El canvi d'etapa i de centre educatiu pot ser complicat per a un alumne que acaba l'educació Primària i, amb 12 anys, s'estrena a la Secundària. Amb la intenció de facilitar aquesta transició, a l'institut Vallvera de Salt realitzen un projecte d'acollida i acompanyament adreçat als estudiants novells, que reben el suport de companys amb més experiència en el centre. Aquests últims són els alumnes-guia, que no només donen un cop de mà a les noies i els nois que s'incorporen a l'ESO sinó que també assumeixen el paper de mediadors.

Aquest curs 2016-2017, catorze alumnes del Vallvera s'han implicat de manera voluntària en el projecte, que el centre desenvolupa per segon any amb la voluntat de millorar la convivència i la cohesió social a l'institut. Aquest, però, tan sols és un dels objectius pedagògics que hi ha darrere de la iniciativa.

Formació a les tutories

Abans de començar la seva tasca, els joves reben una petita formació a les hores de tutoria i adquireixen coneixements bàsics que els són útils, sobretot, per dur a terme la seva faceta de mediadors. Després d'aquest treball previ, les dues professores del Vallvera responsables del programa seleccionen els estudiants que s'ajusten més al perfil necessari per ajudar a l'alumnat nou, que al setembre va començar el primer curs d'Educació Secundària Obligatòria.

En aquests moments, la majoria d'alumnes-guia cursen tercer d'ESO, acostumen a fer guàrdies durant l'hora del pati i se'ls reconeix perquè porten una tarja identificativa penjada del coll.

L'ajuda més pràctica i immediata que s'ofereix a l'alumnat novell és conèixer les instal·lacions del seu nou institut -saber on està cada cosa, per a què s'utilitzen els espais i quines normes s'hi han de mantenir-; informar-se de les activitats complementàries que s'hi realitzen -com, per exemple, les extraescolars, el servei de mediació escolar o la dinamització de patis-; així com també saber les assignatures que imparteix el professorat i quines funcions tenen al centre.

A banda de facilitar aquest tipus d'informacions més bàsiques, darrere del projecte d'alumnes-guia de l'institut Vallvera hi ha la voluntat de millorar la convivència entre l'alumnat, facilitar la prevenció i la detecció primerenca de possibles conflictes i, també, ajudar l'alumnat de primer d'ESO a què s'adapti a la seva nova situació, amb l'ajuda d'altres estudiants -«a través de l'acompanyament entre iguals», remarquen des del centre.

Un dels factors clau perquè el projecte funcioni és que els estudiants que assumeixen el rol de mediadors es converteixin en referents positius a dintre del centre educatiu.

D'altra banda, els seus responsables docents remarquen que el programa permet potenciar el voluntariat entre els joves «com a formació personal i social» i, alhora, consolidar el servei de mediació de l'institut com a una eina de resolució de conflictes. Aquest també ofereix una adreça de correu electrònic, disponible al web de l'institut, a través de la qual qualsevol estudiant hi pot enviar un missatge.

Acompanyament mensual

L'alumnat que assumeix el paper de guia rep un acompanyament pedagògic mensual, que consisteix a facilitar-los recursos didàctics i a fer que aprenguin tot el necessari perquè puguin desenvolupar la funció d'acollida amb altres companys.

Des que es va posar en marxa, ara fa dos anys, l'institut Vallvera presenta el projecte d'acollida i acompanyament a l'alumnat de primer curs de Secundària Obligatòria als diferents grups-classe. Així com també s'encarrega de difondre la seva feina, per exemple, mitjançant l’elaboració d'audiovuals.