Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Malestar veïnal pel retard acumulat en les obres dels pisos de l’Aurora

Els residents a l’edifici, situat al barri de Pont Major de Girona, estan desesperats i lamenten que el bloc es vagi deteriorant

Les obres havien de començar el passat 17 de juny, però l’Ajuntament encara no ha rebut totes les autoritzacions dels propietaris

Els pisos de l'Aurora, apuntalats des de 2017.

Els pisos de l'Aurora, apuntalats des de 2017. / Marc Martí Font

Josep Coll

Josep Coll

Girona

La història interminable. Aquest seria un bon títol de pel·lícula per la desesperació que pateixen, fa ja molts mesos (fins i tot anys), els veïns dels pisos de l’Aurora, situats al número 38 del passeig de Sant Joan Bosco del barri de Pont Major de Girona. Després de molta espera, les obres per reformar l’edifici havien de començar el passat 17 de juny, però l’Ajuntament necessitava totes les autoritzacions dels propietaris i, actualment, encara no les ha aconseguit totes.

«Se’ns riuen de nosaltres», lamenta una de les veïnes, Estrella Amador, qui la setmana passada va entrar una instància a l’Ajuntament de Girona on denunciava el mal estat de l’edifici. En aquesta, demanava al consistori començar les obres de forma «immediata». Els treballs els paguen els propietaris dels pisos i, per exemple, Amador porta «un any» pagant una quota mensual de 400 euros (se n’han de pagar 7.000 per habitatge). Fins i tot, hi ha veïns «que han pagat més», afirma la veïna del bloc.

Una veïna ensenya el mal estat amb el qual es troba el bloc.

Una veïna ensenya el mal estat amb el qual es troba el bloc. / Marc Martí Font

«Estan esperant que ens caigui l’edifici a sobre», també critica Amador, que tampoc entén el fet pel qual no poden començar les obres si «la gran majoria dels propietaris han pagat». De fet, afirma que ha arribat un punt amb el qual el bloc «fa por», ja que «l’aluminosi encara afecta més i les bigues es veuen de fora». En això, també s’hi afegeix un «problema de salut pública» a causa de la presència de rates, i que la vorera del costat de l’edifici està en mal estat. «Diuen que no s’arreglarà perquè aviat començaran les obres i no val la pena», apunta Amador.

El cost total de les obres és d’uns 200.000 euros. A més, l’Ajuntament va oferir la possibilitat als propietaris de fraccionar-ne el pagament fins a 48 mesos en casos de vulnerabilitat social. En tot cas, s’actuarà només a les escales i els passadissos d’un bloc que porta apuntalat des de 2017 en diversos punts pels riscos en l’estabilitat. També es van posar xarxes a la façana perquè els despreniments no caiguessin daltabaix, cosa que ja ha passat i es veuen pedres aguantades per les xarxes.

Una xarxa aguanta una pedra que ha caigut a causa del mal estat de l'edifici.

Una xarxa aguanta una pedra que ha caigut a causa del mal estat de l'edifici. / Marc Martí Font

En tot cas, els primers informes del mal estat estructural dels pisos elaborats pel mateix Ajuntament daten entre 2012 i 2014. En aquell moment, el consistori va reclamar a la trentena de propietaris, deu dels quals són bancs o fons voltor, que arreglessin el problema. La inacció dels amos, amb múltiples expedients pel mig, va comportar que l’Ajuntament decidís entrar de forma subsidiària. En aquest sentit, els veïns han demanat un munt de vegades la rehabilitació de l’edifici i també s’han queixat de la lentitud i l’espera per realitzar tot el procés.

Falten autoritzacions

L‘empresa constructora de les obres ja s’ha adjudicat per 196.988 euros. També està adjudicada la companyia que farà el servei de direcció d’obra i coordinació de seguretat i salut en fase d’execució de les obres de l’edifici. Totes dues es mantenen a l’espera fins que puguin començar els treballs.

A més, l’Ajuntament està a l’expectativa de rebre totes les autoritzacions dels propietaris per poder començar les obres. De fet, el consistori va començar a arreplegar aquestes autoritzacions el 17 de maig. La meitat les va aconseguir durant les dues primeres setmanes, mentre que la resta van anar arribant amb comptagotes. Ara, però en falten dues, d’una entitat financera i una propietària que va morir fa poc. L’Ajuntament buscava els hereus d’aquesta dona, però encara no els ha trobat i, «davant la impossibilitat d’obtenir l’autorització per part d’alguns propietaris» s’ha optat per unes altres vies. Així, fonts municipals confirmen que, tal com preveu la llei, «per dur a terme l’execució subsidiària» s’ha «sol·licitat una autorització judicial». Ara, l’Ajuntament està «l’espera d’obtenir aquesta autorització». 

Subscriu-te per seguir llegint

Tracking Pixel Contents