El delegat a Girona de Gas Natural, Joan Arimany, va explicar ahir que part de l'afectació de les calderes a la ciutat de Girona s'explica pel fet que "la distribució es fa a pressió mitjana però a Girona és a baixa pressió. Això, lligat a l'augment del consum, ha fet que es mobilitzessin -les partícules de pols i fang- i ocasionessin aquests problemes". Aquest sistema de pressió és diferent als altres 66 municipis de les comarques gironines on l'empresa subministra gas, segons va explicar Arimany a Ràdio Girona.

Aquesta diferent manera de subministrar el gas hauria provocat que unes partícules que hi ha a la canonada es moguessin i taponessin les vàlvules de les calderes. No obstant, el delegat a Girona de la companyia, en declaracions a la mateixa emissora va admetre que no saben què són exactament aquestes partícules i que ho estan estudiant. No va esmentar però que hi ?hagués hagut, en el passat, un vessament de fang en una canonada i que hauria quedat a l'interior dels tubs.

Un consum molt elevat

Arimany també va explicar que l'elevat augment de consum de gas per l'onada de fred siberià hauria provocat que s'agreugés l'afectació. De fet, el cap de setmana, el consum ha estat un 30% més alt que l'últim dissabte i diumenge de gener, quan ja s'havia detectat un augment de consum.

La quantitat de queixes per calderes fetes malbé va a la baixa, tot i que encara hi ha noves incidències. Només la companyia Gas Natural ha rebut quasi 500 avisos des de l'inici de la problemàtica, ja fa una setmana. Ahir al matí, l'empresa havia rebut onze trucades. Dimarts havien estat 38 i dilluns una setantena. La companyia treballa amb 37 operaris per reparar tots els aparells malmesos. Sovint són arranjaments amb força cost econòmic ja que s'han de canviar peces que han quedat totalment engroguides pel fang. No obstant això, Gas Natural admet que ella és la responsable de la problemàtica i abona els diners de la factura als afectats.

A aquests casos registrats per la subministradora s'hi han d'afegir tots els casos en què els afectats han trucat directament a l'empresa comercialitzadora, que hi ha enviat els seus propis serveis tècnics. Els afectats també poden portar la factura a l'oficina de Gas Natural a la Gran Via de Jaume I perquè se'ls aboni el cost de la reparació en un termini de 24 hores.

Hi ha alguns domicilis on l'espera per poder tenir gas natural ha durat diversos dies i han optat per comprar estufes. Els tècnics no donen l'abast en les reparacions i l'estoc de peces s'ha acabat i s'ha hagut de demanar més material a altres delegacions de l'Estat.