L'institut Santa Eugènia ha començat dos projectes conjunts amb la institut Santa EugèniaUniversitat de Girona. El projecte Brunzit aposta per l'alfabetització digital i l'educació multicultural «en un barri on el 42% d'habitants són persones migrades», explica Carles Rostan, professor de Psicologia de la UdG.

Durant el mes de maig, alumnes de 3r d'ESO d'aquest institut gravaran i editaran un vídeo del barri de Santa Eugènia de Ter, amb entrevistes de carrer, «per posar en relleu la riquesa de la multiculturalitat».

A més, es pintarà un mural -segurament a la façana de l'institut- que reivindiqui aquests valors i que inclourà un codi QR per accedir directament al vídeo. Aquest mural formarà part del festival d'art urbà monar'T, que es fa al barri a finals de setembre.

El segon projecte coordinat s'anomena Miralls i pretén «trencar el sostre de vidre dels fills de famílies migrants, perquè puguin accedir a estudis superiors», diu Rostan. A Miralls, alumnes migrats que estan cursant un grau universitari s'apropen a l'institut per explicar la seva experiència i servir de model als d'ESO.

L'alumna del grau en Psicologia Assa Macalou destaca la importància de tenir referents. Ella és nascuda a Banyoles, però els seus pares van arribar-hi des de Mali el 1993. «A l'escola, tots els referents són europeus o americans. Falten africans, asiàtics i persones d'altres cultures», diu.

Macalou ha pogut accedir al batxillerat i a la universitat gràcies a l'Associació de Suport a Alumnes Subsaharianes, de Banyoles. «Si no volem una societat segregada, tothom ha de poder tenir les mateixes oportunitats de futur».