El xef del Celler de Can Roca, Joan Roca, ha comparegut al fòrum de turisme BTM de Lloret de Mar a hores de l'eventual tancament de la restauració a Catalunya per la pandèmia i tot i que s'ha mostrat "optimista" sobre el futur, ha admès que veu el sector en una situació "dramàtica".

Roca ha puntualitzat en la segona i última jornada d'aquesta cita organitzada per la Fundació Guitart, l'Agència EFE i l'Agència Catalana del Turisme, que si aquestes noves mesures restrictives "només són quinze dies serà suportable, dur però suportable, però si són més hi haurà un gran problema".

El cuiner, llorejat amb tres estrelles Michelin i catalogat com el millor del món en més d'una ocasió, entén "que cal fer coses", però ha subratllat que "si s'hagués fet bé un treball de monitoritzar les normes, de seguiment de si tots els restaurants mantenien normes de distanciament" potser no hagués calgut arribar al tancament actual.

"Aquesta mesura és molt dràstica", ha reiterat en tot cas abans del tancament del Celler de Can Roca i de manifestar que "el sector de la restauració ha estat fent bé les coses".

Joan Roca, qui ha detallat que les reserves que s'anul·laran al seu restaurant es recol·locaran totes, ha advocat com a estratègia per diversificar oferta i ha anunciat que, a la primavera, està prevista la comercialització de productes fabricats en la seva pròpia destil·leria.

Per ara, la clau de Roca és "resistir", conscient que el sector experimentarà "una transformació important" i que s'haurà d'adaptar "a noves situacions".

El cuiner ha coincidit amb la seva homòloga Carme Ruscalleda, vicepresidenta de l'Acadèmia Catalana de Gastronomia, que s'ha lamentat pel tancament, perquè la restauració ha treballat "més higiènicament que mai".

La inauguració d'aquesta segona i última jornada de BTM ha correspost a la directora d'Estratègia de l'Agència EFE, Soledad Álvarez, i la presidenta de la Fundació Guitart, Cristina Cabañas.

Álvarez ha qualificat el sector turístic de "fonamental" i ha considerat que "aquesta crisi ha actuat com a accelerador de transformacions" que ja estaven sobre la taula.

En la seva opinió i en la recerca de solucions, ha subratllat que "la comunicació serà element clau en l'impuls de la indústria del turisme" i que "eines i canals no falten", encara que ha reivindicat la que se sustenta en "continguts fiables i rigorosos".

Cristina Cabañas ha elogiat en la seva intervenció l'adequació dels continguts del BTM al difícil moment actual i ha subratllat que s'ha realitzat "en una modalitat tan complexa com l'híbrida".

La taula prèvia a la de Joan Roca i Carme Ruscalleda ha reunit experts en comunicació, que l'han reivindicat com a eina d'ajuda al turisme per sortir de l'actual crisi.

Entre ells, el director executiu de la Comissió Europea de Viatge, Eduardo Santander, que ha advocat per projectes multinacionals entre "ciutats que s'agermanen des del punt de vista de la promoció".

Per la seva banda, els directors de Turisme de Lloret de Mar, Barcelona i Madrid, Elizabeth Keegan, Marian Muro i Héctor Coronel, s'han basat també en la comunicació a través de diferents formats, especialment l'audiovisual, com a peça clau de la recuperació.

Aquesta primera taula de la segona jornada del BTM ha comptat amb una introducció a càrrec de l'alcalde de Lloret de Mar i vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Jaume Dulsat, qui s'ha posicionat també a favor de "cooperar amb els rivals" com defensava poc després Eduardo Santander des de Brussel·les.

Dulsat ha estat igualment responsable de la clausura del fòrum i ha reconegut en ella que "el moment és complicadíssim" i que destinacions com Lloret de Mar, que han perdut en el confinament mig milió de visitants i dos milions de pernoctacions, necessiten "molt més que el turisme de proximitat".

Les conclusions han estat a càrrec finalment del director general de Turisme de la Generalitat de Catalunya, Octavi Bono, que ha exalçat el "valor de la cooperació" en aquestes circumstàncies i la capacitat de "resistir" per tirar endavant.