Els futurs cuiners de Palafrugell descobreixen els secrets del Niu
Una trentena d’alumnes del cicle d’Hostaleria aprenen a preparar amb tres cuiners el plat més emblemàtic de la localitat, que es podrà tastar aquest dissabte al Niu Popular a la plaça Nova

El Niu, el plat més emblemàtic de Palafrugell, servit en una cassoleta de terrissa. / Ajuntament de Palafrugell

"El niu és un plat molt nostre, de tradició local, i és patrimoni cultural de Palafrugell; és un plat que no s'ha de perdre". La cuinera Rosa Jorba (Pa i Raïm) defensa amb aquestes paraules el Niu de Palafrugell, l'emblemàtica elaboració que reuneix en un sol plat tripa de bacallà, peixopalo, salsitxes, sèpia, alguna au, patates... Jorba feia aquesta afirmació aquesta setmana a l'Institut de Palafrugell, on amb els també cuiners Antonio Estrach i Kim Farrarons va ensenyar a preparar el niu a una trentena d'alumnes del cicle d'Hostaleria.
La sessió formativa s'inclou en la campanya El Niu de Palafrugell, organitzada per l’Ajuntament amb la col·laboració de l’Institut, i té com a objectiu transmetre la tècnica i el valor cultural d’aquest plat històric, així com garantir-ne la continuïtat entre les noves generacions de cuiners. "És un plat molt complicat d'elaborar i d'emplatar perquè l'hem de fer en una mateixa cassola i hi ha tants ingredients que a l'hora de repartir és una mica difícil", deia Farrerons.

Els cuiners Antonio Estrach i Kim Farrarons durant la sessió formativa a l'Institut de Palafrugell. / Ajuntament de Palafrugell
Durant la sessió, els alumnes van seguir, pas a pas, el procés d’elaboració del guisat a càrrec dels cuiners Antonio Estrach, Kim Farrarons i Rosa Jorba, que dissabte formaran part de l’equip del Niu Popular. Els estudiants van participar en totes les fases del guisat —des del sofregit inicial fins a la combinació final d’ingredients— i els cuiners van remarcar la importància del temps, la precisió i la paciència en una recepta que pot superar les cinc hores de cocció.
El Niu Popular, aquest dissabte
El treball a l’aula culminarà aquest dissabte amb el Niu Popular, que se servirà d'11.30 a 13.30 h a la plaça Nova de Palafrugell. El plat serà elaborat per Estrach, Farrarons i Antoni Izquierdo, amb el suport de l’equip docent i l’alumnat de l’Institut Baix Empordà. Els tastos tindran un preu de 3 euros, amb copa de vi inclosa, fins a esgotar existències.
La col·laboració amb el centre educatiu és, segons els responsables de la iniciativa, "essencial per preservar el patrimoni gastronòmic local i implicar-hi les noves generacions". El Niu Popular vol ser, en aquesta línia, "una oportunitat perquè palafrugellencs i visitants puguin degustar aquest plat tradicional seguint la recepta més autèntica".
Mantenir viva la tradició
La campanya El Niu de Palafrugell s’allarga fins al 14 de desembre de 2025 i compta amb la participació de diversos restaurants del municipi: L’Arc, La Xicra, Pa i Raïm, Xadó, Casamar i La Sala de l’Isaac, a més de l’Escola d’Hostaleria. Impulsada des de 1998, la iniciativa vol acostar el plat a nous públics i reforçar-lo com a element de identitat local.
El programa inclou activitats divulgatives, com un tast comentat amb la Fundació Josep Pla, previst per al 19 de novembre, amb la participació de restauradors del municipi i lectures del mateix Pla.
Un guisat amb història
D’origen antic, Es Niu era inicialment un plat de quaresma sense carn, elaborat amb tripa de bacallà, ou dur, peixopalo i patata. Amb el temps, s’hi van incorporar ingredients procedents dels oficis del territori: sèpia en el món pescador i aviram i salsitxes entre els surers. Era habitual que les colles de surers el mengessin els dilluns a les barraques.
La seva elaboració lenta i acurada —una hora de sofregit i unes quatre hores més de cocció— fa que sovint no aparegui a les cartes dels restaurants. Per això, la campanya busca facilitar-ne el tast i reivindicar-lo com un dels plats més singulars i identitaris de la cuina palafrugellenca.
- Urdangarin: «La meva mare i els meus fills saben que és impossible que jo tingués voluntat de delinquir»
- El restaurant Bescuit de Girona abaixa la persiana després de més de trenta anys
- Cinc arrestats i set investigats en operatius Kanpai a Olot i Girona
- Mor la conductora d’un cotxe en un xoc frontal amb una furgoneta a l’N-II a Biure
- Can Selvatà de Cornellà del Terri, el millor restaurant de cuina popular catalana
- La dona centenària de Riells i Viabrea que ha 'ressuscitat' la ratafia de la seva àvia
- Una emergència mèdica en un vehicle obliga a tallar la ronda Ferran Puig i provoca llargues cues a Girona
- L'advertiment de Niño Becerra sobre la compra diària que preocupa milions de famílies