Girona prohibirà que els ciclistes pedalin pel cor del Barri Vell

L'Ajuntament repartirà tríptics sobre la normativa de circulació i farà una campanya informativa abans d'imposar multes

Dos ciclistes, a l'alçada del carrer de l'Argenteria.

Dos ciclistes, a l'alçada del carrer de l'Argenteria. / Marc Martí Font

Girona prohibirà que els ciclistes pedalin pels carrers de la Força, l'Argenteria i Bonaventura Carreras Peralta, tres dels punts del Barri Vell més concorreguts. No se'ls impedirà passar-hi, però sí que hauran de fer-ho a peu i amb la bicicleta al costat. "L'espai físic és petit i es fa molt difícil circular sense alterar el pas dels vianants", diu l'alcalde Lluc Salellas. La mesura, consensuada amb el sector, s'inclou dins del pla adreçat al cicloturisme. Abans d'imposar sancions, aquest estiu l'Ajuntament farà una campanya informativa "de gran abast", repartint tríptics als ciclistes on se'ls recordarà la normativa de circulació. Més endavant, es volen crear àrees de trobada per a grups de cicloturistes en llocs "concrets i delimitats".

L'Ajuntament de Girona comença a aplicar el pla adreçat al cicloturisme, amb l'objectiu de garantir l'equilibri entre l'afluència de turistes al Barri Vell, els negocis vinculats al sector i el dia a dia dels veïns. D'entrada, dins les mesures que s'aplicaran de manera immediata, es començarà a distribuir el tríptic informatiu i es reforçarà la senyalització per evitar que els ciclistes vagin en sentit contrari pels carrers. "És una pràctica que es produeix sovint, i volem deixar clar que no es pot fer", ha subratllat Salellas.

En paral·lel, però, a dos punts concrets del Barri Vell el consistori hi instal·larà senyals específics, que obligaran els ciclistes a baixar de la bicicleta. Un d'ells és al carrer de la Força i al de Bonaventura Carreras Peralta (que hi té continuïtat); i l'altre, al de l'Argenteria, situat en un extrem de la Rambla.

Dos ciclistes passant pel carrer Ballesteries de Girona.

Dos ciclistes passant pel carrer Ballesteries de Girona. / Marina López

En aquests llocs, tots els ciclistes com també aquells qui circulin en patinet hauran de passar-hi a peu sí o sí. "Són punts que hem identificat on hi ha molta aglomeració de persones, on l'espai físic és petit i on es fa molt difícil poder circular sense alterar el pas dels vianants", ha dit l'alcalde. Recordant també, precisament, que en aquests carrers també és on hi ha pilones que restringeixen el pas de cotxes.

Abans de començar a multar els qui passin per aquests punts a cavall de la bicicleta, però, l'Ajuntament farà una campanya informativa "de llarg i gran abast". Fins i tot, desplegant agents de la Policia Municipal in situ, que repartiran ells mateixos els tríptics i informaran els ciclistes que han de passar a peu.

L'alcalde de Girona no ha concretat en quin moment es començarà a sancionar, però sí que ha avançat que segurament serà "a finals d'estiu" o bé just després. "A ningú li agrada haver de posar multes; aquesta mesura no té un afany recaptatori, sinó de socialització i de conscienciar de la necessitat que la gent es comporti", ha subratllat Salellas.

Un ciclista anant a peu i amb la bici al costat pel carrer de la Força de Girona.

Un ciclista anant a peu i amb la bici al costat pel carrer de la Força de Girona. / Marina López

Fulletó de benvinguda

El tríptic informatiu que es començarà a repartir als cicloturistes és també un fulletó de benvinguda a la ciutat. S'editarà en quatre idiomes (català, castellà, anglès i francès). Inclou tant un mapa del Barri Vell i el Mercadal on es mostren els sentits de circulació -específicament, amb el símbol d'una bicicleta- com tot allò que el col·lectiu ha de tenir en compte a l'hora de moure's per aquests carrers.

