Quan s'han complert 100 dies del disruptiu (però sobrevingut) govern socialista a Espanya, amb Pedro Sánchez al capdavant, Albert Bramon, subdelegat de l'Estat a Girona, fa balanç: des que va arribar a l'antic edifici del Banc d'Espanya de la Gran Via de Jaume I, Bramon, explica, s'ha centrat a: "desinflamar", en la mesura del possible, l'ambient polític marcat per un "procés" independentista que ahir, dimarts, 9 d'octubre, embarrancava al Parlament amb la pèrdua de la majoria arran de les discrepàncies -formals sobre el paper, profundes en realitat- entre el JxCat de Carles Puigdemont i l'ERC d'Oriol Junqueras. A oferir "entesa" i "col·laboració" a la resta d'administracions (Generalitat i corporacions locals) i a adoptar un discurs "polític" -inexistent en l'època del govern del PP- per fer veure que "l'Estat també existeix a Girona" (millorar els serveis al ciutadà, en hores baixes per la falta de funcionaris, és una altra de les obsessions -ell parla de "reptes"- de Bramon).

En aquest context, el subdelegat planteja un llistat de projectes d'infraestructures -alguns en marxa, com el desdoblament de dos trams de l'N-II, d'altres tot just en fase de projecte i d'altres que només són una declaració d'intencions, com és el baixador del TAV a l'aeroport- que es compromet a seguir de ben a prop perquè, més d'hora o més tard, arribin a bon port. I alguns afecten de ple la ciutat de Girona; concretament, l'acabament de les obres al parc Central, la plaça d'Espanya i l'antiga estació, projectes vinculats a l'arribada de l'alta velocitat ferroviària a la ciutat i que els últims anys han generat un contenciós permanent amb l'Estat.

Albert Bramon s'ofereix per "ajudar" a desencallar aquests tres maldecaps i està disposat a fer de mitjancer entre l'Ajuntament i l'operador d'infraestructeres de l'Estat Adif. Li ho va transmetre així a l'alcaldessa Marta Madrenas en la reunió que van mantenir fa uns mesos a l'Ajuntament. La resposta de Madrenas va ser que l'Ajuntament disposa dels mecanismes necessaris per gestionar les negociacions amb Adif. Un gràcies, però no.

Però Bramon, avui, ha insistit en una afirmació: l'Estat no té coneixement que l'Ajuntament s'hagi reunit o hagi demanat reunir-se amb els responsables d'Adif per desencallar la situació. "No ens consta", ha dit Bramon; el subdelegat no ho afirma -"treguin vostès les conclusions", ha comentat en la roda de premsa que ha ofert aquest matí- però dona a entendre que al consistori hi ha poca voluntat d'accelerar l'acabament del projecte ferroviari. En els motius, Albert Bramon no hi entra.

L'arxiu provincial

La tònica es repeteix en el cas del nou Arxiu Provincial, segons el relat de Bramon. El subdelegat recorda que hi ha un protocol "des de fa nou mesos" que està pendent del vist-i-plau de l'Ajuntament. Considera l'Estat que la proposta és "beneficiosa" per als interessos de la ciutat i, en aquest cotenxt, Bramon es pregunta per què l'equip de govern no ha signat l'acord (que la corporació ha sotmès a l'escrutini dels tècnics municipals). Sobre l'arxiu, Bramon recorda que un cop signat el protocol el projecte podria començar a caminar aquest mateix any. I que la voluntat del Ministeri de Cultura de desencallar el projecte és "total".