La policia local de Girona ha creat la figura de dos "agents tutors", que des de finals de l'any passat treballen exclusivament per prevenir la conflictivitat als centres educatius. A més, la creació de la nova plaça d'inspector, que coordinarà les tres unitats en què es divideix el cos, ha permès fer canvis organitzatius. Per exemple, es vol potenciar la policia de proximitat -com s'ha fet, per exemple, al barri de Sant Narcís- i s'equiparà els agents amb nous dispositius electrònics que permetran geolocalitzar els incidents per poder fer un millor anàlisi dels delictes.

La tasca dels dos agents tutors consisteix en visitar els centres educatius, parlar amb els equips directius per tal de prevenir possibles conflictes i anar allà on se'ls requereixi. Treballen sobretot als instituts, tot i que també van a les escoles. De moment, els agents ja s'han presentat als centres educatius i els equips directius, indica l'Ajuntament, estan satisfets amb la mesura. Anteriorment ja hi havia agents dedicats a les escoles i instituts, però no eren específics sinó que treballaven des de la unitat de mediació. Ara s'ha creat aquesta figura de l'"agent tutor" perquè es dediqui específicament als centres.

El regidor de Seguretat, Joan Alcalà (CiU), subratlla que es tracta d'una qüestió bàsicament de "prevenció", que té per objectiu evitar els conflictes escolars abans que aflorin. Casos de bullying, baralles, droga... els agents hi són per afrontar qualsevol dels problemes que es puguin produir tant a dins les aules com al voltant dels centres educatius. Segons Alcalà, des de que hi ha aquests "agents tutors" les queixes per baralles i conflictes s'han reduït substancialment. A més, els agents també detecten quines són les necessitats de cada centre i què es pot fer per a resoldre-les: per exemple, si es veu que hi ha necessitat d'explicar millor l'ús dels mòbils, es planifica la possibilitat que la policia vagi a fer una xerrada sobre el tema.

La creació de la nova -i polèmica- plaça d'inspector també ha permès, d'altra banda, reorganitzar els efectius de la policia. D'aquesta manera, l'inspector passa a coordinar les tres principals unitats del cos, cadascuna de les quals depèn d'un subinspector: la d'especials, que és la de reacció més ràpida (que inclou motoristes, agents d'orde públic, investigació, proximitat, unitat canina, agents cívics i patrulla d'atestats); la de relacions amb la comunitat (que s'encarrega del contacte amb la premsa, atenció a la víctima, mediació i relacions amb la comunitat, programes de xerrades i prevenció i també inclou els agents tutors) i la unitat central, on hi ha l'oficina d'atenció al ciutadà i la centraleta. Les tres unitats estaran coordinades a partir d'ara per l'inspector, que rebrà així tota la informació i canalitzarà els problemes. A més, també s'estan dedicant més esforços a la planificació, ja que cada cop es fan més activitats a la ciutat (des de curses fins a events) i cal distribuir els efectius.

Per tal de millorar la gestió, el cos policial comptarà a partir d'aquest any amb nous aparells electrònics amb els quals podran geolocalitzar els incidents que es produeixin. D'aquesta manera, podran registrar el lloc exacte on es produeixin els delictes i analitzar després les dades. "Així tindrem un plànol visual per saber on hi ha accidents, estrebades... per poder analitzar quines zones són les més conflictives", assenyala Alcalà.