La lingüista i doctora en ciència computacional Luz Rello Sánchez (Madrid, 1984) ha estat guardonada amb el Premi Fundació Princesa de Girona (FPdGi) Social 2016. El jurat l'ha distingit per haver posat al 'servei del bé comú' els seus coneixements en intel·ligència artificial, a través dels quals ha contribuït a desenvolupar eines digitals que ja s'estan utilitzant per prevenir i detectar la dislèxia.

Precisament, ella va afrontar de ben petita el trastorn, que pateix un 10% de la població i que és una de les principals causes d'abandonament escolar. En aquest sentit, també se l'ha seleccionat per la 'història de superació personal, inspiradora per a altres joves'.

També s'ha valorat que la premiada hagi desenvolupat 'un model sostenible i replicable que utilitza la tecnologia per afrontar el repte social de la dislèxia, al servei del bé comú i amb un alt efecte multiplicador'. Amb aquest anunci, la FPdGi completa el cicle de proclamacions dels Premis Princesa de Girona d'aquest any.

A més a més de Rello, Elena Medel i Andrés Salado (Arts i Lletres), Sergio Álvarez Leiva (Empresa), Sílvia Osuna Oliveras (Investigació Científica) i la Fundació Tomillo (Entitat) són els altres premiats.Els premis Fundació Princesa de Girona reconeixen la trajectòria innovadora i exemplar de joves d'entre 16 i 35 anys, així com la d'una entitat que treballi a favor dels joves.

Luz Rello Sánchez és llicenciada en lingüística per la Universidad Complutense de Madrid i doctora en ciències de la computació per la Universitat Pompeu Fabra. Té un màster en tecnologia del llenguatge humà per la University of Wolverhampton (Regne Unit) i la Universitat Autònoma de Barcelona.

Rello Sánchez, que ha afrontat des de nena la dislèxia, ha combinat la seva formació en lingüística i informàtica per crear eines que tenen com a objectiu acabar amb l'abandonament escolar provocat per la dislèxia, un trastorn que afecta aproximadament un 10% de les persones.

És la fundadora de Change Dyslexia, un projecte social en línia que, fins ara, ha desenvolupat un detector de dislèxia, Dytective, i apps d'intervenció per a la millora de la lectura i l'escriptura. El detector Dytective s'està validant científicament amb 10.000 nens i durant el 2016 serà integrat per la Consejería de Educación de Murcia als seus col·legis.