Maristes Xarxa Innovació és el nou projecte educatiu que les escoles Maristes de Catalunya preveuen posar en marxa. La idea és que pugui implementar-se durant el curs 2018-2019 a tots els centres. La primera fase s´iniciarà aquest any amb un procés de participació amb tota la comunitat educativa: educadors, alumnes i pares. "És un projecte molt engrescador que busca donar resposta a les necessitats d´aprenentatge dels alumnes del segle XXI", ha explicat aquest dimecres el director de la Fundació Champagnat-Maristes Catalunya, Llorenç Claramunt. El nou model educatiu es basa en la innovació i el treball en xarxa dels 9 centres que en formen part, dos aspectes que ja es vénen treballant des de fa anys. "No és una novetat que treballem en xarxa però sí serà la primera vegada que es treballarà un model d´innovació que sigui conjunt per a tots els centres", ha afegit Claramunt. El projecte s´ha presentat a l'Auditori de Girona en una jornada que ha aplegat uns 800 docents. Maristes Catalunya preveu iniciar el curs 2016-2017 amb més de 10.000 alumnes de P-3 i fins a segon de Batxillerat.

"Es tracta de canviar el concepte d´ensenyar al d´aprendre, on l´alumne ha de ser el centre", ha subratllat aquest dimecres el coordinador del projecte Maristes Xarxa Innovació, Josep Buetas. El que es busca en definitiva és aconseguir que els joves visquin una "experiència de creixement encara més positiva per afrontar en condicions els nous reptes de futur". I per això Maristes Catalunya ha cregut convenient iniciar un procés participatiu perquè el nou model educatiu sigui una realitat a partir del curs 2018-2019.

Fins llavors, ha precisat Buetas, "no esperarem dos anys a ser innovadors perquè ja s´està fent" i ha recordat que les escoles vénen desenvolupant programes d´innovació des del 2003 on cada centre va impulsar els seu propis projectes. Ara es vol fer un pas més i definir un únic model aplicable a tots els 9 centres i treballar-ho en xarxa.

El primer pas serà posar en marxa una plataforma online on tots els actors de la comunitat educativa puguin dir la seva ja sigui de forma individual com col·lectiva. De cara al segon trimestre del curs que començarà aquest mes, es farà una trobada presencial per definir les diferents propostes. De forma paral·lela, es crearà un equip de treball que dissenyarà com implantar aquest nou model en les diferents etapes educatives. Buetas també ha explicat que "no estan tancats a res" i que s´haurà de veure si el nou model es pot implantar de cop a totes les etapes o si es creu més convenient començar només amb uns en concret.

Els reptes que cal afrontar

El rol del mestre és un dels aspectes que vol repensar el nou model educatiu. Segons Buetas, la figura del docent ha de ser "el d´un orientador, un acompanyant i no el que ho ha de saber tot i s´ha de passar tota la classe parlant". Al mateix temps, es buscarà potenciar el treball en xarxa de tots els docents així com la seva interacció. Així mateix, un altre dels reptes que s´han fixat és el d´aconseguir que les famílies deixin de ser "subjectes passius" i puguin participar de forma activa en aquest nou model per tal que facin arribar les seves aportacions.

Durant la presentació, també se´ls ha preguntat sobre la forma en què la institució ha gestionat els casos d´abusos sexuals que es van destapar a l´escola dels Maristes Sants-Les Corts. El director de la Fundació Champagnat-Maristes Catalunya, Llorenç Claramunt, ha respost que entre el 2010 i 2011 es va crear un equip de treball de protecció de la infància. "Durant tot aquest temps hem anat preparant els docents, les famílies i enguany també els nens perquè una de les problemàtiques que hi ha a la societat i de retruc a les escoles no es pugui tornar a donar".

Una jornada de presentació a Girona

El projecte s´ha donat a conèixer aquest dimecres en una jornada que s´ha fet a l´Auditori de Girona i que ha aplegat uns 800 docents vinguts de tots els centres que Maristes Catalunya té a Catalunya. Amb el lema ´Per educar cal estimar´, els seus impulsors han explicat que el fet que es posi l´accent en la innovació no és per una qüestió "de modes" sinó perquè el que es vol és fer un esforç per seguir complint "la missió evangelitzadora entesa en els termes d´avui en dia" que té aquesta institució, segons paraules de Josep Buetas, que ha afegit que aquest projecte "no tindria sentit si no servis per aprofundir aquesta missió". L´any que ve se celebrarà el bicentenari del naixement de la congregació present a Europa.

Durant la jornada s´han lliurat els premis internacionals d´innovació i bones pràctiques Jean-Baptiste Montagne en la seva quarta edició així com els premis Germans Maine i Felip de projectes amb infants i joves de lleure educatiu. Entre les autoritats que han assistit a l´acte, hi havia el sotsdelegat del govern espanyol a Girona, Juan Manuel Sánchez-Bustamente; l´alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; el secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, Enric Puig, entre d´altres representants del sector educatiu.

Més de 10.000 alumnes

Maristes Catalunya preveu superar els 10.000 alumnes inscrits en el curs 2016-2017 que començarà dilluns vinent, una xifra lleugerament superior a l´any passat. Aquest any la xarxa de centres inclou un nou centre, l´escola Anna Ravell de Barcelona que pertany a la fundació que porta el mateix nom. Amb aquesta última incorporació, sumen un total de 9 centres repartits a diferents punts del territori. En el cas de Girona, on hi ha un centre, es preveu que comenci el curs amb uns 1.300 alumnes.