Girona vol rentar la cara del "porro" de la plaça Miquel Santaló

Canviaran les plaques que envolten l'estructura amb grans mesures de seguretat i estudien com retornar-li la llum

La columna de ventilació amb una de les plaques despreses a la part baixa, en una imatge de fa un any

La columna de ventilació amb una de les plaques despreses a la part baixa, en una imatge de fa un any / MARC MARTI FONT

Tapi Carreras

Tapi Carreras

L’Ajuntament de Girona vol rentar la cara a l’estructura cilíndrica que funciona com a sortida de fums de l’aparcament soterrat de la plaça Miquel Santaló. Conegut per molts veïns com el «porro» o el «cigar», va fer també la funció de punt d’il·luminació de la via pública fins que l’Ajuntament va decidir apagar-lo. Va considerar que el manteniment, per dins de la instal·lació, era perillós per la seguretat i salut dels treballadors.  

Ara, el consistori té per objectiu la substitució de les disset plaques de policarbonat que envolten la columna. Per fer-ho caldrà instal·lar prèviament una línia de vida i s’aprofitarà l’actuació per revisar la instal·lació elèctrica per esmenar el defecte d’aïllament de la línia elèctrica que dificultava la intervenció de conservació de l’element.

Tot plegat ha suposat que s’hagi fet una «recerca i nombroses consultes per conèixer la història d’aquest element» i s’ha acabat recorrent a dues de les empreses que van col·laborar en la instal·lació l’any 1993.

 De fet, es considera una imitació dels punts de llum cilíndrics de grans dimensions que envolten l’estadi Olímpic de Barcelona, instal·lats pels Jocs de 1992, tot i que aquests no tenen la funció d’evacuació de fums de l’estacionament soterrani.

Esquerdes visibles i caigudes

Aquesta estructura es va instal·lar fa trenta anys, quan es va urbanitzar la plaça, coincidint amb la construcció de l’hotel Carlemany i l’aparcament soterrani. Les plaques, en aquestes quasi tres dècades, han envellit, prenent un color més groguenc, i fins i tot «fent visibles esquerdes en la seva superfície, fent necessària la seva substitució», segons consta en un informe de l’Ajuntament.

De fet, el 18 de maig de 2022, es va despendre un tros d’una de les planxes que conformen l’element, que va haver de ser retirada per evitar que caiguessin més fragments, i va ser substituïda posteriorment, un cop encarregada la fabricació de la planxa. Actualment, queden disset plaques de policarbonat pendents de ser substituïdes, «no només per retornar l’aspecte estètic original», sinó «també per seguretat, per evitar futurs despreniments que puguin provocar accidents, per trencament de les peces actualment instal·lades».

Perill a l’interior

La torre, a més de la part visible, té una estructura interna de tres pisos sota terra, corresponent a les tres plantes de l’aparcament. L’accés a l’interior del tub es fa amb una escala metàl·lica acoblada a la part interna de la columna. En les darreres inspeccions de seguretat i salut, l’Ajuntament va constatar que no complia «amb els requisits d’accessibilitat per fer-hi tasques de manteniment». Vist aquest perill, es considera «preferible i prioritari» l’accés per a fer la substitució de les plaques «des de l’exterior». Per poder fer-ho, s’haurà d'instal·lar una «línia de vida» (un cable de seguretat per als treballadors) de 30 metres de longitud a l’interior de l’element cilíndric, previ a la instal·lació de les plaques. El cable haurà de complir la normativa de riscos laborals i de sistemes de seguretat anticaigudes.

També s’aprofitaran les actuacions per comprovar l’estat de la línia elèctrica que alimenta els tubs leds instal·lats en l’estructura del punt de llum central i els petits punts de llum encastats al terra tocant a l’element. En la darrera inspecció i en una revisió posterior per fer una diagnosi sobre l’estat de la instal·lació elèctrica s’ha detectat que no està ben aïllada. Per aquest motiu, aprofitant les actuacions es preveu també la recerca del defecte en la línia de l’escomesa per solucionar aquesta falta d’aïllament i poder encendre el llum central i els que hi ha a terra. Tot plegat, per uns 30.000 euros.

Subscriu-te per seguir llegint