L'Ajuntament de Girona vol instal·lar mesuradors de soroll en línia als locals d'oci nocturn per tal de poder conèixer en temps real el grau de decibels que estan emetent i poder saber així si superen el màxim nivell permès. A més, elaborarà un protocol per a reduir els sorolls quan es facin treballs a la via pública i reclamarà a ADIF que faci un pla d'acció per reduir el soroll dels trens, especialment en horari nocturn. També oferirà incentius per a l'ús del transport públic i dels vehicles elèctrics per tal de reduir el soroll del trànsit, que és una de les principals fonts de molèstia a la ciutat. Aquestes són algunes de les mesures incloses en el Pla d'acció per a la millora i la recuperació de la qualitat acústica a l'aglomeració del Gironès, que està constituïda pels municipis de Girona i Salt i que el Departament de Territori té en aquests moments a exposició pública. El pla serà per als anys 2016-2020.

Segons el regidor de Paisatge i Hàbitat Urbà, Narcís Sastre, la reducció de sorolls a la ciutat és una de les prioritats del govern, i per això fa temps que hi treballen. L'elaboració de Mapa de capacitat acústica els va permetre establir un límit de soroll per a cada zona -en funció de si hi predomina l'ús residencial o hi ha altres activitats-, mentre que el Mapa de sorolls va permetre fer una diagnosi de la situació real de la ciutat i va posar de manifest que el trànsit és la principal font de sorolls, especialment a vies com el carrer de Barcelona o la ronda Ferran Puig. Tot i això, Sastre explica que, comparada amb ciutats similars, Girona té un volum de soroll alt durant el dia (precisament a causa del trànsit), però per sota la mitjana a la nit.

A partir d'aquesta diagnosi, l'Ajuntament de Girona, juntament amb el de Salt, ha fet arribar a Territori les seves propostes per reduir el soroll i recuperar la qualitat acústica, que es recullen en aquest Pla d'Acció. I un dels principals cavalls de batalla, explica Sastre, serà l'oci nocturn, especialment a les zones on es concentren aquest tipus de locals, que necessiten «una atenció especial». Una de les primeres accions que volen prendre és la instal·lació de mesuradors de soroll «en línia»?per tal de conèixer el volum de soroll a temps real. D'aquesta manera, quan els veïns es queixin, el consistori podrà saber immediatament si s'ha superat o no el màxim de decibels permesos. A més, també es farà un protocol d'acció de queixes i denúncies en matèria de soroll i es reforçaran les accions de sensibilització relacionades amb l'oci nocturn.

D'altra banda, també sol·licitaran a Adif que faci un pla d'acció contra el soroll que provoca la línia ferroviària, de manera que es facin mesures correctores i compensatòries, com per exemple pantalles acústiques. A més, també es comprometen a fer un protocol per reduir els sorolls quan es facin treballs a la via pública.

Un altre dels grans objectius serà reduir el trànsit. I per fer-ho, se seguiran oferint incentius (tant econòmics com d'altres tipus) per als vehicles elèctrics i híbrids, es fomentarà el transport públic, es potenciarà l'ús del cotxe compartit i es donaran a conèixer les línies d'ajuts que existeixen per millorar l'aïllament acústic.

Finalment, també es comprometen a substituir els vehicles de recollida de residus per altres de gas natural o elèctrics, canviar la maquinària lleugera de neteja i jardineria per aparells 100% elèctrics, augmentar el nombre de pantalles vegetals i ampliar la xarxa d'estacions de vigilància dels sorolls, entre altres accions.