La ciutadania reclama recuperar el Castell de Montjuïc de Girona amb un gest simbòlic
La ciutadania reclama que el Castell de Montjuïc es converteixi en un museu viu, lloc de memòria i convivència, amb activitats culturals i lúdiques

Més d'una trentena de persones han passat aquest pel Castell de Montjuïc de Girona per demanar recuperar i consolidar l'espai. Els assistents han deixat una flor al recinte del castell simbolitzant l'esperit de Temps de Flors, que aquest diumenge tancarà la 71a edició. Els impulsors de la trobada, el moviment ciutadà Salvem el Castell de Montjuïc, creuen que, amb aquest gest, un "espai històric" s'ha convertit en un escenari "viu, ple de color i significat". Al llarg del matí, la gent que ha anat passant ha intercanviat opinions i idees sobre el futur del castell.
El que vol el moviment és "transformar el castell en un emblema viu de Girona, un lloc de memòria, convivència i orgull per a les futures generacions". Per això, demanen que s'actuï per evitar la degradació de l'espai i el risc d'incendi, al mateix temps que proposen que el castell es converteixi en un museu dedicat a repassar la història del barri de Montjuïc.

Alguns dels assistents a l'acte d'aquest dissabte al Castell de Montjuïc. / Aniol Resclosa / Aniol Resclosa
Tot això, suposaria una revitalització comunitària de l'espai, ja que hi proposen fer activitats culturals, esportives i lúdiques, al mateix temps que es vol recuperar elements populars, com el minigolf i zones infantils. Finalment, demanen que s'instal·lin senyals informatius i que es faci una gestió adequada de la vegetació per protegir les estructures. D'aquesta manera, el castell passaria a ser un espai "viu, digne i compartit", també amb la implicació de la ciutadania, tal com demanen els impulsors de la iniciativa.
Pla director pel 2027
Els veïns han demanat dignificar l'espai en reiterades ocasions. S'han queixat que cauen fragments de la muralla, de l'acumulació de males herbes i brutícia i, fins i tot, d'activitats incíviques en moments puntuals. En el ple municipal de l'abril, el regidor del PSC Ferran Rafa va advertir d'aquestes denúncies veïnals i va preguntar quines actuacions tenia previst fer el govern al Castell de Montjuïc. El tinent d'alcaldia i regidor de Transició Ecològica i Àrea Urbana, Sergi Font, va avançar que recentment s'havien "marcat" els camins i s'havien "cegat" diferents espais. "Es fa un manteniment pels llocs de pas", va assegurar.
Font va deixar clar que es tracta d'un Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN) i, per això, les intervencions no es poden fer "de forma ràpida ni de qualsevol manera". Tanmateix, va avançar que la "clau" serà quan, el pròxim any, es faci un Pla Director per "veure la intervenció que cal" i, després, "decidir" les actuacions de "millora, reforma i manteniment de tot l'espai monumental".
De fet, l'Ajuntament ha intentat fer millores sense sort. Fa uns anys va licitar unes obres per reformar la zona de la cisterna, que s'havia de convertir en un espai escènic a l’aire lliure amb una millora en els accessos. Tanmateix, la licitació va quedar deserta fins a quatre ocasions. L'últim intent va ser a principis de 2023, i va tenir un preu de sortida de 309.304 euros.
Subscriu-te per seguir llegint
- Els Mossos detenen el conductor del cotxe on viatjava el jove mort a l'AP-7 a Llers
- Un professor d'un institut de Salt recorre a la justícia perquè creu el van situar en últim lloc per les seves opinions
- Els apartaments a la Costa Brava s’encareixen: aquests són els preus per aquest estiu
- Arnau Ramió, expert en IA: 'Pensar que la intel·ligència artificial no eliminarà llocs de treball em sembla impossible
- Furts sobre rodes: la ruta dels grups que baixen a robar als supermercats gironins
- El cor gironí que actuarà a l’Estadi Olímpic per donar la benvinguda al Papa: 'És històric, siguis o no catòlic
- Mor el copilot d'un turisme en un xoc frontal a la C-63 a Lloret de Mar
- La Seguretat Social retirarà part de la pensió de viduïtat el 2026 als qui superin aquest límit d’ingressos
