La Federació d'Associacions de Veïns de Girona ha proposat que les bicicletes hagin de portar una placa identificativa i pagar obligatòriament una assegurança. La proposta es va presentar en la darrera Taula de Mobilitat i va sortir aprovada, de manera que s'ha traslladat a l'Ajuntament per tal que l'estudiï. El regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, considera que la qüestió de les plaques pot ser «interessant», no tant per controlar qui circula sinó per conèixer quin parc de bicicletes hi ha i quins recorreguts fan. Pel que fa a l'assegurança, recorda que la normativa no obliga les bicicletes a tenir-ne, però Alcalà explica que hi ha altres possibilitats: per exemple, ser soci de Mou-te en Bici, que ofereix assegurança. Sigui com sigui, el consistori haurà d'analitzar a partir d'ara la proposta.

El president de la Federació, Josep Maria Castanyer, assegura que estan «absolutament a favor» de les bicicletes, però recorda que sovint van per la vorera molt ràpid, passen arran de les sortides dels portals o travessen a tota velocitat els passos de vianants. I malgrat que hi ha una ordenança municipal, indica, hi ha molts ciclistes que no la compleixen. Per això, la Federació ha proposat que les bicicletes s'hagin d'identificar obligatòriament amb una placa, «de manera que si una bici provoca un sinistre, pugui ser identificable». Castanyer explica que l'objectiu no és que els ciclistes hagin de pagar per poder tenir aquesta placa, sinó que se'ls atorgui gratuïtament un número de placa que els faci fàcilment identificable.

D'altra banda, des de la Federació també defensen l'existència «real i concreta» d'una assegurança per a les bicis. «Així com en els vehicles motoritzats està claríssim que hi ha una assegurança obligatòria, amb les bicis la qüestió és més difusa», explica Castanyer. En aquest sentit, sí que algunes assegurances de llar porten incoprorada també una assegurança per a les bicicletes, però no en tots els casos. Per això, des de la Federació demanen a l'Ajuntament que exigeixi aquesta assegurança a les bicicletes, malgrat que la normativa no la contempla com a obligatòria.

Les dues propostes -tant la de l'assegurança com la de la placa- es van debatre a l'última Taula de Mobilitat, de la qual formen part l'equip de govern, l'oposició i diverses entitats, i va sortir aprovada per 9 vots a favor, 7 en contra i dues abstencions.

L'Ajuntament ho estudiarà

A partir d'ara, doncs, la Taula traslladarà la proposta a l'Ajuntament, que haurà de decidir si aplica les mesures proposades. Alcalà assenyala que són propostes «interessants», però que s'han de valorar. Pel que fa a les plaques, subratlla que no necessàriament haurien de tenir un cost per al ciclista ni s'haurien d'entendre com un element de control, sinó que podrien anar bé al consistori per saber quantes bicicletes hi ha a la ciutat i quines són les rutes més utilitzades. «Crec que és un tema a tenir en compte i del qual hem de valorar pros i contres», assenyala. Pel que fa a l'assegurança, Alcalà recorda que la normativa no obliga les bicicletes a tenir-ne, però subratlla que hi ha altres alternatives, com les assegurances de llar o fer-se soci de Mou-te en bici. «El que no voldríem, de cap manera, és desmotivar l'ús de la bicicleta», afirma el regidor.

Aquest tampoc és l'objectiu de la Federació, indica Castanyer, que defensa l'ús de la bicicleta perquè és un vehicle «útil, relativament ràpid, sostenible, ecològic i fa salut».