Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Una protesta a Girona denuncia la presència de l'exèrcit espanyol a l'Expojove, un any més

La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines i altres entitats han protestat a l'Expojove contra la presència militar, argumentant que contradiu els principis d'una educació crítica i compromesa amb la resolució de conflictes

Un moment de la protesta d'aquest dimecres.

Un moment de la protesta d'aquest dimecres. / David Aparicio

Josep Coll

Josep Coll

Un grup de persones s'ha concentrat aquest dimecres matí a les portes del Palau de Fires de Girona per denunciar, un any més, la presència de l'exèrcit espanyol a l'Expojove. La protesta ha estat impulsada per diferents entitats, com la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines, el sindicat USTEC-STES-IAC, l’Ateneu 24 de Juny i la Intersindical. Les entitats han denunciat que la participació de l'exèrcit en un esdeveniment d'aquestes característiques "és incompatible amb els valors educatius i de foment de la pau que haurien de regir aquests espais".

Han assegurat que estands com els dels militars a fires adreçades als joves "contribueix a normalitzar la militarització i contradiu els principis d’una educació crítica i compromesa amb la resolució pacífica dels conflictes". Per això, creuen necessari "mantenir els espais educatius lliures de presència militar", al mateix temps que han demanat "reclamen coherència a les institucions públiques en la defensa d’una cultura de pau". Finalment, han instat a les administracions "garantir que es preservi el caràcter educatiu d’aquestes iniciatives".

Entre els joves que han assistit aquest dimecres a l'Expojove hi ha opinions de tota mena. Júlia ha apuntat a l'ACN que no veu malament la protesta "sempre que no molesti la gent que vol demanar informació". A més, creu que la presència de l'exèrcit a la fira està justificat perquè "si algú vol dedicar-se a ser militar, ha de poder demanar informació". Per altra banda, Lenny pensa que "no és el millor lloc" per fer aquest tipus de protestes i considera que s'haurien de fer "davant d'edificis governamentals o a l'ajuntament". Tot plegat, perquè a l'Expojove la gent busca "informació de cicles formatius i sortides laborals", ha assenyalat la jove.

No és el primer cop que hi ha protestes en contra de la presència dels militars. Abans de la pandèmia, fins i tot, anaven amb uniforme, però ja fa uns anys que van sense ni exposen cap imatge que es pugui considerar bèl·lica al seu estand. Tot això, perquè després d'una sentència de l’Audiència de Girona que va definir que els militars poden ser a l’Expojove però que ho han de fer vestits sense uniforme militar.

Expojove 2026

L'Expojove ha inaugurat aquest dimecres matí i compta amb 82 expositors. S'allargarà fins dissabte matí i, durant aquests dies, hi passaran més de vuitanta centres que ja s'han inscrit per assistir a la fira. També diferents famílies, especialment dijous a la tarda i dissabte matí.

L'objectiu és orientar els joves pel que puguin fer en un futur, a través dels diferents estands i de gairebé un centenar de xerrades i tallers. En aquest cas, hi assisteixen alumnes d'arreu de les comarques gironines, sobretot, de 4t d'ESO, però també de batxillerat.

Subscriu-te per seguir llegint

Tracking Pixel Contents