Després de dos anys consecu?tius guanyant usuaris -353 durant el 2010 i 404 durant el 2011-, el nombre de persones que es donen d'alta a la Girocleta s'ha estancat durant aquest 2012: entre febrer i setembre, només s'hi han afegit vuit persones. Segons el regidor de Mobilitat, Joan Alcalà (CiU), això es deu a diversos factors, entre ells la crisi econòmica, que fa que molta gent s'hagi quedat sense feina i ja no necessiti la bicicleta per desplaçar-se. De fet, es mostra satisfet que la xifra total d'usuaris -1.695 persones- no hagi disminuït malgrat les difícils circumstàncies econòmiques. El govern municipal afirma que continua "creient en el sistema", però reconeix que aquest s'ha vist molt perjudicat pels problemes informàtics que l'afecten des de fa temps i pels quals ja s'ha disculpat. Per això, malgrat que la seva voluntat és buscar un espònsor per frenar el dèficit que genera -d'uns 195.000 euros anuals-, la idea s'ha anat posposant fins que el servei sigui òptim.

Malgrat que el nombre d'usuaris de la Girocleta s'hagi estancat, el nombre de viatges diaris no ha disminuït, sinó que ha anat creixent de forma sostinguda. De fet, l'any passat es van arribar als 800 usos diaris durant els dies laborables d'octubre i novembre. Això és l'equivalent a cinc usos diaris per bicicleta. "Si això vol dir que són 800 trajectes de cotxe que s'eviten a la ciutat, ja és tot un benefici", assenyala Alcalà. El problema és, tanmateix, que una errada del programa informàtic inutilitza tot sovint les bicicletes. Concretament, quan l'usuari intenta agafar-la, el programa registra que no n'hi ha cap i, per tant, no deixa desenganxar-la.

El consistori és conscient del problema -Alcalà, de fet, assenyala que hi és des que ell va entrar com a regidor, el maig de 2011- i porta mesos analitzant cada estació per tal de posar-hi remei. "Però de moment no ens n'hem sortit", assenyala.

Un altre problema que la Girocleta ha d'afrontar és el vandalisme. "Hi ha nits en què es destrossen sis o set bicicletes", indica Alcalà. Per això, les que s'han comprat noves estan més reforçades. D'altra banda, el consistori vol incentivar el transport sobre dues rodes tot ?obrint més carrils bici, per tal que els usuaris puguin circular de forma segura i no pugin a les voreres. A més, per tal de "generar confiança" entre els ciutadans, l'equip de govern no preveu "de moment" apujar-ne les tarifes. Alcalà confia que la gent respondrà i que el sistema continuarà funcionant.

La Girocleta es va posar en funcionament el setembre de 2009 amb vuit estacions, 205 aparcaments i 160 bicicletes. L'any se?güent s'hi van afegir dues estacions noves (les de Lluís Pericot i plaça Miquel de Palol), es van comprar cent ?noves bicicletes i es van ampliar dues estacions més, amb deu aparcaments cadascuna. Finalment, aquest passat mes de juny s'hi van afegir les estacions de Marquès de Camps i Rambla Xavier Cugat. Així doncs, en aquests moments hi ha 200 bicicletes, de les quals 140 es troben permanentment al carrer.

Les estacions més utilitzades són les de plaça Catalunya, la ?biblioteca Ernest Lluch i la Renfe, mentre que les que reben menys usuaris són les més allunyades del centre de la ciutat: la de la biblioteca Antònia Adroher (Taialà) i Fontajau. Els usuaris de la Girocleta ?procedeixen de 70 municipis ?diferents, tot i que la gran majoria -un 86%- procedeixen de Girona ciutat. Pel que fa a les edats, el principal grup d'usuaris té entre 25 i 34 anys (un 36,1% del total), mentre que el segon gran grup és el ?d'entre 35 i 44 anys (29,5%).