Un estudi elaborat alerta que un 20 per cent dels comerços de Girona estan en perill si no tenen una bona campanya de Nadal. Es tracta d'un avanç d'un informe que està elaborant l'empresa RBD Consulting per encàrrec de l'Ajuntament i que inclou tots els barris. L'estudi és una actualització d'un document a la situació actual, marcada per la crisi econòmica derivada de la pandèmia. El nou pla es presentarà més endavant, però ja es compta amb els primers detalls. L'anàlisi exposa que el sector del comerç, serveis i restauració arriba a final d'any amb greus problemes estructurals.

El document també mostra que els sectors d'alimentació fresca, alimentació, equipaments de la llar, electrònica i jardineria estan amb vendes superiors a les del 2019 en termes interanuals, fet lògic derivat de les mesures de distanciament social, el confinament i el teletreball. Per contra, el sector de la moda està en un profund canvi i les vendes no recuperen els nivells anteriors; i de fet, la despesa mitjana per persona està baixant.

Campanya insitucional

En part per això, el consistori ha engegat una campanya per demanar als gironins que «regalin» Nadal. La iniciativa vol incidir en la importància del comerç de proximitat, la restauració i els productes locals. La mateixa alcaldessa, Marta Madrenas, va recordar ahir que «el botiguer és també el client dels nostres comerços».

La campanya porta per lema «Regala Girona. Dona vida al comerç i la restauració de la nostra ciutat» i es difondrà per mitjans de comunicació i les xarxes socials. L'acció se centra en donar el màxim protagonisme al comerç de proximitat i la restauració com a principals dinamitzadors urbans i generadors de l'economia de la ciutat.

«No podem fer vida normal, però sí que podem sortir i donar vida al comerç local i a la ciutat, ajudant l'economia gironina. Hem parlat amb el sector, i hem acordat aquestes ajudes directes a la promoció amb la campanya i les llums de Nadal, per dinamitzar d'aquesta manera la ciutat i que la gent compri a Girona i productes fets a Girona», va afirmar l'alcaldessa. Per la seva banda, la regidora de Promoció Econòmica, Glòria Plana, va destacar que «aquest Nadal, hem d'omplir les cases de productes locals i comprats a les botigues de la nostra ciutat».

La compra per Internet

L'estudi de l'empresa consultora també posa de manifest que la compra a distància creix de forma important i aquest mètode és usat de forma habitual o esporàdic per una gran majoria de compradors. Sobre aquest afer, l'alcaldessa va apuntar que no té cap sentit anar en contra del comerç electrònic però considera que s'ha d'aconseguir que beneficiï els negocis locals.

La batllessa gironina rebutja la crida al boicot de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, cap a les grans plataformes de comerç electrònic perquè considera que «és una revolució que ha vingut per quedar-se» i que no val la pena «amagar el cap sota l'ala» però va insistir en el fet que ha de servir per anar en favor dels comerciants de la ciutat.

«Hem d'anar tots en direcció contrària a l'autopista?», es va preguntar Madrenas. En aquest sentit, va explicar que hi ha negocis de Girona que segueixen oberts precisament gràcies a les vendes per Internet. «Seria poc intel·ligent anar en contra d'una revolució que ja tenim aquí», va reiterar.

Glòria Plana va remarcar també que hi ha molts comerços que estan potenciant la seva presència a Instagram per poder exposar i vendre els seus productes.

Llums de Nadal i mercat de Nadal

D'altra banda, l'Ajuntament de Girona va encendre ahir a la tarda els llums de Nadal, que estan en 113 espais (carrers, places, parcs i rotondes) repartits en 22 barris. Sens cap acte massiu, tal com solia ser habitual a la plaça Catalunya. També hi ha instal·lats nou arbres de Nadal lluminosos en nou punts de la ciutat. Segons l'alcaldessa, Marta Madrenas, la il·luminació nadalenca és una demanda de les associacions de comerciants, mentre que la regidora de Promoció Econòmica, Glòria Plana, va indicar també que serveixen per «fer més alegres aquests dies».

L'objectiu de la il·luminació nadalenca és dinamitzar el comerç «com un element clau en la vertebració urbana i la cohesió social», segons el consistori. «Ben gestionada i ajustada contribueix a la dinamització del comerç de proximitat i dels eixos comercials i els reforça davant de les grans superfícies», apunten.

La instal·lació dels llums va a càrrec de l'empresa Iluminaciones Ximenez, que ha guanyat totes les licitacions que fa el consistori gironí des que es van començar a fer els concursos públics oberts a partir de l'any 2011. Aquest any, però, no ha calgut fer una licitació ja que l'any passat es va incloure una clàusula per la qual es podria prorrogar el servei un any. És per uns 266.563 euros. Els llums s'obriran cada dia fins al 6 de gener del 2021. Llavors tindran, aproximadament, un mes per anar retirant tot el material desplegat.

A més a més, hi haurà el tradicional mercat de Nadal, a la plaça Independència, del 4 de desembre al 5 de gener, amb 23 parades amb productes artesans, de proximitat i relacionats amb les dates festives. Són deu parades menys que l'any passat. El mercat seguirà les normes del Procicat, segons va remarcar la regidora de Promoció Econòmica.