Girona es converteix en una galeria d’art contemporani a l’aire lliure

El festival Inund’art arriba enguany la majoria d’edat amb un programa format per trenta-una creacions |Les exposicions programades a la Casa de Cultura s’allargaran fins el dia 23 de juliol

Ariadna González

Girona és una ciutat amb molta vida on sempre es pot trobar alguna activitat per fer. Durant aquest cap de setmana, però, molts artistes han fet un pas més enllà i han convertit la ciutat en una galeria d’art contemporani a l’aire lliure. L’Inund’art ha preparat una mostra eclèctica, un recorregut on l’espectador es converteix en participant i on l’artista el guia pel seu propi món, a vegades proper a la crítica social, i d’altres a un món més íntim. Aquesta 18a edició del festival destaca per la «mirada atenta al tema de projectes artístics comunitaris i a l’art sonor, amb els recorreguts sensitius aquesta idea que el participant es converteix en un viatger», explica Raquel Moron, directora del festival. En relació als projectes comunitaris reivindica la importància dels centres cívics i de la participació dels veïns de la ciutat per generar espais de trobada i de reflexió.

A l’entrada de la Rambla una gran instal·lació vermella i una altra feta amb teixits reciclats donen la benvinguda a tots els curiosos que passegen per Girona. La «Red Line» d’Edgar Massegú i «Home i Pobles nòmades» de Núria Durant aconsegueixen captar l’atenció dels presents, que s’acosten a mirar i fotografiar les peces. Molts d’ells no saben de què tracten ni què fan allà, però senten curiositat per saber una mica més i això els porta a acabar de fer el recorregut que omple el Barri Vell. Més avall hi ha «Les Jolies Minutes» d’Emeraude Zorer, una casa de fusta, a dins de la qual hi ha un projector on l’espectador pot veure una sèrie de retrats d’habitants de Girona, Mallorca i els Pirineus Orientals, tots comparteixen un vincle estret amb la natura. Al costat hi ha una altra instal·lació, es tracta de «Watermoon» de Torrent Pagès, una escultura d’aigua que uneix art, ciència i tecnologia i que simbolitza la «unió de polaritats que genera i crea l’energia de la vida».

L'escultura d'aigua de Torrent Pagès, «Watermoon»

L'escultura d'aigua de Torrent Pagès, «Watermoon» / MARC MARTI FONT

Continuant amb el trajecte arriba el torn del Pont de les Peixateries on Biel Llinàs indaga poèticament en la història de les inundacions de Girona amb «El pont, la casa i el riu». En el pont de Sant Agustí també hi ha una altra instal·lació, «7, gotaAgota» d’Antillach x Zantop, un «homenatge a rius i ponts celebrant el que són, un ésser lloc». Llavors, el visitant ha d’anar fins a la plaça de les Voltes d’en Rosés per anar a la instal·lació «Cartes sense destí». Què escriuries en una carta que no s’entregarà mai? L’espectador s’endinsa en una caseta de paper on es crea un ambient íntim que el porta a submergir-se en el seu propi món i el guia a través de les parts més fràgils d’un mateix. Allà, l’obra dona l’oportunitat a l’espectador d’escriure aquesta carta sense destinatari.

La casa de paper de «Cartes sense destí».

La casa de paper de «Cartes sense destí». / MARC MARTI FONT

A part de les exposicions a l’espai públic l’Inund’art també compta amb recorreguts sensitius, performances i art sonor. Moron destaca el recorregut de la Carbonera, de Melina Penya, on l’artista treballa molt amb la idea de l’art sonor; i el del Refugi antiaeri, «Les mirades compartides».

A més, a la Casa de Cultura de Girona fins al dia 23 de juliol es podrà visitar una sèrie d’exposicions col·lectives de diferents formats: fotografia, escultures, dibuixos, vídeo, entre d’altres; així com exposicions d’escoles d’art, instituts i projectes de residències i cocreació que també estan dintre de la programació de l’Inund’art. El festival posa una mirada molt atenta als artistes locals de Girona i comarques, però també artistes de tot Catalunya i altres part de l’Estat,i fins i tot de França.

Subscriu-te per seguir llegint