"La ciutat que només exhibeix i no crea, s'acaba convertint en una ciutat-museu", va assenyalar gairebé d'entrada Salvador Sunyer. Sense mirar a ningú, per més que ho digués a Girona, en l'auditori de la qual se celebrava ahir la darrera jornada de "Gir 180 graus". Des de mitjans d'octubre, i organitzat per la Fundació La Ciutat Invisible, diferents ponents han analitzat el turisme cultural del futur. Ahir les ponències giraven al voltant de la nova generació d'esdeveniments, d'aquí la presència de Sunyer, director de l'exitós festival Temporada Alta.

La gran proposta de Sunyer és fer de Girona una Ciutat del Teatre. Proposta ambiciosa, sens dubte, i més tenint en compte que feia pocs minuts que Francesc González, un altre dels ponents, havia posat en dubte -o almenys havia convidat al debat- sobre si en el context actual de pocs recursos està justificada la inversió pública en els esdeveniments (actualment el 87% dels esdeveniments que tenen lloc a Catalunya reben ajut econòmic de l'administració local, va revelar). A favor d'aquesta inversió hi ha el fet incontestable que els esdeveniments -va indicar González- contribueixen clarament al desenvolupament social de les ciutats on tenen lloc.

Però tornem a Sunyer i la seva proposta, que del ressó que va tenir immediatament a les xarxes socials es dedueix que ha despertat gran interès. Una ciutat que, malgrat anomenar-la així aniria molt més enllà dels límits físics d'aquesta, ja que "com a estratègia turística és un error separar les imatges de la Cista Brava i Girona". Sunyer advoca per posar definitivament en el mapa la relació de Girona amb el teatre, no només com a lloc on s'exhibeixen obres -i això entronca amb el que va dir a l'inici-, sinó també com a lloc de "formació, creació i cohesió social, seu d'una indústria cultural". Per aconseguir-ho, va remarcar Sunyer, més que en diners -que també- cal "invertir en imaginació i en esforços".