S'hi explica, per exemple, que no es pot anar per sobre les voreres, que quan es creuin els ponts i es passi per llocs on hi ha afluència de gent s'ha de baixar de la bicicleta o que s'ha de pedalar mantenint una distància mínima d'un metre i mig de les façanes. També es demana que no es corri per dins del Barri Vell o que les bicicletes s'estacionin als aparcaments habilitats (i no es deixin "apilonades" en un mateix punt).

La vicealcaldessa Gemma Geis subratlla que les informacions que recull el tríptic -també n'hi ha sobre reciclatge i convivència amb els veïns- s'han consensuat amb els diferents agents implicats i en recullen les seves demandes. "Són resultat d'aquest diàleg i de les diferents reunions informatives que hem mantingut", ha explicat (per exemple, amb el sector del cicloturisme o amb els empresaris de l'hostaleria).

Un grup de ciclistes, a punt d'accedir al Barri Vell de Girona.

Un grup de ciclistes, a punt d'accedir al Barri Vell de Girona. / ACN

I aquí, la vicealcaldessa ja ha avançat que "l'aliança" amb hotels i apartaments turístics també permetrà que, quan els ciclistes arribin a la ciutat, ja es trobin el tríptic informatiu a la seva disposició.

Àrees de trobada

Entre les mesures que també inclourà el pla adreçat al cicloturisme, i que l'Ajuntament de Girona està treballant, hi ha també crear espais de trobada per als ciclistes. "Seran llocs concrets, delimitats i identificats, que poden ser útils perquè aquests grups es reuneixin", ha concretat l'alcalde Lluc Salellas.

En paral·lel, entre les tasques que el consistori vol engegar en els propers mesos, hi ha també una revisió de l'Ordenança de Circulació i Civilitat. "Segurament això requerirà un procés més llarg de debat, on s'haurà d'entrar més a fons", ha admès l'alcalde. "Però en definitiva, d'allò que es tracta és d'aplicar mesures més immediates i d'altres que s'aniran treballant en les properes setmanes i mesos, amb la idea de trobar aquest equilibri que tots i totes desitgem", ha afegit Lluc Salellas.

Dades, taxa i grups de 25

Més enllà d'això, la vicealcaldessa de Girona ha explicat que des de l'Àrea de Promoció Econòmica també s'estan impulsant diferents projectes i iniciatives per gestionar el turisme a la ciutat. D'entrada, Geis ha avançat que aquest juliol ja preveuen portar a ple l'aprovació inicial de la mesura per limitar a un màxim de 25 els grups de turistes i per prohibir l'ús de megàfons durant les visites guiades.

A més, de cara a la tardor, el consistori també vol tirar endavant la nova taxa d'aparcament que s'aplicarà als busos turístics. Una mesura que s'haurà de concretar amb les ordenances per al proper 2025.

Per últim, Geis ha dit que l'Ajuntament de Girona també treballa per recollir dades sobre el sector; i d'aquesta manera, poder afinar millor les polítiques a dur a terme en turisme. D'entrada, la vicealcaldessa ha explicat que, de bracet amb Google, s'estan revisant també les rutes per accedir tant al Barri Vell com al Mercadal en cotxe. 

A més, Geis ha explicat que en el marc del 'Menja't Girona' -la iniciativa que rep fons dels Next Generation- es licitarà un contracte de 100.000 euros per recollir dades que permetin "tenir informació de qualitat sobre el turisme, a quines hores compren el visitants i en quins barris". I que, més endavant, es farà un acord amb la facultat de Turisme de la UdG per poder-les estudiar a fons "i saber quines accions podrem dur a terme".

El tinent d'alcaldia de Cultura, Quim Ayats, ha refermat la idea que "tots aquests compromisos" demostren que es treballa per construir "una ciutat amable i atractiva", però on hi hagi un equilibri entre turisme i ciutadania. De fet, a la roda de premsa on s'han presentat les mesures, hi eren presents els tres socis (Guanyem, Junts i ERC). L'alcalde, Lluc Salellas, ha posat les diferents iniciatives com a exemple de "la feina" que porta a terme l'equip de govern "per trobar les propostes que ens uneixen" amb la voluntat de fer una Girona "més amable".