Els Serveis Bàsics d'Atenció Social (SBAS) de l'Ajuntament de Girona van atendre 8.797 persones el 2011, la qual cosa representa un augment del 53,7% respecte al 2010, que va ser de 5.724 persones. Amb aquests, es van realitzar un total de 30.695 intervencions, de les quals 15.063 van ser entrevistes i un 30% per tràmits relacionats amb les prestacions econòmiques.

La crisi passa factura i els primers en notar-ho són els serveis socials dels ajuntaments que reben un allau de peticions d'auxili. A Girona s'ha notat especialment, i és que des del 2008 no han parat de créixer les persones que s'hi han dirigit. L'any passat van ser 8. 797 persones, de les quals 2.343 van rebre atenció informativa i 6.454 atenció professional. Cal remarcar, a més, que un 56,52% de les persones ateses (3.648) són noves, és a dir, és la primera vegada que l'Ajuntament els "fitxa" en arribar al servei. En part, això pot ser a conseqüència de l'eliminació dels 460 euros d'ajut per a les persones que s'havien quedat sense atur i, sobretot, pels canvis en el PIRMI.

L'atenció a aquesta gent ha suposat pel consistori 30.695 intervencions professionals, sobretot en entrevistes (se'n van fer 15.063), informació (4.687), visites a domicili (1.114), tramitacions (4.971), acompanyaments (202), treballs de carrer (116), entre d'altres. D'aquestes intervencions, els motius han estat principalment per demanar prestacions econòmiques (9.305), tràmits d'estrangeria (3.784), temes laborals (4.133), educatius (4.198), infància i adolescència (4.002), habitatge (1.112), aliments (2.238) i per situacions de vulnerabilitat (1.923).

El PIRMI i l'atur

Les afectacions en la intervenció dels canvis en la Renda Mínima d'Inserció (RMI) han incidit directament en la gestió que poden fer els Serveis Socials, a nivell de pla de treball, de seguiment de famílies que no tenen cap ingrés, a la vegada augmenta el nivell de pressió i de conflicte en els serveis, segons es desprèn de la memòria anual. En aquest sentit, també constaten que, malgrat no tenir certesa amb la situació de la RMI, segueix l'entrada de demandes. A la "desconnexió" d'aquest ajut econòmic s'hi ha de sumar, a més, les mesures d'inserció laboral.

Els problemes familiars

D'altra banda, s'ha detectat un agument de famílies que no poden fer front a pagaments (com factures o lloguers) així com una tendència a rellogar habitacions en famílies amb menors. També s'ha vist un augment de demandes per cobrir necessitats econòmiques bàsiques, demandes d'habitatge o d'alimentació, entre d'altres.

Finalment, els Serveis Socials alerten d'un empitjorament de les relacions familiars l'any passat. Sobretot en aquells nuclis on la situació econòmica és prolongada i que poden afectar no només a les relacions, sinó a la protecció dels menors o altres persones. Això no només afecta a Seveis Socials, sinó que les conclusions són compartides amb altres serveis, com educatius o sanitaris.