L'Associació Transports Girona (Asetrans) s'ha mostrat contrària a la proposta que està estudiant l'Ajuntament de Girona de fer pagar una taxa als autobusos turístics que estacionin o parin per descarregar clients al passeig Canalejas. En un comunicat, Asetrans es queixa que no els han consultat i que «un cop més es fa servir la figura del transportista per dissuadir o provocar el canvi de conducta del tour operador o visitant turístic». En canvi, l'associació coincideix amb l'Ajuntament en la necessitat d'impulsar sistemes de pagament que evitin la compra de bitllets als autobusos.

Fa uns dies, l'Ajuntament va anunciar que estava estudiant la possibilitat de fer pagar una taxa als autobusos que aparquessin o descarreguessin turistes al passeig Canalejas. A canvi, habilitarà dos nous aparcaments d'autobusos -un a l'est i l'altre a l'oest de la ciutat- de caràcter gratuït per afavorir que els turistes baixin allà i vagin a peu fins al centre de la ciutat. L'objectiu de tot plegat és reduir les aglomeracions al Barri Vell.

Asetrans, però, no està gens d'acord amb la iniciativa, de la qual es queixa que no compta amb el consens necessari ni s'ha consultat amb el sector. De fet, consideren que s'utilitza la figura del transportista per aconseguir que els tour operadors. «És ben conegut que l'establiment d'aquest tipus de taxes, al final, suposa que el transportista les acabi assumint sense poder-les repercutir al client que el contracta, de forma que suposa un sobrecost en la seva activitat i una pèrdua de competitivitat», assenyalen. De la mateixa manera, lamenten que en cap moment s'esmenti la possibilitat de revertir aquesta taxa en noves infraestructures per sector del transport en autocar, «motor de l'activitat econòmica i que dona feina a molts treballadors».

Per això, Asetrans confia que l'Ajuntament «reconsideri aquest estudi» i plantegi alternatives per esponjar l'estacionament d'autobusos turítsics que no passin per aplicar taxes als transportistes, al considerar que poden posar fre al desenvolupament econòmic i turístic de la ciutat.

En canvi, l'associació es mostra plenament d'acord amb la proposta que s'està plantejant el consistori d'acabar amb la compra de bitllets dins del propi autobús. Asetrans diu que cal impulsar sistemes de pagament que evitin la compra de bitllets dins del vehicle. Per aconseguir-ho, l'entitat assenyala que cal promocionar bé els títols integrats i apostar per una xarxa de recàrrega potent de títols ATM.

D'altra banda, l'associació també reivindica la necessitat d'infraestructures que permetin l'entrada i sortida més ràpida dels autocars al nucli urbà per mitjà de carrils bus i priorització semafòrica. En aquests moments, consideren que Girona té mancances de carrils bus per a serveis interurbans, i creu que si n'hi haguessin més aniria bé perquè els clients s'adonarien de les avantatges del transport públic per davant del vehicle privat.