Vull ser jugador del València CF

Saber quin és el millor planter del futbol espanyol no és fàcil. Però si la taula de mesurar són els noms propis de jugadors que brillen a LaLiga Santander, així com en altres lligues europees, està clar que l’Acadèmia del València CF és un dels millors del país. Del centre d’alt rendiment del conjunt blanc-i-negre han sortit José Luis Gayà, Carlos Soler o Toni Lato, actualment part de la plantilla del primer equip, però també són del planter Isco, Jordi Alba, David Silva o Raúl Albiol. Actualment, 350 nens i joves es preparen a la Ciutat Esportiva de Paterna per ser com ells i fer carrera en el futbol professional.

"Jo crec que tenim un dels millors planters, sens dubte. I això ho dic basant-me en els números. No és tant qüestió de resultats, de guanyar o perdre partits, sinó que som un club amb un gran nombre de jugadors del planter en el futbol professional i, ara mateix, en el primer equip. Aquesta dada ens permet mesurar si estem fent bé la nostra feina", explica Luis Martínez, director de l'Acadèmia del València CF.

Actualment a la primera plantilla de València hi ha 6 futbolistes: José Luis Gayà, també internacional absolut amb Espanya; Carlos Soler, Toni Lato (internacionals amb la Sub 21); Jaume Domènech, Ferran Torres i Kang In -nascut a Corea, amb la qual ja ha estat convocat per l’Absoluta, però format a l’Acadèmia VCF des que tenia 10 anys. "A més, cada any intentem seguir traient jugadors amb nivell suficient per competir en altres equips de LaLiga Santander o altres clubs europeus", ressalta Luis Martínez, citant Silva, que va jugar al València CF de 2006 a 2010 i ara forma part de la plantilla del Manchester City de la Premier League d’Anglaterra; Isco, al Reial Madrid; Jordi Alba, al FC Barcelona; Raúl Albiol, a l’SSC Napoli; Paco Alcácer, davanter al Borussia Dortmund; i Juan Bernat, al Paris Saint-Germain. "Pràcticament tenim planter en totes les lligues d’alt nivell europeu, inclosa LaLiga Santander", subratlla el director.

Academia del Valencia - Foto: Valencia CF
A l’Acadèmia VCF es formen jugadors i, sobretot, persones. Font: València CF

Aquesta llarga llista plena de noms propis és motiu d’orgull i sinònim d’èxit, ja que com destaca Luis Martínez "mentre el primer equip mesura el seu bon fer en obtenir bons resultats grupals, com pugui ser guanyar títols o classificar-te per a competicions europees, a nivell d’acadèmia li donem la volta, aquí l’objectiu és que el jugador millori i promocioni, encara que això, en un determinat moment, es pugui veure com anteposar el desenvolupament del futbolista sobre el resultat de l’equip en una competició determinada". I puntualitza: "És important que això sigui una visió compartida per tota l’Acadèmia, sobretot pels entrenadors. Necessitem que comparteixin aquesta visió de club, anteposar el desenvolupament del futbolista i la seva progressió al resultat grupal o classificació del seu equip. L’entrenador ha de veure això com una cosa satisfactòria, fer millorar als futbolistes durant el temps que treballen amb ells, ja que significarà que fa bé la seva feina i el jugador en surt beneficiat”.

Amb la vista sempre posada a ajudar els joves jugadors que aspiren a defensar la samarreta del primer equip algun dia, a l’Acadèmia hi ha una metodologia, un model de joc i un model d’entrenament ben definits, que es "va adaptant a les edats i etapes maduratives". I ressalta: "Creiem que és important que hi hagi un model comú que facilita la promoció dels nois i el seu desenvolupament dins de l’Acadèmia, així com crear sinergies en la mesura del possible amb la filosofia de joc i entrenament del 1r equip".

