L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha donat ordre als tècnics del projecte ferroviari perquè comencin a recopilar tota la informació sobre "greuges i incompliments" d'Adif i el Ministeri de Foment durant els vuit anys d'obres del TAV a la ciutat. Madrenas creu que durant aquest temps algunes coses no s'han fet les coses bé i, per això, vol tenir un informe detallat de totes les irregularitats. Aquest serà el pas previ a presentar una denúncia, si així ho determinen els serveis jurídics. "Si amb aquesta informació a les mans els serveis jurídics ens diuen que podem denunciar, ho farem", alerta l'alcaldessa, que creu que l'Estat ha de compensar la ciutat "tant pels danys econòmics com pels morals". Madrenas ha donat aquesta ordre quan encara han de començar les obres a la zona del Parc Central. Els treballs estan adjudicats definitivament des del dilluns però la previsió és que les obres no comencin fins d'aquí a unes setmanes.

Les obres per portar l'alta velocitat a la ciutat de Girona van començar un 16 d'agost de 2008. Des d'aquell moment, tot l'entorn de l'estació del tren convencional i sobretot el barri de Sant Narcís han viscut anys d'una profunda transformació. El servei està en marxa des del gener de 2013 però, malgrat tot, l'ens ferroviari encara té pendents obres per retornar al seu aspecte original algunes zones afectades. La darrera gran obra de reposició que falta és la de la llosa del Parc Central, que ha de deixar de ser una gran plataforma de formigó per convertir-se en un parc urbà. Les obres ja estan adjudicades des de dilluns (per un import d'1,7 MEUR), tot i que la previsió és que comencin en algunes setmanes perquè falten completar tràmits administratius.

De fet, el conflicte per desencallar les obres del Parc Central ha estat el detonant que ha portat el consistori a preparar una denúncia pels vuit anys d'obres. Aquests treballs estaven adjudicats des de finals d'abril però Adif no va fer la signatura definitiva perquè volia aclarir a través d'un conveni qui pagava l'enderroc del 'finger' (el passadís que connecta l'estació del tren convencional amb el vestíbul del TAV). Segons el consistori, el compromís era d'Adif, en canvi, la versió de l'administrador ferroviari era just la contrària.

Finalment, i a petició dels veïns, el consistori va accedir a fer-se càrrec del cost i va signar el conveni. Aquest fet va desencallar el conflicte i els treballs al Parc Central s'han adjudicat de manera definitiva aquest dilluns. Aquest és un dels aspectes que el consistori vol revisar amb profunditat per saber si té dret a reclamar danys.

Reclamar danys morals i econòmics

L'alcaldessa, Marta Madrenas, ha explicat que ja ha donat l'ordre als tècnics del projecte ferroviari per tal que recopilin tota la informació d'aquests vuit anys d'obres. "He demanat que comencin a redactar un inventari amb totes les promeses i actuacions que no s'han dut a terme i que analitzin des del minut zero de les obres", detalla l'alcaldessa. Madrenas considera que s'han d'incloure en aquest informe tots els "compromisos verbals" que no s'han dut a terme i també aquelles obres que finalment ha pagat el consistori perquè Foment no se'n feia càrrec (com la del carrer Bisbe Sivilla).

Un cop estigui a punt aquest informe, serà el torn dels serveis jurídics. Segons explica l'alcaldessa, hauran d'analitzar la informació per determinar si el contingut és suficient per presentar una reclamació contra Adif i el Ministeri de Foment. "Durant aquests anys s'han creat molts greuges i de molts importants, i la ciutat i els ciutadans han de ser compensats tant pels danys morals com pels econòmics", ha sentenciat.