Es dobla la freqüència de les línies L5 i L10 de bus entre Girona, Vilablareix, Aiguaviva i Fornells
L’augment d’usuaris previst és de 85.000 viatgers nous a l'any a la L5 i de 50.000 més a la L10

La consellera i els alcaldes dels municipis implicats, a dins d'un autobús. / Aleix Freixas/ACN

La Generalitat de Catalunya i els ajuntaments de Girona, Vilablareix, Fornells de la Selva i Aiguaviva han acordat una ampliació important de les línies L5 i L10 del servei de bus metropolità, per donar resposta al fort creixement de la demanda i a les peticions dels municipis.
Segons Albert Carenys Adell, cap del Servei Territorial de Transports de Girona, la mesura “dóna compliment a una demanda sostinguda i consolida un ús fidel del transport públic”, en un context de creixement demogràfic —Vilablareix ha augmentat un 33% la seva població en cinc anys— i d’ús creixent de les línies.
A partir del 2 de gener de 2026, la L5 (Girona–Vilablareix–polígon d’Aiguaviva) passarà de 60 a 120 expedicions diàries, amb un bus cada 15 minuts per sentit entre 6.30 h i 22.00 h. Els dissabtes i el mes d’agost, la freqüència es reduirà de 60 minuts a 30 minuts durant tot el dia. L’increment previst és de 85.000 viatgers anuals nous (uns 300–350 al dia).
La L10 (Fornells–Girona) oferirà un bus cada 30 minuts de dilluns a dissabte durant tot l’any, amb cobertura de la Creu de Palau, les instal·lacions esportives i un recorregut pel nucli de Fornells fins al centre i l’estació de Girona. S’hi preveu un augment de 50.000 viatgers anuals (uns 275 al dia). “La mobilitat és simètrica: també hi ha gironins que es desplacen cap als polígons, centres esportius i escolars de Fornells i Vilablareix”, assenyala Carenys.
El projecte, operat per Transports Municipals de Girona (TMG), té un cost global d'uns 400.000 euros que serà finançat conjuntament per la Generalitat i els ajuntaments implicats. “És una millora impulsada des del territori, amb la col·laboració institucional com a clau de l’èxit”, ha remarcat Carenys.
La importància de cooperar
L’alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha remarcat que l’ampliació de les línies L5 i L10 “és un pas endavant molt esperat pels veïns i veïnes de Girona i de l’àrea urbana”, inclosos Vilablareix, Aiguaviva i Fornells de la Selva. Ha recordat que va ser “una de les primeres reivindicacions” que li van traslladar entitats veïnals i municipis del voltant, i ha posat en valor la feina feta “primer amb la regidora Cristina Andreu i després amb el regidor Isaac Sánchez” per fer-la possible.

La consellera i els alcaldes conversant abans de l'acte, a la plaça de l'Assumpció de Sant Narcís. / Tapi Carreras
Segons Salellas, l’acord “demostra la cooperació entre municipis petits i mitjans, la capital i el Govern del país” i el compromís compartit d’assumir l’aportació extra necessària. L’alcalde ha subratllat que la mesura tindrà un impacte directe en barris com Sant Narcís, l’Esquerra del Ter, Pla de Palau i Palau, i l’ha emmarcat en un 2026 amb més millores: “Les línies 7 i 11 començaran a circular diumenges i festius”. Tot plegat, ha dit, contribuirà a “reduir la petjada de carboni, rebaixar l’ús del vehicle privat i fomentar la mobilitat sostenible” a la ciutat i a l’àrea urbana. Recentment també s'ha posat en marxa el carril de bus ràpid (Brcat) entre Girona i Salt que contempla més freqüències i major rapidesa en línies com la L9, la L3 i la L4.
La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha situat l’acord com “un exemple de col·laboració institucional” i d’una visió supramunicipal de la mobilitat a l’àrea urbana de Girona: “Al darrere d’objectius assolits hi ha sempre bona cooperació entre institucions”. Paneque ha recordat que el treball ja es va encetar en l’anterior govern i s’emmarca en la planificació de mobilitat per a les comarques gironines. Ha destacat que l’objectiu no és només “connectar punts geogràfics”, sinó millorar el benestar i la qualitat de vida, garantint freqüències que connectin barris, municipis i equipaments (esportius, sanitaris, culturals i laborals).
Sostenibilitat i oportunitats
La consellera ha ressaltat també l’impacte en sostenibilitat —allunyant l’ús del cotxe privat amb un transport públic eficient i fiable— i en oportunitats per a la ciutadania. En clau de recursos, ha posat en context la inversió: “Aquest 2025 el Departament ha destinat 20 M€ a tot Catalunya per millorar freqüències, i molts serveis creixen a doble dígit; i de cara al 2026 preveiem un nou pla de xoc de 20 M€ més.” Paneque ha agraït la feina dels ajuntaments i ha confirmat la voluntat de mantenir els recursos necessaris per continuar millorant la mobilitat a tot el país i, en particular, a les comarques gironines.

Sílvia paneque durant la seva intercenció amb les alcaldesses i alcaldes darrere. / Tapi Carreras
L’acte de presentació s’ha celebrat aquest matí a la plaça de l’Assumpció del barri de Sant Narcís , amb la presència dels representants municipals dels pobles implicats en la millora del transport públic.
A més de l’alcalde de Girona, Lluc Salellas, hi han assistit l’alcaldessa de Vilablareix, Maite Tixis i Padrosa; l’alcalde d’Aiguaviva, Josep Pinsach i Riera; i l’alcaldessa de Fornells de la Selva, Sònia Gràcia i Xuclà, que han compartit espai amb la consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, per donar suport conjunt a l’ampliació de les línies L5 i L10 i mostrar el compromís de totes les administracions amb la mobilitat metropolitana.
Els festius de Nadal
Una altra novetat és que, enguany, durant els dies festius de Nadal, hi haurà més servei d’autobusos a Girona. Els dies 25 de desembre i 6 de gener el servei pararà a les 13.30 h i es reprendrà a les 16.30 h amb més freqüències de pas que l’any passat. Els dies 26 de desembre i 1 de gener, el servei no pararà al migdia.
Pel que fa al dia 31 de desembre, nit de Cap d’Any, el servei s’oferirà com qualsevol altre dia festiu, mentre que els dies 24 de desembre i 5 de gener, acabarà abans, cap a les 20.30 h aproximadament.
Subscriu-te per seguir llegint
- Si el teu fill neix en un d’aquests tres mesos serà més intel·ligent, segons la ciència
- Tanca Formaticum, el restaurant de Girona especialitzat en la cuina del formatge
- Enxampen dues dones mentre carregaven al cotxe productes robats de dues botigues d’Olot per valor de 800 euros
- Polèmica a Girona: queixes per una furgoneta del Banc de Sang aparcada en places per a persones amb mobilitat reduïda
- SOS Costa Brava atribueix els despreniments a Llançà a la construcció en 'llocs impossibles
- L’Exèrcit busca 71 soldats professionals per al regiment de Sant Climent Sescebes
- Interior multa amb 300 euros el portaveu dels antimonàrquics de Girona per la protesta contra els Reis a Sant Martí Vell
- El nen que va idear el fitxatge de Ter Stegen pel Girona abans que ningú l’imaginés