El 52,4% d'entitats socials de Girona ha augmentat la seva activitat arran la pandèmia de la covid-19, segons una enquesta realitzada pel Consell de Cohesió i Serveis Socials de Girona. L'informe, publicat pel mateix consell, recull les dades de les diferents entitats amb relació a l'impacte de la crisi del coronavirus

Segons les conclusions del document, més de la meitat de les entitats declaren haver augmentat la seva activitat social durant aquests mesos, mentre que un 28,6 % diuen estar funcionant més o menys de la mateixa manera. En canvi, el 19% restant considera que la seva activitat ordinària ha disminuït «substancialment».

De la mateixa manera, 15 de les 21 entitats asseguren estar seguint amb els seus projectes però «adaptats a la nova realitat», a més de realitzar noves accions «per fer front a la crisi». Entre aquestes noves accions l'enquesta detalla el teletreball i l'augment d'ús de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació); col·laboracions amb voluntariat, noves entitats i empreses; nous dispositius d'atenció -com pavellons, beques i material escolar-; donacions per cobrir necessitats bàsiques, i suport a gent vulnerable.

L'enquesta també posa en el punt de mira les principals necessitats de les entitats i les seves preocupacions. Més de la meitat d'aquestes situen com a primera necessitat el manteniment del vincle amb els usuaris, la base social i la ciutadania com a principal necessitat. També destaquen la necessitat de tenir eines per treballar amb altres entitats i la liquiditat econòmica per atendre despeses corrents de l'entitat.

Pel que fa a les preocupacions de les entitats, assenyalen el grau d'efectivitat del suport emocional telefònic; els recursos humans insuficients per atendre situacions; l'augment de demandes de necessitats bàsiques; la gestió de l'angoixa i l'estrès dels professionals i la reducció d'ingressos; la viabilitat econòmica de l'entitat i les garanties en la contractació pública i processos de subvenció.

Necessitats no cobertes

El 81% de les entitats han detectat necessitats essencials no cobertes a la ciutadania de Girona. Entre aquestes assenyalen falta d'atenció a famílies en situació de vulnerabilitat; la detecció d'infrahabitatge; atenció assistencial a persones amb discapacitat; cobrir necessitats de material escolar, dispositius informàtics i digitals; suport emocional al dol i a l'ansietat, i accions contra la violència masclista i intrafamiliar.

A més, també apunten com a impacte del confinament en la situació social el deteriorament de persones usuàries -pel que fa a salut, l'estat cognitiu, físic, mental o relacional-; l'augment de la vulnerabilitat en tots els eixos d'exclusió; la manca de treball i d'inserció, i l'empitjorament de l'equitat, d'oportunitats i bretxa educativa. Pel que fa a la situació pròpia de les entitats socials, accepten que el confinament també els ha afectat, principalment amb la necessitat actual de canviar el model d'atenció a les persones cap a l'atenció professional telemàtica i la falta de finançament i reconeixement d'aquestes entitats.

Per últim, les entitats consideren que el Consell de Cohesió i Serveis Socials haurien de prioritzar, dins el Pla de Treball, un espai per la no discriminació o projectes per a joves migrats sols.

· Consulta tota la informació relacionada amb el coronavirus