Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Els pous de l’ACA a l’Onyar entraran en funcionament l’any que ve

La principal funció d’aquestes estructures i les del Ter, serà incrementar el cabal dels rius amb una aportació d’aigua que, segons els càlculs de la Generalitat, podria arribar fins als 150 litres per segon

Maquinària de l’ACA vora del riu Onyar, a l’altura de la plaça dels Països Catalans.

Maquinària de l’ACA vora del riu Onyar, a l’altura de la plaça dels Països Catalans. / Marc Martí Font

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google
Helena Viñas

Helena Viñas

Els treballs que l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) va començar el juny passat per rehabilitar alguns dels pous de l’Onyar i el Ter estan en la recta final. Segons indiquen des de l’empresa, està previst que els pous es puguin posar en servei durant l’any vinent. La seva principal funció serà fer una aportació d’aigua per incrementar el cabal dels rius, que podria arribar als 150 litres per segon. L’actuació de rehabilitació d’aquests pous està pressupostada en un milió d’euros, segons van indicar fonts de l’Agència Catalana de l’Aigua.

L’empresa pública va començar els treballs a inicis d’estiu en alguns dels pous que es van construir durant el període de sequera dels anys 2007 i 2008. Aquestes accions van consistir a comprovar com es podrien activar les estructures per incrementar el cabal dels rius, i, d’aquesta manera, millorar l’ecosistema i evitar, per exemple, la mort de peixos.

Així, durant el juny, per exemple, l’empresa pública va revisar la zona de les ribes del Ter, a Fontajau, on hi ha una esplanada de gespa, entre el pavelló municipal i el pont.

La mesura es pot entendre com una nova acció per combatre la sequera que viu el país. Aquest mateix any, els alcaldes de Girona, Salt i Sarrià de Ter, posaven en funcionament dos pous a Salt, per així no estirar tota l’aigua del sistema de Sau- Susqueda.

Uns pous utilitzats abans

Pel que fa als pous a la llera del riu Onyar es van construir al llarg dels anys 2007 i 2008. En total quatre, a la zona pavimentada amb ciment al principi del carrer del Carme, entrant pel cementiri.

Aleshores es van estar fent anàlisis per comprovar si la qualitat de l’aigua era la idònia, ja que es bombava aigua del freàtic des d’una profunditat que arribava als cinquanta metres. Es van acabar utilitzant tres vegades, amb el vistiplau de l’ACA.

Les primeres amb Ponç Feliu com a regidor de Medi Natural. La darrera va ser poc després de l’entrada a l’alcaldia de Carles Puigdemont, el juliol de l’any 2011. El batlle, que, a més a més, vivia a tocar del riu Onyar, considerava que el riu que passa pel mig de la ciutat mereixia tenir un cabal digne. Va ser la primera acció quan va accedir a l’alcaldia. Van estar funcionant dia i nit durant diverses setmanes.

En aquells moments, el seu funcionament era per mitjà de generadors elèctrics portàtils. Ara ja s'ha comprovat que podrien tornar a ser utilitzables.

Altres accions de l’ACA

Una altra de les mesures que està realitzant l’empresa pública d’aigües per enfrontar la sequera consisteix a destinar més de 3,55 milions d’euros en subvencions a 36 ajuntaments gironins per tal de recuperar pous i captacions subterrànies.

Aquestes ajudes poden arribar fins al 95% del cost total d’actuació, dotant un màxim de fins a un milió d’euros per sol·licitud. A tot Catalunya, seran 155 municipis els que es veuran beneficiats. 

Subscriu-te per seguir llegint

Tracking Pixel Contents