L'Ajuntament de Girona preveu aprovar,finalment, aquest dilluns l'ordenança municipal que regula l'ús del patinets, patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal a dins del seu terme municipal. Gran part de la normativa s'agafa del que ja va marcar la Direcció General de Trànsit (DGT) fa uns mesos. La proposta ha estat debatuda en moltes espais, com ara la Taula de Mobilitat,. Una de les grans indicacions és la prohibició d'aquests vehicles de passar per les voreres, on dels punts que genera més polèmica perquè actualment es poden veure usuaris fent-ho.

L'ordenança municipal es debatrà i, possiblement s'aprovarà inicialment, durant el ple de la setmana vinent. Perquè entri vigor encara quedarà el període per presentar al·legacions, respondre-les, aprovar l'ordenança definitivament i publicar-ho oficialment. Un procés però que pot finalitzar abans d'acabar l'any.

El consistori gironí preveu que els patinets elèctrics puguin circular per les vies ciclistes com ara els carrils bici i per plataformes úniques (on tambéhi ha vianants i vehicles a motor) amb limitació de velocitat a 20 km/h. Només podran fer-ho a la calçada en els carrers de preferència per a vianants en les denominades «zones 30», tot i que màxim podran anar a 2o km/h. Mai per la vorera sota possible multa de 200 euros. Tampoc podran circular per la calçada en vies de velocitat més elevada com a la carretera Barcelona, per exemple. Hauran de baixar i anar a peu per la vorera sense activar el vehicle.

Els elements

Tampoc es podrar circular parlant pel telèfon mòbil ni anar amb auriculars. A més, serà obligatori dur un casc homologat, només podrà viatjar-hi una persona i serà obligatori portar llum i elements reflectants a la roba si es condueix durant la nit. tot plegat queda regulat amb sancions d'entre 100 i 500 euros.

Els vehicles similars als patinets però que incorporen un seient seran considerats cicles de motor. Això comportaà que s'hagin de matricular, tenir permís de circulació de ciclomotors, assegurança obligatòria i portar casc de protecció. Aquests vehicles només poden circular per calçades on està permesa la circulació de vehicles a motor.

La regidora de Via Pública i Mobilitat de l'Ajuntament de Girona, Marta Sureda, ha explicat que «l'objectiu de l'ordenança és garantir la circulació segura de tothom i prioritzant els vianants»

L'ús del patinet elèctric ha generat polèmica en els darrers anys per les situacions de perill que generen. Fins i tot, pels propis conductors. De fet, el cap del servei de Medicina Intensiva, de l'hospital Josep Trueta, Josep Maria Sirvent, alertava fa uns mesos de l'atenció de quatre usuaris ferits greus per cops al cap.