El número de places de zones blaves i verdes que hi ha als carrers de Girona podria ampliar-se. No seria immediatament però sí a mitjà termini. L'àrea de Mobilitat de l'Ajuntament té sobre la taula l'inici de dos estudis relacionats amb aquest sistema d'aparcament en superfície. La regidora Marta Sureda explica que han rebut moltes peticions veïnals per tal de poder-se beneficiar de les àrees verdes d'aparcament.

Hi ha sol·licituds a Sant Narcís, Sant Ponç, Vista Alegre, el Mercadal o residents en places com la de Sant Feliu o la de Marquès de Camps han mostrat interès en aquest sistema de pagament tou. Fins i tot, al Barri Vell es va votar en uns pressupostos participats. Però la representant municipal explica que no vol convertir Girona en una ciutat plena de ratlles verdes. Sureda recorda que aquests aparcaments són una «eina d'estratègia per la mobilitat» i es pregunta si la zona verda és un incentiu al vehicle privat, si l'espai públic s'ha d'ocupar amb aparcament o si se li han de donar altres usos.

L'Ajuntament de Girona va assumir la gestió directa de les zones blaves i verdes després que en els darrers anys hagués anat a càrrec primer de l'associació Mifas i posteriorment de l'empresa Setex fins a finals de l'any 2015. Això no obstant, no s'ha fet cap estudi que certifiqui que la millor gestió d'aquests aparcaments és la municipal. La regidora exposa que ara mateix «no tenim el servei establert» i que a l'Ajuntament li cal «un estudi que indiqui quina és la millor forma de gestió» per poder fer posteriorment modificacions, per exemple per ampliar zones o per implantar-ne de noves.

La regidora voldria que aquest estudi es faci durant l'any vinent i que aquest mateix any estigui enllestit. Probablement, aquest estudi s'encarregarà a una empresa externa per tal que no hi hagi dubtes que és «objectiu». Sureda confia que la gestió municipal sigui la més recomanable i recorda que els permet ser més flexibles i àgils a l'hora de prendre decisions. En estar assumit per l'Ajuntament, per exemple, es va poder eliminar ràpidament el pagament durant el període de confinament. I, ara mateix, hi ha espais on s'han eliminat places d'aparcament per ampliar les voreres i garantir així la distància de seguretat per evitar la propagació de la covid entre els vianants, com ara al carrer Juli Garreta o a la plaça Poeta Marquina.

En paral·lel, també es vol analitzar els pros i els contres d'ampliar o no zones verdes o blaves a qualsevol punt de la ciutat. Segons la matrícula, per als vehicles de fora de Girona, han de pagar exactament el mateix preu que el d'una zona blava (1,05 euros cada hora). Per als gironins, però, és quasi a meitat de preu (0,55 euros l'hora) i per als residents d'un barri amb zona verda, hi ha un preu molt reduït (0,25 euros al dia o una quota trimestral de 19,70 euros). Això fa que, com a mal menor, per garantir-se poder tenir places disponibles, hi hagi moltes peticions i amb moltes casuístiques diferents.

Mercadal

Al Mercadal, tenint en compte que pràcticament no tenen places d'estacionament en superfície, hi ha sol·licitud per poder utilitzar els aparcaments de zona verda del barri de la Devesa, que tenen bastant a prop. Alguns residents en places com la de Marquès de Camps també reclamen alguna mesura similar.

Sant Ponç

Al barri de Sant Ponç hi ha un col·lapse d'aparcaments permanent. És una zona de la ciutat amb una important bossa d'aparcaments gratuïts i molta gent de poblacions properes hi aparca per anar a peu fins al centre. A més hi ha alguns equipaments que generen molta mobilitat, com són l'hospital Josep Trueta i el complex esportiu del GEiEG. Els usuaris també estacionen pels carrers del barri. Això provoca que els veïns tinguin problemes per aparcar a prop de casa seva i veuen en les àrees verdes una bona opció per allunyar aquests vehicles forans. Una situació similar va portar els veïns del barri Güell-Devesa a reclamar la implantació de la zona verda en considerar que molts hi deixaven el vehicle per anar al centre o a l'estació de tren o d'autobusos. A la zona del Güell-Devesa ara hi ha 791 places.

Barri Vell

Al Barri Vell, els veïns van triar en la votació dels pressupostos participants que es fes una àrea verda. En concret als carrers Calderers, La Barca, plaça Sant Feliu, plaça Sant Pere, pujada Rei Martí i Jaume Pons i Martí. Consideren que els cotxes que hi estacionen són per anar a la universitat o residents de Montjuïc i que els veïns del barri es queden sense plaça. A més, alguns d'aquests espais, com a la plaça Sant Feliu o plaça Sant Pere, no poden aparcar a la zona de la Copa perquè no estan inclosos en l'àrea de restricció d'entrada de vehicles des de la plaça Catalunya amb control amb càmera fotogràfica. Segons l'Ajuntament, ara mateix no es pot portar a terme perquè primer s'ha d'establir el servei.

Sant Narcís

A Sant Narcís, hi ha diferents zones on s'ha demanat poder gaudir de la zona verda. Allà durant molts anys hi va haver un rebuig frontal al pagament per aparcar al carrer. Ara es veuria amb bons ulls una àrea verda al rovell de l'ou del barri i a l'entorn del Servei Municipal d'Ocupació. Tampoc es veuria malament la zona al voltant del carrer Pare Coll.

Vista Alegre

També al barri Carme-Vista Alegre hi ha peticions perquè s'hi implanti la zona verda. És un ­barri amb poques places i que sovint estan plenes perquè queden a prop del centre. Els veïns dels carrers més propers a les Pedreres tenen dret a la zona verda del barri veí.

Les Pedreres

Al barri de les Pedreres ja hi ha places d'àrea verda. En concret, 124 places distribuïdes en ­diferents carrers. Però hi ha residents que consideren que queden curtes des que es va decretar que durant l'hora d'entrada i sortida dels alumnes de l'escola Annexa-Joan Puigbert serien gratuïtes per afavorir la mobilitat. Alguns residents dels carrers Sol i Muntanya que paguen per utilitzar la zona verda veuen que durant aquest període tot està ocupat gratuïtament i ells no poden deixar-hi el cotxe tot i pagar. Per això demanen una ampliació de places.