L'Ajuntament de Girona ha anunciat que a partir del mes que ve posarà en marxa el primer radar rotatori de la ciutat. El consistori ha seleccionat tres punts on tenen detectats que hi ha un percentatge important de vehicles, entorn a un 20%, que passen de la velocitat permesa dels 50 quilòmetres per hora. En concret, hi haurà un sol aparell que s'instal·larà alternativament en tres caixes que hi ha a l'avinguda Lluís Pericot, al pont de Fontajau i a la carretera de Barcelona.

El que volem és castigar a qui no condueix bé i per això no hem instal·lat elements que perjudiquen a tothom, com els reductors o els ressalts", ha explicat el regidor de Mobilitat, Joan Alcalà. La rotació de l'aparell es farà cada tres mesos. El consistori ha anunciat que vol instal·lar una quarta caixa a la zona de Campdorà. La posada en marxa del radar està prevista a principis de novembre amb sancions a partir dels 200 euros.

El primer radar rotatori de Girona es posarà en marxa a principis de novembre. Després de mesos de gestació, el projecte ha de servir per reduir la sinistralitat en vies concretes. Els tres punts seleccionats tenen un elevat nombre d'accidents produïts per l'excés de velocitat. Un argument que el regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, utilitza per assegurar que la mesura no té "finalitats recaptatòries".

"Hem triat aquests punts perquè la causa de la sinistralitat és l'excés de velocitat", ha recordat Alcalà. Per això, el consistori justifica aquestes ubicacions per al radar i no d'altres com el Passeig d'Olot o la Gran Via Jaume I on sí que hi ha accidents però no com a conseqüència de la velocitat. Aquest model serveix, segons el regidor, per "castigar" exclusivament a qui comet infraccions. Per aquesta raó, Alcalà ha explicat que han descartat instal·lar elements fixos com reductors o ressalts perquè aquests afecten tant "a qui respecta els límits i a qui no".

L'Ajuntament ha comprat un sol cinemòmetre però hi ha tres punts on s'instal·larà. Les caixes s'han posat a la carretera de Barcelona, al pont de Fontajau i a l'avinguda Lluís Pericot. El contracte ja contempla que el radar canviï de lloc cada tres mesos. Tot i això, no hi haurà cap indici pels conductors per saber si la caixa és plena o buida. Alcalà també explica que el radar controla "fins a sis carrils" i, per tant, cobreix els dos sentits de circulació en els diferents punts on s'han posat les caixes.

Els estudis previs han conclòs que entorn a un 20% dels vehicles que circulen per aquestes vies superen el límit de velocitat, que a la zona urbana de Girona és de 50 quilòmetres per hora. L'aparell adquirit ja contempla un marge de velocitat per "causar les mínimes molèsties als infractors" en casos on hi hagi retirada de punts del carnet de conduir.

Un quart punt a Campdorà

Alcalà ha anunciat que esperen ampliar les ubicacions de les caixes del radar amb una quarta posició. El punt seleccionat és a la zona de Campdorà però la seva posada en marxa es preveu lenta ja que "hi ha problemes tècnics i burocràtics" amb la Generalitat. El regidor ha detallat que la titularitat de la carretera és del Govern, que no veu necessari instal·lar-hi controls de velocitat perquè el límit és de 80 quilòmetres per hora. Alcalà manté que en aquest punt sí que es necessari.

De moment, aquesta setmana el radar ja s'està instal·lant en fase de proves i començarà a sancionar a principis de novembre. Les sancions varien en funció de la proporció de velocitat, amb multes de 200 euros com a punt de partida. En aquests punts, els radars mòbils de la Policia Municipal ja hi havien actuat prèviament detectant casos "puntuals" de conductors que anaven a més de 110 quilòmetres per hora.