Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Girona recupera la titularitat de les places d'Espanya i Poeta Marquina

L'Ajuntament aprovarà dilluns la permuta dels terrenys amb Adif, que permetran començar les obres a davant l'estació a finals d'aquest any

Una imatge virtual de com quedarà la futura plaça d'Espanya.

Una imatge virtual de com quedarà la futura plaça d'Espanya. / Ajuntament de Girona

Josep Coll

Josep Coll

Girona

L'Ajuntament de Girona aprovarà en el ple municipal de dilluns el conveni urbanístic amb Adif, Adif- Alta velocitat i l'Ajuntament de Girona per l'expropiació dels terrenys municipals afectats per la construcció de la plataforma i la via de la línia d'alta velocitat. Això farà que les places d'Espanya i de Poeta Marquina, fins ara propietat d'Adif, tornaran a ser municipals. Es desencallen, així, tots els conflictes que hi havia fins ara entre les dues administracions i es podran executar les esperades obres a la plaça d'Espanya que, si tot segueix el seu curs, començarien abans de finalitzar aquest any. Adif, que per la seva part va aprovar el conveni fa uns dies, serà titular d'11.500 metres quadrats, els mateixos que recuperarà Girona, d'uns terrenys que fins ara eren de l'Ajuntament i que estan repartits en quatre sectors de la ciutat. El conveni es planteja com una compensació de sòls entre les dues administracions que no representen cap cost.

Per una banda, Adif serà el titular del pou de tac a la zona de Can Xirgu, a l'altre costat de les vies just darrere la Clínica Girona, on es va utilitzar la tuneladora per fer arribar l'alta velocitat a la ciutat. En aquest punt, encara s'hi troba una sortida d'emergència. En segon lloc, a la zona de les estacions de tren i autobús Adif serà propietari de diferents sortides de ventilació i d'altres característiques ubicades al parc Central, així com d'una petita franja al carrer de Pierre Vilar o diferents entrades d'aparcaments subterranis. En tercer lloc, serà propietari d'una sortida d'emergència ubicada al parc de la Devesa i, finalment, també ho serà d'una part del parc de la guingueta de Fontajau on hi ha una sortida d'emergència i que es va utilitzar per fer sortir la tuneladora quan va arribar l'alta velocitat a Girona. Tots aquests solars ja són ocupats per Adif per les sortides d’emergència del tren d’alta velocitat.

El conveni, "posa fi a una situació de provisionalitat de fa gairebé vint anys", ha remarcat l'alcalde, Lluc Salellas. La raó és que el 2008 es va començar a fer el forat al subsol del parc Central per fer arribar el Tren d’Alta Velocitat a la ciutat. Va arribar el 2013, mentre que el projecte també contemplava l’estació d’autobusos, que va començar a funcionar el 2017, i un aparcament per a vehicles de dues plantes que, de moment, no ha tirat endavant. "Quedava una gran peça" d'aquest projecte, ha indicat Salellas i després de "moltes afectacions i tràmits que s'havien de fer per "permetre que s'iniciï la licitació". "Si Adif compleix" la licitació de les obres de la plaça d'Espanya sortiria en "quatre o cinc mesos", ha concretat Salellas. Serà l'ens ferroviari que assumirà el cost de les reformes de l'espai.

La roda de premsa d'aquest matí.

La roda de premsa d'aquest matí. / Ajuntament de Girona

"Reivindicació històrica"

L'alcalde també ha assenyalat que s'havien fet diferents reunions per "trobar un encaix definitiu" per poder "tancar la carpeta" de les obres que la plaça d'Espanya. Al mateix temps, ha destacat que havia estat una "negociació de molts governs anteriors que han fet molta feina". En la mateixa línia, el regidor d’Urbanisme de Proximitat i Planejament, Lluís Martí, ha afirmat que "és una feina d'un seguit de consistoris", remuntant-se als anys en els quals Joaquim Nadal encara era alcalde i ja hi va haver la "voluntat de fer arribar l'alta velocitat". Amb Anna Pagans es van "iniciar les expropiacions" i amb Carles Puigdemont i Marta Madrenas es va fer un "seguiment exhaustiu" de l'arribada de l'alta velocitat el 2013 que va provocar "molèsties veïnals".

Martí també ha afirmat que s'havia de "ser just" i s'havia de donar les gràcies als "representants de l'Estat". Per altra banda, el tinent d’alcaldia i regidor de Cultura, Quim Ayats Bartrina també ha volgut agrair "a tothom que ha treballat" per fer tirar el projecte endavant perquè és una "llarga lluita" i una "reivindicació històrica". Al mateix temps, Ayats ha deixat clar que s'hauria d'estar "a sobre del conveni" firmat amb Adif, i que després de desencallar aquest projecte amb l'Estat seguiran "treballant" per desencallar-ne d'altres com l'edifici de les casernes al carrer d'Emili Grahit i els immobles que són propietat de la Sareb.

Les reformes a la plaça d'Espanya

Ja fa uns anys que l'Ajuntament va posar sobre la taula el projecte de les reformes de la plaça d'Espanya tenint en compte la voluntat dels veïns el 2017. Serà aquest el que Adif durà a terme d'aquí a uns mesos perquè fer-ne un de nou hagués implicat "més endarreriments" ha dit Salellas. De fet, la plaça d'Espanya "no serà de l'Ajuntament fins que hagin acabat les obres", ha comentat el regidor de Transició Ecològica i Àrea Urbana, Sergi Font.

El projecte farà que la part final del carrer de Bailèn, la que passa per davant uns locals de restauració just a tocar de l'estació, sigui per a vianants, amb un pas elevat pels vehicles. En un futur, és que pel carrer de Bailèn, que va des del carrer Barcelona en diagonal fins a la plaça d’Espanya, només puguin circular-hi vehicles de serveis i els que van als guals, tot i que això "no ho preveu" el projecte actual i s'hauria de fer més endavant. Tota la zona de davant l'estació serà per a vianants, exceptuant el carril de circulació del carrer Pierre Vilar, amb un entorn més amable, amb més mobiliari i més verd.

El solar sense ús de la plaça d'Espanya.

El solar sense ús de la plaça d'Espanya. / Aniol Resclosa

En aquest sentit, s'eliminarà el gir cap a la plaça d’Espanya des del carrer Barcelona. De fet, la part actual on circulen vehicles que es dirigeixen en perpendicular cap a l'estació serà per a vianants. Finalment, el carrer Pierre Vilar, que passa per davant de l'estació de tren, canviarà el sentit de circulació. Actualment, els vehicles circulen en sentit carrer de la Creu per aquesta via i ara ho faran direcció a la plaça Poeta Marquina. En tot cas, també es preveu que els vehicles que passin pel carrer Pierre Vilar puguin fer en un moment un gir cap a la dreta per dirigir-se al carrer de Barcelona, en una zona que també serviria per càrrega i descàrrega. Salellas, però, ha deixat clar que "l'objectiu principal" ha de ser que els vehicles "entrin pel parc Central", on actualment ja hi ha un espai en el qual hi ha aparcament exlcusiu per taxis.

Solar sense ús

Des de finals de 2017, la plaça d’Espanya és un solar sense ús, amb les andanes de l’antiga estació d’autobusos encara visibles. La raó és que l’antiga estació d’autobusos del parc Central va ser enderrocada i es va traslladar temporalment a la plaça d’Espanya abans de posar-se en funcionament l’actual, al subsol del parc Central

Tracking Pixel Contents