Desallotgen per emergència el bloc ocupat de la ronda Ferran Puig de Girona
L'Ajuntament de Girona justifica el desallotjament del bloc ocupat per un risc "molt alt" per a la salut i la vida dels veïns

Marc Martí Font

Els cossos de seguretat han procedit a desallotjar aquest dilluns al matí el bloc ocupat de la ronda Ferran Puig de Girona. Ho han fet, com ha dit l’alcalde, Lluc Salellas, en una publicació a les xarxes socials, “per emergència i per risc imminent en temes de seguretat i de salubritat”.
Segons informes del mateix Ajuntament, així com dels Bombers, hi havia “un risc molt alt en temes de salut i per a la vida dels habitants del bloc i també pel veïnat de l’entorn”. De fet, divendres passat es va haver d’encintar un dels immobles del tercer pis després que s’hi produís un incendi. A més, els veïns s’han queixat en reiterades ocasions de males conductes per part dels ocupes d’aquest bloc, ubicat als números 13-15 de la ronda Ferran Puig.
Les imatges del desallotjament per emergència el bloc ocupat de la ronda Ferran Puig de Girona / DdG
A partir de les deu del matí, Mossos d'Esquadra i Policia Municipal de Girona han començat a entrar a les diferents portes de l'edifici per fer fora tots els ocupes. Almenys hi ha deu vehicles policials ocupat un dels carrils de circulació de la ronda Ferran Puig. Aquesta vegada, el desallotjament s'ha fet de forma global i simultània, a diferència d'anteriors cops, quan s'havia produït accions en pisos determinats, fet que impedia tapiar les entrades, cosa que s'ha produït aquest dilluns mateix. Si quedés gent a l'interior d'algun dels pisos, no es podria impedir el pas per les escales comunitàries.
Alternativa habitacional
L'edifici està en desús des de fa una quarantena d'anys, i té uns quaranta habitatges que van ser ocupats l'estiu de 2024. Alguns, per part de famílies vulnerables, que ho van fer per "necessitat", segons ha explicat un testimoni a Diari de Girona. Altres, en canvi, "ocupaven per ocupar", com a "refugi", després de cometre fets delictius.
El tinent d'alcaldia i regidor de Transició Ecològica i Àrea Urbana, Sergi Font, ha detallat que en el bloc hi havia "tres tipus de perfils". Per una banda, el de les famílies vulnerables. A l'Ajuntament li consten tres famílies en aquesta situació, els quals se'ls farà una "atenció més personalitzada" amb l'objectiu de "buscar una solució" perquè són famílies que "no han tingut opció d'accedir a un lloc convencional". En aquestes se'ls oferirà una "alternativa habitacional temporal".
Font també ha apuntat que persones que ocupaven l'edifici estaven en "procés de regularització", entre que d'altres eren persones vinculades a "fets delinqüencials". El regidor ha deixat clar que hi havia "molta mobilitat" i, per exemple, persones que estaven ocupant el bloc la setmana passada, aquest dilluns "no hi eren". També perquè a causa de l'incendi de divendres a la nit "hi havia alguns habitatges que ja no hi havia les persones a dintre".
Tapiat provisional
Aquest mateix dilluns al migdia s'han començat a tapiar els accessos a l'edifici de forma provisional per evitar que torni a ser ocupat. El regidor d'Urbanisme de Proximitat, Lluís Martí, ha lamentat que el bloc ha quedat "molt tocat a nivell intern" per les ocupacions i "per la forma de vida" que tenien. Les accions que es faran serà una "neteja", una "desinfecció integral" i una obra per "tapiar absolutament totes les obertures que possibilitarien l'entrada de noves ocupacions".
Martí ha assegurat que aquesta actuació ha d'anar a càrrec de la propietat dels habitatges, però segons ha pogut saber aquest mitjà l'Ajuntament ha actuat de forma subsidiària, per accelerar el procés. Una part de la propietat ja havia "donat l'autorització" i s'esperava que ho faci l'altra part. En tot cas, al llarg de la setmana s'acabaran de fer la resta d'accions.
El regidor també ha lamentat "profundament" que tant a Girona com a altres ciutats s'hagin de patir circumstàncies derivades "d'ocupacions i delinqüència" i que l'Ajuntament ha "intentat des del primer moment actuar amb la màxima celeritat possible". A part, ha deixat clar que "des del punt de vista judicial no es resolen solucions que haurien de ser molt fàcils i ràpides de resoldre".
L'edifici ha d'anar a terra i en el seu lloc "s'ha de construir un altre edifici seguint una realitat diferent de la que hi ha ara mateix", ha ressaltat Martí. El Pla General, aprovat el 2002, l'exclou de la legalitat en estar massa a prop de les vies del tren. El regidor, però, ha exposat que aquest enderroc "no serà imminent".
Subscriu-te per seguir llegint
- El BOE ho fa oficial: adeu als ciclistes als vorals de les carreteres després de la nova normativa viària
- Una jubilada de 87 anys denuncia la situació de moltes dones que van treballar sense cobrar: 'No cobro res de pensió
- La campiona australiana que farda de Girona i de Temps de Flors
- Comença el muntatge de l'esperada passera per travessar el riu Ter al Gironès
- Girona-Reial Societat: Stuani manté amb vida el Girona (1-1)
- Més de 30 anys junts i dos fills no basten per cobrar la pensió de viduïtat
- Mor l’empresari gironí Joan de Llobet
- El requisit de la Seguretat Social que permet jubilar-te als 61 amb 33 anys cotitzats i que molts desconeixen
