Els 'guerrers' de la inclusió

LaLiga Genuine Santander 18/19 conclou a València amb gran èxit de participació entre els 30 equips, les seves famílies i aficionats; i amb la garantia que la FUNDACIÓN LaLiga i Telepizza continuaran treballant junts per la integració i normalització social de les persones DI

La 'haka' dels nois i les noies de LaLiga Genuine Santander res ha d'envejar a la més popular de totes, la dels guerrers maoris. Ni tampoc el seu esperit de lluita i superació per a integrar-se en la societat a través del futbol. Laliga i marques com Telepizza s'estenen com ponts d'inclusió per a aquestes persones, majors de 15 anys, amb una discapacitat intel·lectual almenys el 33%. La temporada 2018/19 va acabar diumenge amb el València CF com "magnífic amfitrió" a la Ciutat Esportiva de Paterna. Els 30 equips participants, corresponents a clubs de LaLiga Santander i Laliga 1|2|3, van ballar en germanor sobre la gespa del Antonio Puchades la seva particular dansa guerrera. El símbol escènic del gran èxit d'una segona edició en què Fundació Celta Integra, Fundació Màlaga CF EDI i Athletic Club Fundazioa es van imposar en les classificacions de campions esportius (grups Esportivitat i Companyonia) i campió 'Fair Play', respectivament. No obstant això, com diu la cançó creada pels futbolistes del Màlaga, a ritme de 'El Barri', "aquí guanyem tots, aquí no perd ningú". En LaLiga Genuine Santander tots són campions.

Atlético de Madrid
Normalitzar la pràctica de l'esport és un dels objectius d'aquesta iniciativa. Font: Prensa Ibérica

Aquesta competició és una iniciativa integradora de responsabilitat social única al món. Cap altra lliga ha creat un torneig, com fa Laliga a través de la seva Fundació, composta per equips del col·lectiu DI. Els objectius que es persegueixen són normalitzar la pràctica d'aquest esport entre persones amb discapacitat intel·lectual, el compromís del futbol professional amb aquest col·lectiu, promoure que tots els clubs comptin amb un equip Genuine i convertir a Laliga com a factor de canvi social. Sota aquestes premisses, el colorit exhibit per familiars, amics i prop de 2.000 aficionats a les grades del Antonio Puchades i altres camps de les instal·lacions esportives del València CF, la presència d'ambaixadors de Laliga com David Albelda, Marcos Senna i César Sánchez o la ampliació des de la primera edició a aquesta segona de 18 a 30 equips són les mostres evidents que aquest motor de normalització social funciona d'una manera imparable. "Les nostres sensacions són de '10'. Aquí hi ha les il·lusions dels nois, les famílies, els amics, els aficionats. El nostre desig és compartir tot amb ells", explica la directora de la FUNDACIÓN Laliga, Olga de la Font.

Celta
Integrar els menys afavorits és no només solidaritat sinó una iniciativa que afavoreix a tota la societat. Font: Prensa Ibérica

Espai de convivència únic al món

"El balanç de Laliga Genuine Santander 2018/19 és extremadament positiu. Aquesta ha estat l'última fase. Hem estat en sis seus des de mitjans de novembre fins ara, Tarragona, Còrdova, la Corunya, Madrid, Segòvia i València. Per a nosaltres prevalen les dues coses, d'una banda la competició, i per un altre el compartir i gaudir. la competició per a ells és bàsica perquè s'esforcen durant tot l'any per superar-se i, en definitiva, es tracta de normalitzar la pràctica de l'esport com amb qualsevol altra persona . Així mateix, ells compten amb els valors més purs de l'esport. El lema és compartir abans de competir. Hem creat un espai de convivència entre esport, valors i accions socials que enriqueixen aquesta competició ", argumenta.

Olga de la Fuente avança que en la temporada que "el projecte no pararà de créixer". "Vam començar a treballar en aquest projecte amb set clubs, que eren els únics que tenien un equip d'aquestes característiques dins la seva estructura esportiva entre ells, el València CF DI. Poder passar dels 18 equips amb què comptem en la primera campanya temporada a 30 ha estat una sorpresa increïble. per a la temporada 19/20 tenim noves sol·licituds de clubs que volen unir-se ... i hi haurà més sorpreses per sobre de la competició. Estem treballant les línies d'ocupabilitat i formació per a jugadors i tècnics. El camí per recórrer en matèria de diversitat i inclusió ", afegeix de la Fuente. Precisament, és en aquest terreny on adquireix un valor essencial l'associació estratègica amb Grup Telepizza, com diu el seu EVP de Comunicació, RSC i Revolució Digital, Miguel Justribó, una firma que connecta de forma natural "futbol i pizza". "El primer benefici en accions socials d'aquest calat és sentir que tenim altres companys que ens transmeten valors com el somriure com a instrument de vida i ser un EQUIP amb majúscules. La responsabilitat social corporativa és una obligació. Tenim beneficis tangibles i intangibles", assegura.

