Generalitat i Estat acorden eliminar la rotonda de l'AP-7 a Salt i crear un nou accés al futur Campus de Salut

Les obres que s'estan fent al giratori per evitar col·lapses després de la fi dels peatges acabaran a principis de maig

Els operaris treballant a dins de l'actual giratori, que guanyarà carrils segregats per evitar els colls d'ampolla.

Els operaris treballant a dins de l'actual giratori, que guanyarà carrils segregats per evitar els colls d'ampolla. / ACN

Xavier Pi (ACN)

La Generalitat i l'Estat han acordat eliminar la rotonda que hi ha a la sortida de l'AP-7 a Salt (Gironès) i crear un nou accés al municipi que entronqui directament amb el futur Campus de Salut. La solució pactada preveu que, per entrar a Salt, els vehicles ho facin a través d'un nou giratori que es construirà uns metres més enllà sota el traçat de la C-65. D'aquesta manera el trànsit de pas entre l'AP-7 i la Costa Brava, tant en un com en altre sentit, evitarà el coll d'ampolla que crea l'actual rotonda. De moment l'obra no té data, perquè es concep a mig i llarg termini. Els treballs que sí s'acabaran aviat, a principis de maig, són els de l'actual giratori, on l'Estat hi fa carrils segregats per evitar col·lapses amb la fi dels peatges.

A principis d'octubre, l'Estat va començar a modificar la rotonda que hi ha just a la sortida Girona Sud de l'AP-7. Amb l'alliberament dels peatges, i l'increment de trànsit per l'autopista, aquest punt s'havia convertit en un autèntic coll d'ampolla.

En determinades hores del dia, hi havia col·lapses tant en un sentit com en l'altre. I fins i tot, en alguns moments, els vehicles que circulaven per l'AP-7 ja havien d'aturar-se quan encara estaven a l'autopista, perquè les cues arribaven més enllà de la sortida.

Les obres per resoldre aquest tap costen 1,3 milions d'euros (MEUR). Allò que es fa és reduir el perímetre de la rotonda, i a banda i banda fer-hi carrils segregats que permetin als vehicles fer determinats moviments sense haver de passar-hi per dintre.

Sortint de l'AP-7, sí que caldrà agafar-la per entrar cap a Salt, però hi haurà un ramal directe cap a la C-65. I en sentit contrari, s'haurà de passar per la rotonda si es ve de la C-65 i es vol agafar l'autopista (perquè, en aquest cas, es faran carrils segregats per anar des de la C-65 a Salt, i des de Salt cap a l'AP-7).

Les obres, ara, ja encaren la recta final. El secretari d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, ha explicat que s'acabaran entre finals d'abril i principis de maig. "D'aquesta manera, ens estalviarem les congestions diàries", ha subratllat Flores.

Redistribució a mig i llarg termini

Aquesta rotonda, però, acabarà desapareixent. Perquè la Generalitat i l'Estat han consensuat redistribuir la mobilitat en aquesta sortida de l'AP-7 amb un nou accés cap a Salt, vinculat estretament amb el futur Campus de Salut. La solució pactada, i que ja s'ha dibuixat sobre plànol, s'inclourà a l'acord per fer actuacions de millora a l'AP-7 i l'AP-2, que recullen els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per a aquest 2023. I que es materialitzarà en un conveni que segellaran les dues administracions.

L'actual rotonda s'eliminarà i, d'aquesta manera, tot el trànsit que surti o entri a l'AP-7 hi tindrà accés directe des de la C-65. Per accedir a Salt, es farà una nova rotonda a diferent nivell, que passarà per sota el traçat de la C-65 i que construirà la Generalitat. Es farà uns metres més enllà i entroncarà directament amb el futur Campus de Salut, a través de l'eix del carrer Francesc Macià de Salt. I de retruc, també es configurarà una nova entrada cap al municipi.

"Hem acordat una solució que vagi en consonància amb tota la transformació urbanística que ha de tenir aquest entorn", ha concretat Xavier Flores. El secretari d'Infraestructures del Departament de Territori, Marc Sanglas, ha explicat que la solució "millorarà la connectivitat" en tot aquest àmbit. També, cap a Vilablareix (perquè una de les futures sortides de la nova rotonda es preveu que porti cap al municipi).

De moment, però, Sanglas admet que tota aquesta redistribució no té calendari. "Ara mateix no tenim terminis d'execució, perquè abans de concretar-lo, s'ha de signar el conveni amb l'Estat", ha precisat el secretari d'Infraestructures, dient que l'obra es farà "a mig o llarg termini".

Es preveu que la nova rotonda costi uns 15 MEUR (IVA inclòs). En paral·lel, la Generalitat i els ajuntaments de Salt i Girona signaran un conveni per traspassar la titularitat dels trams municipals de la C-65 al Govern. D'aquesta manera, la Generalitat serà titular de tot el recorregut de la carretera entre la sortida de l'AP-7 i la Costa Brava centre.  

"Estretament lligat al Campus de la Salut"

L'alcalde de Salt, Jordi Viñas, ha agraït al Ministeri els treballs que s'estan fent a l'actual rotonda per solucionar els colls d'ampolla amb l'AP-7. Pel que fa a la solució acordada per redistribuir la mobilitat i crear una nova entrada cap a Salt des de la C-65, Viñas ha subratllat que era "imprescindible" fer-ho. Sobretot, tenint en compte el pol que es generarà amb el nou Campus de Salut.

"La nova entrada té més sentit que mai, perquè tot aquest nou sector es desenvoluparà amb el nou hospital Trueta i les facultats de medicina i infermeria; i això requereix d'un nou accés a l'eix que forma el carrer Francesc Macià", ha explicat l'alcalde. Viñas també ha concretat que, d'acord amb els estudis de mobilitat que s'han fet, la nova rotonda per sota la C-65 "ha de poder donar sortida al trànsit que generarà el Campus de Salut i el nou sector".

Per la seva banda, l'alcaldessa de Vilablareix, Maite Tixis, ha explicat que si bé l'obra no els afectarà tant com a Salt, sí que el futur accés que es deixarà preparat cap al seu poble toca a un sector que s'ha previst desenvolupar. "Encara no se sap què s'hi farà, però és important que se n'hagi deixat resolta la connectivitat", ha conclòs.