L'Ajuntament de Girona vol sacsejar el transport públic i estudiar a fons totes les actuals línies d'autobús per fer tots els canvis necessaris en els recorreguts de cada una de les línies i adaptar-les, així, a l'estructura actual de la ciutat. Això pot comportar un canvi total en les línies i, per exemple, que se'n suprimeixin, que es modifiquin parcialment o que se'n facin de completament noves.

De fet, hi ha línies que es van pensar i posar en funcionament fa dècades i que han anat patint petits canvis que han funcionat com a simples pedaços per solucionar només un problema concret, però no com a pensament global del transport públic de la ciutat. Per exemple, amb el pas dels anys, s'han allargat rutes o s'ha canviat el pas per un carrer per un que hi ha al costat.

La primera trobada

De moment, ja s'ha creat un grup de treball que, recentment, ha celebrat una primera reunió. En aquesta trobada hi havia dos representants del comité d'empresa de TMG (Transports Municipals del Gironès), el gerent de l'empresa, Pere Casas, el tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Via Pública i Mobilitat, Joan Alcalà i el president de la Federació d'Associacions de Veïns de Girona, Josep Maria Castañer i en les properes reunions s'hi preveu la presència d'un representant de la UdG (Universitat de Girona) i un de l'ATM (Autoritat Territorial de la Mobilitat).

«Es tracta d'un tema complex i de llarg recorregut però que crec que s'ha d'afrontar perquè la configuració de la ciutat ha canviat» molt respecte de quan es van crear molts dels trajectes , explica Alcalà.

El tinent d'alcaldia de Mobilitat es refereix a com considera que s'ha d'afrontar el debat sobre el mapa de línies d'autobús: «S'ha d'obrir un debat serè i tranquil», en què tothom qui vulgui fer aportacions pugui fer-ho. No d'un dia per l'altre.

De fet, aquest grup de treball inicial, un cop evolucioni, acabarà derivant en una comissió específica que anirà treballant a cavall amb la taula de mobilitat, en què hi ha multitud d'entitats de diferents àmbits, els grups municipals, representants de diferents institucions i membres de les associacions de veïns.

L'objectiu és, segons el representant municipal, «optimitzar les línies i fer-les més eficients» per tal que cada vegada tinguin més ús. També es vol «maximitzar» els esforços i «sumar-hi» complicitats. En aquest sentit, ha explicat que l'ATM hi pot tenir un paper important ja que amb els canvis que es vagin plantejant, s'hi poden incorporar o millorar línies de poblacions com Sant Gregori o de Sarrià de Ter.

Aquest replantejament tambné tractarà aspectes vinculats als horaris i a la possibilitat d'implantar el bus nocturn. Aquest darrer aspecte es va debatre en el ple municipal del mes de setembre arran d'una petició de les joventuts d'Esquerra.

El plenari va aprovar un document aposta per «la creació d'un bus nocturn que circuli per tota l'àrea de Girona i que enllaci amb Salt, Vilablareix, Fornells, Sant Gregori, Quart i Sarrià de Ter amb una freqüència de pas d'una hora».