Olga de la Fuente
Olga de la Fuente, directora de la FUNDACIÓN LaLiga. Font: Prensa Ibérica

Telepizza ha desenvolupat un paper essencial com a marca associada d'aquesta lliga, ja que en totes les fases ha proveït de pizzes als jugadors i els cossos tècnics. Dins del pla de responsabilitat social de la marca, com explica Olga de la Font, "ha llançat aquest mes un milió de les seves Caixes Solidàries amb els escuts de tots els clubs participants". En aquest sentit, Telepizza va fer un pas més diumenge passat a la cerimònia de clausura i lliurament de premis que va comptar amb els presidents de LaLiga, Javier Tebas, i del club amfitrió, el València CF, Anil Murthy. Cada capità dels 30 clubs recollir un regal inoblidable, una obra d'art feta caixa de pizza. "Tenim un actiu que entra a milions i milions de llars en aquest país. Qui no ha tingut una caixa de pizza un o dos dies a casa seva. És una cosa que forma part del mobiliari i serveix per posar missatges comercials. Vam decidir donar 12 milions d'aquestes caixes per donar veu i visibilitat a accions socials i ONGs. En aquestes caixes dels nois i noies de Laliga Genuine Santander era important convertir-los en protagonistes a nivell global. És el motiu pel qual vam decidir que cada grup es portés com a recompensa a l'esforç de tota la temporada la seva caixa amb la foto de l'equip en qüestió en portada ", explica Miguel Justribó.

Els campions Genuine s'uniran a 'Junts Creixem'

Els fruits socials que dóna la societat entre la FUNDACIÓN LaLiga i Telepizza van saltar a la vista a les jornades festives i integradores viscudes a València. En una grada de Tribuna diumenge completament plena a l'estadi Antonio Puchades, en els rostres de felicitat dels participants i en la germanor entre totes les aficions procedents de punts tan diversos del panorama nacional. Tots animen a tots en un clima sense rivalitats, més enllà de les esportives que es tanquen en els límits d'un camp de joc. La paraula clau és integrar, de manera que traçant aquesta línia la unió entre Laliga i Telepizza promet nous rèdits per a la propera campanya.

Cajas de Telepizza
Telepizza ha desenvolupat un paper essencial com a marca associada de LaLiga Genuine Santander. Font: Prensa Ibérica

"En aquests moments estem treballant amb moltíssima il·lusió en una iniciativa d'inclusió sociolaboral de la mà de Telepizza", apunta la directora de la FUNDACIÓ Laliga, al que afegeix el responsable de la firma comercial: "Entenem que aquest projecte ha de ser continu i estem tancant un acord perquè jugadors de Laliga Genuine Santander puguin sumar-se al que ja tenim en marxa, 'Junts creixem', pel qual persones amb Síndrome de Down es desenvolupen professionalment a les nostres botigues ".

A la ronda final celebrada a València les famílies van gaudir també del gust de les pizzes mentre animaven a les grades. L'acció de Telepizza, però, traspassa el material i s'endinsa en el terreny de les idees. Per això, la cadena multinacional va basar en aquesta experiència de Laliga Genuine Santander la tercera edició del seu programa 'Telepizza Excellence Lab'. És a dir, un pla de captació i formació de talent comercial entre la comunitat universitària espanyola. El repte consistia a comunicar a l' 'Generació Z' la col·laboració de la marca i Laliga Genuine Santander per tal d'oferir visibilitat entre els joves. "Ens ha permès comptar amb prop de 800 universitaris el projecte, fer que investiguin, despertar una curiositat i una reacció. Fins i tot els que no han guanyat s'han implicat. No és senzill perquè amb els 'Z' o ets capaç de despertar aquest interès o passen de llarg sense problemes. És molt important ajuntar l'acció social amb la formació de les noves generacions. Es tracta de fer el que diem que hem de fer ", argumenta Justribó.

Els voluntaris per part dels clubs, de LaLiga i del Banc Santander han creat una germanor amb un esperit enriquidor
La jornada va ser tan divertida que es van poder observar imatges de companyonia i bromes per tot arreu. Fuente: Prensa Ibérica

'Compis', la idea dels guanyadors del 'Telepizza Excellence Lab'

Els guanyadors del 'Telepizza Excellence Lab', que pertanyen a la Universitat de Nebrija, han estat premiats amb tres mesos de beca en el Grup Telepizza, on posaran en marxa el projecte vencedor en l'àmbit acadèmic. L'equip guanyador va poder gaudir del darrer cap de setmana de competició a la Ciutat Esportiva del València CF i compartir els secrets del seu pla comercial per afavorir al mateix temps la inclusió tant en la societat com en el món professional de les persones amb discapacitat intel·lectual. Com expliquen Patricia i Nelson, membres de la Universitat de Nebrija, primer van superar un sedàs dins de la seva universitat i després una altra davant d'un gran jurat del qual va participar, entre altres personalitats, Olga de la Font. "Compis vol ser la primera xarxa social inclusiva. Una forma de fer amics amb xat, trucades, accions sorpresa... en definitiva, una App de connexió i comunicació entre tots, persones amb o sense discapacitat intel·lectual. Per parlar, jugar, divertir-se, compartir... ", argumenten de manera simultània Patricia i Nelson. "Per a nosaltres és una bona oportunitat treballar amb un client real de la rellevància de Telepizza. Un repte, a més, el d'haver de cridar l'atenció de la 'Generació Z', ja que exigia ser creatius ", afegeix Patricia.

En paraules de Javier Tebas i Anil Murthy, "els equips Genuine són un exemple d'actitud, valors i fair play per als futbolistes professionals", són l'evidència que en tot just dues temporades Laliga Genuine Santander s'ha convertit en un referent per al canvi social. "La sensibilització i la conscienciació entorn de la discapacitat i la inclusió en la societat és importantíssima. Donar normalitat a aquests xavals, que tenen altres capacitats de les que aprenem moltíssim. En aquesta fase hem comptat amb voluntaris de Laliga, del València CF i del Banc Santander, creant-se un esperit de germanor i col·laboració, que ha enriquit moltíssim la competició. Aquesta és una bona manera d'apropar-s'hi, convido a fer-ho, la persona que visqui aquesta experiència es quedarà meravellada del que ens donen aquests campions", conclou Olga de la Fuente.

Galería de fotos