Academia del Valencia - Foto: Valencia CF
És important la victòria, però encara més anar creixent com a futbolista. Font: València CF

350 jugadors a partir de 6 anys

Actualment formen part de l’Acadèmia del València CF un total de 21 equips i 350 jugadors, per als quals treballen 50 entrenadors i al voltant de 60 empleats a temps complet. "No tenim un organigrama clàssic sinó una estructura de cercles concèntrics", explica Luis Martínez en descriure l'òrgan que dirigeix. "Al centre hi ha el futbolista, per al qual treballem tota l’estructura, de manera més o menys directa. El següent cercle l’integren els entrenadors i cos tècnic, els que més temps passen amb els jugadors i s’encarreguen de transmetre’ls el missatge que ve donat des de l’Acadèmia; el Cos tècnic seria el conductor del procés d’aprenentatge. En el següent nivell hi ha una sèrie d’àrees esportives, com el departament de metodologia, psicologia, captació, serveis mèdics…, els quals treballen directament sobre el futbolista o bé sobre el cos tècnic. Aquestes àrees seran les encarregades de dissenyar aquest pla de desenvolupament de futbolistes i revisar que el aquest pla arriba de manera òptima al futbolista. Un altre cercle és el que integren les àrees no esportives (administració, gestió interna, operacions, serveis jurídics, màrqueting i comunicació, assumptes financers...), que encara que no tinguin un treball directe amb o sobre el futbolista, són essencials per a la bona marxa de l’Acadèmia. Ja, en l’últim nivell i englobant tot l’esmentat, trobem les àrees dirigents, controlant que tota aquesta estructura funcioni de la millor manera possible”.

A nivell metodològic es divideix els nois en 3 etapes, segons el procés maduratiu del nen. La primera etapa és dels 6 als 11 anys (9 equips), la segona etapa és dels 12 fins als 15 (7 equips) i la tercera dels 15 fins que arriben a l’equip filial (5 equips). Per 35 d’aquests jugadors, la Ciutat Esportiva de Paterna no és només el seu lloc d’entrenament, sinó també casa seva. Com apunta el director, "per política interna del club, l’any passat vam canviar una mica el funcionament de la residència. Estem intentant que només resideixin aquí nois a partir de 14/15 anys. L’experiència ens ha dit que per sota d’aquesta edat, treure’ls del seu entorn, el seu col·legi i el seu nucli familiar és complicat. En cas dels futbolistes per sota d’aquesta edat, es potenciarà el desenvolupament i la captació dels futbolistes de la Comunitat Valenciana. Hem desenvolupat una xarxa d’escoles conveniades (ESCOLES VCF) mitjançant la qual intentem controlar geogràficament tots els jugadors interessants de la comunitat. Aquest projecte té com a objectiu, a més de la captació de talent, ajudar aquests clubs a nivell metodològic mitjançant un assessorament i formació contínua dels seus tècnics i, sobretot, promocionar el valencianisme per tots els pobles i ciutats de la Comunitat Valenciana. Ens hem adonat que, potenciant aquest valencianisme i creant aquest sentiment de pertinença cap al club, és la millor manera de fidelitzar els joves futbolistes perquè vulguin quedar-se tota la seva etapa formativa amb nosaltres. Aquests jugadors que se senten valencianistes, que senten la nostra acadèmia com a part d’una família, si els acompanyes amb un bon projecte esportiu, somiaran amb ser futbolistes del València CF i no voldran sortir".

Academia del Valencia - Foto: Valencia CF
L’Acadèmia del València CF ha de ser una segona casa dels jugadors. Font: València CF

Els jugadors que no viuen a la residència i venen a entrenar amb els seus pares o amb les diferents rutes d’autobús, van a la Ciutat Esportiva a aprendre i millorar, de manera que necessitem crear un ambient tranquil que afavoreixi l’aprenentatge. "Com en el col·legi, els pares venen, deixen els nois i se’n van o es queden a la zona habilitada per a ells", explica Luis Martínez, qui ressalta la conveniència dels entrenaments a porta tancada per crear "un ambient de treball i aprenentatge estable". "La pressió no és bona i han de deixar-nos treballar", adverteix el director en relació a la "pressió que alguns pares poden exercir sense adonar-se’n sobre els nois". Per treballar aquests aspectes, des del Departament de Psicologia han posat en marxa una "Escola de pares" que els ajuda, per exemple, "a gestionar el que és tenir un esportista d’elit dins de casa" o des de la qual s’imparteixen tallers voluntaris "sobre RRSS i Internet i la seva gestió responsable".

