Girona va tornar-se a convertir ahir en «l´epicentre de la creativitat i la transformació de l´educació en el futur», segons Quim Arpí, president de la Fundació per a la Creativació, entitat que va néixer fa cinc anys amb la voluntat de despertar la curiositat i la innovació dels més petits a partir d´una educació adaptada a les necessitats actuals i futures. Per culminar i difondre aquests objectius, cada dos anys la Fundació organitza el cicle de conferències Creativation Talks, que va celebrar ahir la seva segona edició a l´Auditori de Girona. L´esdeveniment, que va exhaurir les inscripcions una setmana abans, va acollir més de 500 persones entre les quals docents, empresaris i pares que van assistir a classes magistrals i pràctiques, culminades amb debats dinàmics per part dels experts més punters en l´àmbit de la nova educació. L´eix transversal de la jornada, dividida en quatre blocs, va dirigir-se cap al foment de la creativitat, la innovació i el treball en equip. La Fundació va aprofitar l´ocasió per entregar la primera edició dels Premis Escola Creativa, essent un reconeixement pòstum a Helena Figuerola, psicòloga que es va involucrar en el projecte des dels seus inicis. Els guardons van anar destinats al Col·legi Verd de Girona i l´escola Virolai de Barcelona, per seguir els itineraris que proposa la Fundació on els alumnes «descobreixen què és la creativitat i aprenen a utilitzar-la per poder donar resposta a reptes reals», va explicar Miquel Àngel Oliva, director de la institució que ha arribat a uns 15.000 alumnes catalans. També es va premiar l´escola Bosc de la Pabordia de Girona pel projecte «Silencis».

Humanitat com a base

«En el primer bloc, s´ha reivindicat la figura del mestre que és capaç de veure una persona darrere de cada alumne», va destacar Oliva. Per l´escriptora i psicòloga Begoña Ibarrola, «un mestre que inspira ha de provocar alegria i confiança, projectar l´optimisme tan escàs a la societat actual». Un altre concepte clau de l´episodi va ser la integració, de la mà d´Hanan El Yazidi, presidenta de l´Associació Intercultural Ibn Rochd, qui va ressaltar que «la integració és trobar-se a mig camí, és la tolerància i el respecte per l´altre». El Yazidi és protagonista d´una fotografia mediàtica en el context dels atemptats de Barcelona i Cambrils de l´estiu passat on apareixen ella i la seva professora Maria Majó, a qui va conèixer quan va assistir a una de les aules d´acollida de Mataró. L´empenta de Majó va fer que la seva estudiant tingués motivació per seguir estudiant, obtenir un màster en Relacions Internacionals i entrar a treballar a una empresa multinacional.

La professora Maria Acaso va realitzar una ponència al voltant de l´Art thinking, afirmant que «hem d´entendre´ns com artistes i comprendre que la classe és una obra d´art», on la «creativitat ha de servir per ser més ecològics, més feministes, més igualitaris». L´experta va introduir el concepte Do It With Others - DIWO (fes-ho amb els altres), en detriment de la idea Do It Yourself - DIY (fes-ho tu mateix), considerant que a les aules s´hauria de treballar en equip com ho fan molts artistes. Acaso considera que tothom viu l´art, fins i tot observant com se submergeix el polsim de Cola- cao cap al fons del got de llet.

Amb una visió més empresarial, Clara Bartra va posar sobre la taula que «cal educar una actitud imbatible. El motor de tot és la motivació, l´autoestima i les emocions». Bartra va enumerar aquells ingredients que valora de les persones i que posaria a la seva motxilla per tenir-los sempre en compte: criteri, passió per fer les coses, flexibilitat, voluntat de desaprendre per aprendre, entre d´altres elements.

Reprenent el funcionament col·lectiu, el professor Franc Ponti va afirmar que la innovació necessita molta iniciativa d´equip i, com a nova metodologia, «el Design Thinking pressuposa deixar de banda les teves preferències i escoltar els altres», buscant noves idees gràcies a l´empatia i amb el convenciment que els nens i les nenes ho tenen tot a les seves mans per canviar el món. Després d´una petita pausa per dinar, va engegar el tercer bloc, començant per una xerrada d´Olga Casanova, llicenciada en Filologia Hispànica i diplomada en Magisteri, que va analitzar l´aula a partir de quatre escenaris possibles en els quals: «Aprendre en la introspecció, aprendre de i amb un expert, aprendre amb els companys i aprendre experimentant amb la vida».

El darrer bloc es va centrar a trobar aquelles vies que permetin inspirar els alumnes del futur. La psicòloga social Dolors Reig, considera que «cal un adult que ajudi els nostres fills a contextualitzar el que està passant a la plaça del poble», sobretot fent referència a comprendre el contingut de les xarxes socials. Seguidament, va intervenir Héloïse Vilaseca, directora d´I+R del Celler de Can Roca, on aplica el mètode de «creativitat col·lectiva». Lluís Soldevila, consultor en Actituds d´Alt Rendiment, va realitzar la traca final amb una sessió motivacional per a tots els públics.