La Policia Municipal de Girona va identificar 44 menors implicats en baralles d'instituts de Girona durant el curs 2014-2015. Ho va fer a través dels "agents tutors", una unitat creada especialment dins la policia per fer front als conflictes escolars. En total, aquesta unitat, que ha funcionat per primera vegada, va fer 293 intervencions amb 137 menors implicats. En total, es van realitzar 92 informes, dels quals nou es van derivar a fiscalia de menors o van finalitzar amb denúncia. Segons explica el regidor de la Policia, Joan Alcalà (CiU), els agents han fet, sobretot, una feina de prevenció molt important, ja que en molts casos s'han aconseguit frenar les baralles o altres tipus de conflictes abans que es produïssin.

Les baralles va ser el tipus de conflicte escolar en què es van veure més menors implicats: un total de 44. Es tracta d'enfrontaments en què dos o més adolescents planegen per avançat atacar una persona o un grup de persones, i moltes vegades en deixen constància a les xarxes socials. Això va permetre a la policia local poder intervenir en la majoria de casos i evitar que el conflicte es descontrolés. Segons explica Alcalà, la majoria de baralles es van produir per qüestions d'amor i gelosia.

La policia local també va detectar fins a 18 menors implicats en agressions. Al contrari que les baralles, les agressions no comporten una planificació prèvia i es tracta d'actes violents (físics o verbals) fets per menors contra altres alumnes o professors sense cap objectiu en concret. Mentre que en les baralles hi pot haver implicades diverses persones, en aquest cas només hi participen l'agressor i la víctima.

Pel que fa al consum de drogues, es van detectar tretze menors (alguns de reincidents). En molts casos, indica Alcalà, la droga es consumeix als voltants del centre educatiu. Per tal de detectar-ho, la policia hi acudeix amb la unitat canina i d'aquesta manera pot fer un escorcoll selectiu a la persona o persones assenyalades pel gos, sense haver d'escorcollar un per un tots els alumnes.

La policia va detectar també 17 menors amb conductes incíviques, és a dir, molestant la resta d'alumnes o ciutadans del carrer o bé incomplint la normativa del centre o l'ordenança de civilitat, per exemple bebent alcohol. D'altra banda, es van detectar 27 menors amb alteracions de conducta, és a dir, trangresdint de forma les normes internes. Aquesta falta es considera un grau per sota la conduta incívica i la policia només actua si el centre ho requereix.

Pel que fa a l'assetjament escolar -el popularment conegut com a "bullying"-, la policia va detectar cinc menors implicats. Es tracta d'un atac consensuat i dirigit envers un menor, de forma sistemàtica i repetida, amb l'únic objectiu d'avergonyir-lo públicament a través d'insults o agressions.

També es van detectar set menors implicats en furts dins d'instituts -els de fora no es comptabilitzen- i sis en robatoris amb violència. En aquest darrer cas, set dels menors tractats eren víctimes, i només es va poder localitzar un menor com a autor.

Finalment, als instituts gironins no es va produir durant el curs passat cap episodi de violència de gènere.

L'objectiu principal dels agents tutors és mantenir una convivència pacífica dins i fora dels centres, evitant especialment el consum de drogues, les baralles i l'absentisme escolar. Per aconseguir-ho, assenyala Alcalà, ha estat bàsica la coordinació entre els equips directius dels centres i els agents policials. Els instituts han posat en coneixement de la policia els conflictes detectats i el mateix ha fet la policia, tot informant els centres de les actuacions realitzades i avisant que, en alguns casos concrets, es necessiten intervencions per corregir conductes de comportament dels alumnes. A hores d'ara, segons Alcalà, aquesta coordinació ha funcionat molt bé i per això els centres educatius estan satisfets amb els agents tutors.