Els interns més petits, que viuen a la residència al costat de tutors (psicòlegs i pedagogs), s’aixequen, esmorzen i els recull un autobús que els porta de la Ciutat Esportiva al col·legi, on cursen l’ESO. A la tornada descansen, fan els deures o estudien i, a la tarda, tenen els seus entrenaments. Els grans, que estan en la dinàmica Sub-19, entrenen al matí, cosa que genera més dificultats per compaginar esport i formació acadèmica, però "per evitar que en arribar a un nivell competitiu hagin d’abandonar els seus estudis", des de l’Acadèmia ja "s’està treballant per comptar l’any que ve amb un centre educatiu adaptat als seus horaris i necessitats", explica el seu director.

Academia del Valencia - Foto: Valencia CF
El València CF treballa per comptar l'any que ve amb un centre educatiu adaptat als horaris i necessitats dels nois. Font: València CF

“Eduquem persones, formem futbolistes”

Doncs, com diu el lema de l’Acadèmia "Eduquem persones, formem futbolistes", fer esport no vol dir només guanyar. No només és qüestió de jugar a futbol, el seu treball no es limita a formar esportistes, sinó que han de formar persones i aspirar als bons resultats esportius i humans. "No podem oblidar que estem tractant amb nois que, en el cas dels que viuen aquí a la Ciutat Esportiva, passen més temps amb nosaltres que amb els seus pares. Tenim una responsabilitat i un paper important en la seva maduració i, per això, treballem per donar-los una educació integral", ressalta el director del centre.

És molt important transmetre als jugadors la importància d’allò esportiu, però també dels estudis. Font: València CF

Des de l’Acadèmia s’esforcen per transmetre als nois la importància que l’àmbit acadèmic i l’esportiu han d’anar de la mà i que, almenys, fins als 18 anys han d’estudiar, bé sigui Batxillerat, un cicle formatiu..." Encara que legalment als 16 poden abandonar els seus estudis, nosaltres no els ho permetem i els donem diferents alternatives". "Periòdicament rebem una sèrie d’informes sobre el rendiment acadèmic i situació personal de cada noi i, a partir d’ells, prenem decisions que poden repercutir en l’àmbit esportiu, si el seu comportament o notes no són el que s’espera. Igualment passa a l’inrevés, és a dir, l’esforç en allò personal i acadèmic té els seus premis i recompenses, tant en el que és no esportiu com en l'esportiu. Això als nois els pesa molt".

La seva escola, humana i esportiva, és a València, però també fora de les fronteres de la Comunitat i, fins i tot, del país. Fa unes setmanes, per exemple, una expedició de l’Acadèmia del València CF va viatjar fins a Singapur per participar en el prestigiós torneig JSSL Singapore Professional Academy 7s, una experiència que Luis Martínez valora com excel·lent. "La competència nacional i internacional és bàsica ja que en les lligues locals els equips sempre estan jugant contra els mateixos equips, però per als nois és bo mesurar-se contra equips d’altres llocs, que hi hagi més competitivitat. A més, sortir a competir internacionalment i ser un ambaixador del teu club fa que els futbolistes madurin, tant a nivell esportiu com a nivell personal. Quan surten fora han de ser gent madura, estaran lluny dels seus pares, han de comportar-se d’una bona forma als hotels, a la concentració... Encara que segueixin sent nens, s’enfronten a situacions gairebé de futbol professional. Són uns privilegiats i, tant si arriben a ser futbolistes com si no, crec que és una formació molt interessant que els ajuda a créixer com a persones".

A l'Acadèmia del València CF es valora la participació dels equips en tornejos nacionals i internacionals per impulsar la competitivitat dels nois. Font: València CF