Que la regió sanitària de Girona per als comerciants del centre de Girona. La vicepresidenta de Girona Centre Eix Comercial, Mercè Ramírez de Cartagena, concreta que pocs establiments havien obert per atendre clients amb cita prèvia, sobretot a l'espera de l'alleujament de les restriccions de cara al dia 11.

Ara, però, els botiguers es preparen per començar a recuperar l'activitat, a l'expectativa de saber quan podran aixecar la persiana per atendre els clients. El tancament ha suposat un "problema econòmic important" per als comerciants i moltes botigues s'han reinventat per arribar als compradors a través d'internet.

"Vèiem la llum al final del túnel però, de cop s'ha apagat", afirma la vicepresidenta de Girona Centre Eix Comercial. La proximitat del dia 11 havia fet que molts botiguers estiguessin preparant els comerços al llarg d'aquesta setmana per obrir, amb les restriccions i mesures de seguretat necessàries, però descartessin atendre clients amb cita prèvia. "Al principi van obrir molt pocs, però de mica en mica n'hi ha més que ho han anat fent", subratlla Ramírez de Cartagena.

La decisió de la Generalitat d'excloure la regió sanitària de Girona en la proposta per passar la fase 1 del pla de desescalada ha estat un "gerro d'aigua freda" per als comerciants. "Teníem l'esperança d'obrir dilluns, ja ens n'havíem fet a la idea i tots els comerciants ho havíem preparat tot", concreta la vicepresidenta, que destaca l'esforç que han fet els botiguers per tenir el gènere, els establiments i els elements de seguretat a punt.

"Haurem d'esperar uns dies més", apunta Ramírez de Cartagena que desgrana que la crisi sanitària ha impactat de ple en un sector que, a Girona, es basa en negocis petits o familiars que depenen dels ingressos. "El que ha suposat és que la majoria de comerços tinguin zero ingressos però mantinguin totes les despeses", ha lamentat la vicepresidenta de l'associació que aplega unes 200 botigues de l'eix comercial del centre de la ciutat. "És un problema a nivell econòmic molt important, i les ajudes no són suficients", ha afegit.

Segons Ramírez de Cartagena, que té una joieria a la plaça Independència, la majoria dels establiments que han decidit obrir amb cita prèvia ho han fet, sobretot, per "donar un servei al client que tenia alguna necessitat" però no han fet molta caixa. "La cita prèvia és un granet de sorra però no ens soluciona res, la nostra font d'ingressos per viure és poder obrir les portes i vendre", apunta la vicepresidenta que critica que les ajudes "no arriben amb la rapidesa que haurien d'arribar".

Tot i això, Girona Centre Eix Comercial sosté que encara és aviat per saber si la crisi sanitària ha estat l'estocada final per a algunes botigues i hauran d'abaixar la persiana per sempre. "Aventurar un percentatge és molt agosarat, alguns se salvaran més fàcilment i per a d'altres, que ja estaven al límit, podria suposar el final", ha dit en una entrevista a l'ACN.

"Del que tenim és ganes d'obrir", destaca. La vicepresidenta vol llançar un missatge tranquil·litzador als treballadors i als clients per quan, finalment, Girona entri en fase 1: "La nostra prioritat és la seguretat de tothom, ens hem preparat a fons per tenir totes les mesures de seguretat necessàries".

Online i xarxes socials

El tancament de les botigues ha disparat les comandes a domicili i les compres online. Per això, alguns comerços del centre han intentat convertir la crisi en oportunitat reinventant-se a través d'internet. És el cas de la botiga de roba de festa i complements Scarlatta. La seva propietària, Elena Coll, fa servir sobretot Instagram per fer vídeos, ensenyar vestits a les seves clientes i assessorar-les sobre què es poden posar per a una cita especial.

Aquesta setmana han continuat venent online mentre es preparaven per a la reobertura però havien decidit no fer, encara, cites prèvies. "Pel nostre tipus de producte, fem una atenció molt personalitzada i no és una venda ràpida, habitualment ja treballàvem molt amb cita prèvia i farem el mateix a partir de la setmana següent", ha explicat Coll.

"Tenim totes les mesures necessàries per poder obrir i un protocol per desinfectar la roba cada vegada que una clienta es provi la roba, tal com ha indicat Sanitat", ha concretat la propietària d'Scarlatta. Mentrestant, remarca que a través del web i de les xarxes socials s'han mantingut "molt actives" i fins i tot han organitzat outlets online. Coll creu que, de fet, la manera de vendre pot canviar una mica encara que Girona passi a fase 1. "Moltes clientes vindran sabent ja què volen", ha conclòs.

· Consulta tota la informació relacionada amb el coronavirus