L´Ajuntament de Girona vol recuperar la Devesa com un gran parc per a la ciutadania. «La nostra proposta és recuperar el projecte original de la Devesa, fet per l´arquitecte Martí Sureda Deulovol el 1859. Hem iniciat el treball per definir la normativa urbanística que ha de regular la Devesa», va assenyalar ahir el regidor d´Urbanisme i Activitats Carles Ribas. La proposta és ambiciosa i vol comptar amb l´opinió de la ciutadania per mitjà d´un procés participatiu. Aquest procés començarà al gener i durarà entre quatre i cinc mesos. Servirà per redactar el Pla Especial de la Devesa que s´hauria d´anar desenvolupant els propers anys a mesura que es vagi disposant de finançament.

Els diferents àmbits on està previst actuar

Carles Ribas va presentar ahir l´estudi previ per a la redacció del Pla especial, que és el que s´haurà de debatre i que té «com a eixos principals la integració de les Ribes del Ter, la recuperació de la Devesa històrica i la integració urbana del parc». Les actuacions inclourien, per ­exemple, la demolició del mur que separa el Parc amb el riu Ter. Aquesta acció podria ser de les primeres a executar-se, per fer visible que el projecte tira endavant. En la zona intermitja entre el Parc i el riu Ter s´hi crearà una zona de ribera amb plantacions vegetals a l´estil de les ribes del Ter de Fontajau.

També s´eliminarà el vial perimetral asfaltat que ressegueix el mur del costat del riu per eliminar els elements no naturals. A més el Passeig de la devesa s´allargarà fins a la rotonda de la Devesa (tot el tram situat davant de la sala de Ball). Això vol dir que la carretera passarà de quatre a dos carrils (un en cada de sentit). D´aquesta manera, es vol convertir l´aparcament interior en la porta al Parc. En paraules del representant municipal es pretén ­reurbanitzar i reorganitzar els espais del perímetre del parc per establir uns recorreguts amables entre el parc i la ciutat. «La Devesa juga un paper fonamental amb els rius i alhora és un element integrador entre diferents barris de la ciutat com Fontajau, el Barri Vell, l´Eixample o la Devesa i el Güell», va afegir.

També es vol crear un vial que encercli el Parc amb un paviment dur (però no asfaltat), un material que també s´utilitzarà a l´eix central (el Passeig de la Sardana). Els camins de les illes interiors també estaran pavimentats, però amb una superfície més tova (sauló). Malgrat tot això, l´objectiu és que «cap cotxe entri a la Devesa». Només ho farien per casos d´emergència. Tots els vials guanyaran il·luminació, tindran un sistema de reg, un millor drenatge per evitar inundacions, i es garantirà la protecció de l´arbrat.

Les sis illes d´arbres del parc original perdran alguns exemplars malalts, sense opció de creixement o perillosos. Tant per a les sis illes com el Camp de Mart i els passeigs que envolten aquestes zones, es proposa fer una gestió forestal de l´arbrat, (més prevenció que reacció) i potenciar els valors socials, patrimonials i històrics del parc.

Per tal elaborar l´estudi previ per a la redacció del Pla especial de la Devesa, durant mesos s´ha fet un anàlisi exhaustiu de la història; el territori; l'arbrat; la inundabilitat; el patrimoni arquitectònic; el sistema viari, els accessos i els aparcaments; el planejament vigent, i els usos. S´ha fet en una taula mixta (arquitectes, enginyers, naturalistes...).