El grup municipal Guanyem va qüestionar ahir el resultat final de les obres, que tenien com a objectiu la construcció d'un carril bici i d'un camí segur que portés fins a l'escola Doctor Masmitjà i que ha tingut un cost de 202.586 euros. La plataforma municipalista va presentar un informe on es comparen les dues opcions de reforma proposades per l'equip d'especialistes contractat per l'Ajuntament amb la proposta que finalment s'ha desenvolupat.

«El govern de Marta Madrenas segura i atrevida d'entre les que proposaven els tècnics i tot i així la va aigualir per por a treure places d'aparcament de zona blava», va indicar la regidora Cristina Andreu. «Modificar el projecte amb intervencions desaconsellades pels propis experts ha provocat deficiències greus que demostren que no s'ha assolit l'objectiu de fer un camí escolar segur», va afegir, i va indicar que «es mantenen situacions de perillositat.»

Guanyem va recordar que l'any 2017 l'Ajuntament va contractar una empresa privada per analitzar les prioritats de les famílies de l'escola Masmitjà per arribar al centre i, amb aquesta informació, proposar un projecte de camí segur. En aquest aspecte, la formació municipalista denuncia que el consistori es va limitar a recollir la informació però que en cap moment es van ensenyar els projectes elaborats pels tècnics ni a les famílies del centre ni a les veïnes i veïns de l'Eixample. L'estudi fet a l'escola va indicar que més de la meitat de les famílies atribuïa com a principal problema per deixar que les criatures anessin soles a l'escola la poca protecció dels vianants.

En aquest punt, l'anàlisi de Guanyem indica que les situacions de perillositat es mantenen: els cotxes aparcats davant alguna de les noves illetes protectores dificulten la visibilitat dels nens si van sols, l'Stop que s'avança a l'altura del carrer Francesc Ciurana provoca que els cotxes s'aturin al mig del carril bici i els vehicles a motor continuen circulant a alta velocitat sense respectar el límit de 30 km/h.

D'altres problemes observats són l'augment dels embussos perquè la parada de l'autobús o els cotxes que aparquen a banda i banda i bloquegen l'únic carril de circulació o les dificultats per maniobrar dels camions de la neteja o dels autobusos quan s'incorporen des del carrer Francesc Ciurana o quan giren cap a Joan Maragall.

Per a Guanyem, aquestes deficiències són «fruit d'una decisió política que comportaran un impacte negatiu en la salut de les criatures i els veïns». En aquest sentit, Andreu es va mostrar preocupada «per un probable augment de la contaminació acústica» a tocar del pati de l'escola a causa dels nous embussos i de les situacions d'estrès que provocaran les noves congestions.

Els tècnics van presentar dues propostes d'actuació a l'Ajuntament per treure places d'aparcament. La primera opció plantejava mantenir els dos carrils de circulació de vehicles però fets en ziga-zaga per reduir la velocitat, reduïa el nombre d'aparcaments i afegia 2,5 m de carril bici. La segona opció proposava mantenir un sol carril de circulació, suprimir tota la zona blava, deixant així molt més espai per als vianants i construint un carril bici de 3 metres d'amplada. Les dues propostes demanaven construir tres passos de vianants tot i que finalment l'Ajuntament n'ha decidit fer només dos.