“Cada vez que me ves cruzo la pared”

¿Us imagineu Cristina Rosenvinge amb un micròfon a la mà al ritme del pop indie dels vuitanta, oi? Però potser el que no sabíeu és que la cantautora espanyola, de 58 anys, es troba en el sector sènior que ja utilitza les noves tecnologies gairebé per a tot, es preocupa pel futur del nostre planeta i ha viatjat alguna vegada per oci en els últims anys. Aquests, grosso modo, són alguns dels hàbits i preocupacions dels 16 milions d’espanyols sèniors més grans de 55 anys que han protagonitzat l’estudi elaborat per la Fundació MAPFRE en col·laboració amb Google, dels quals el 54% són dones i l’altre 46% són homes.
Text: Mayte Lozano

I és que les dades del Baròmetre del consumidor sènior estipulen un consum digital més gran, més preocupació per la sostenibilitat i certa incertesa econòmica de cara al futur, però potser algunes dades us sorprendran. Allunyar els clixés per permetre conèixer els seus hàbits és l’objectiu d’aquest tercer Baròmetre consecutiu que s’ha realitzat en els últims anys, sota el neologisme Ageingnomics.

Adeu a la zona de confort

En dades econòmiques s’estima que dels 16 milions, quatre milions són sèniors actius; 3.600.000 estan treballant, gairebé un milió són autònoms, 100.000 són emprenedors i 300.000 són directors actius. Tot i això, segons l’esmentat informe un 55% dels enquestats responen de manera negativa a la pregunta de si se senten tranquils respecte a la situació econòmica actual. Per a Jesús García Fernández, consultor, formador, divulgador i autor del llibre Yo soy Silver, amb els canvis dels models productius que asseguren l’economia circular i la cura del medi ambient i, amb la imminent arribada de la intel·ligència artificial, és complicat sentir-se segur. Per això, l’escriptor assegura que el canvi ha de produir-se des de dins: «Si abandonem la zona de confort, ens preparem per als canvis i els acceptem».

¿Prolongar l’arribada
de la jubilació

Pot sonar a broma la pregunta, o no. El que està clar és que només una de cada deu persones desitja allargar la seva vida laboral més enllà de l’edat de jubilació. Hi ha, això sí, un interès més gran en aquesta prolongació entre les persones amb edat més avançada o amb més nivell d’estudis.

¿És possible estalviar i ser solidari?

Menys de la meitat de la població espanyola sènior aconsegueix estalviar a final de mes. Tres de cada deu estalvien fins a un 10%, mentre que el 44% ho fa entre un 11% i un 30%. Al seu torn, sis de cada deu afirmen que han prestat ajut econòmic a persones del seu entorn i García Fernández ho tradueix en una valoració positiva: «Una generació molt solidària amb el seu entorn i compromesa amb els altres, una cosa que més que preocupar m’alegra». Així, la percepció de l’evolució del suport econòmic a futur no canvia entre els espanyols, ja que un 51% dels enquestats consideren que la situació del seu entorn es mantindrà igual.

Jesús García Fernández, consultor, formador, divulgador i autor del llibre Yo soy Silver. Jesús García Fernández, consultor, formador, divulgador i autor del llibre Yo soy Silver.

La vivenda representa la despesa més gran

Com afirma la coneguda psicòloga Silvia Congost la salut mental és sempre el més important. Tot i això, entre les despeses de la població espanyola, la salut emocional representa només el 30% i disciplines com la meditació tan sols un 13%. ¿Això és un problema? L’escriptor opina que «és improbable que una persona exerceixi molt bé la seva professió si a nivell personal està en crisi, per la qual cosa el primer pas és aconseguir l’equilibri interior que no té a veure res amb la reivindicació professional».

Si es pregunta on s’inverteixen més diners la resposta és clara: la vivenda representa el 46% del total, mentre que els aliments i les begudes no alcohòliques ocupen un 39%. Més avall queden despeses com la sanitat, el transport, l’ensenyament o la tecnologia. De fet, un 81% creu no poder restringir la seva despesa en sanitat o vivenda (84%) sense rebaixar la seva qualitat de vida. ¿Això pot suposar un risc? García Fernández ho té clar. I és que per a ell el més important és «ser conscient que el que realment tenim a la nostra vida som nosaltres mateixos, per la qual cosa la nostra salut, el nostre cos, la nostra ment és el més important».

Partint d’això, un 72% dels espanyols responen que cuiden la seva alimentació per mantenir una bona salut, un 61% passa revisions mèdiques constants, un 56% realitza exercici físic i un 51% respecta les hores de son. L’escriptor creu que «és improbable que una persona exerceixi molt bé la seva professió si a nivell personal està en crisi, per la qual cosa el primer pas és aconseguir l’equilibri interior que no té res a veure amb la reivindicació professional».

Tots vivim influïts

Influencers com el perfil de @mispapelicos, que compta amb més de 300.000 seguidors a Instagram, és un exemple més sobre com la digitalització entre la població sènior cada vegada és més una realitat. I una realitat demanada. Segons dades de Comscore, un 70% de la població més gran de 55 anys està connectada a internet.

La ‘influencer’ malaguenya @mispapelicos que compta amb més de 300.000 seguidors. La ‘influencer’ malaguenya @mispapelicos que compta amb més de 300.000 seguidors.


Tot i això, tot i que l’ús de les noves xarxes socials estigui en auge no es troben entre les favorites. Gmail, YouTube, Google Maps i Facebook són les més demanades, mentre que Instagram, Amazon, Spotify o WhatsApp es troben per sota.

Un món verd més conscient

En matèria de sostenibilitat i malgrat totes les accions de conscienciació que s’imparteixen a les escoles i instituts, segons dades que corrobora Google, els joves estan menys sensibilitzats que els adults de mitjana edat amb el medi ambient. «Com a humanista considero que la sostenibilitat és una prioritat en la nostra societat per deixar als nostres fills un món millor», aclareix l’escriptor.

Viatjar és per a tothom

Els viatges són l’excusa perfecta per desconnectar. Tanmateix, suposen un problema: el cost. Aquesta és la principal barrera o preocupació que es presenta davant els espanyols senior, tot i que fins i tot així, el 72% té previst realitzar algun viatge al llarg de l’any vinent. Quant a l’allotjament, l’hotel és l’opció més demanada, seguida de la vivenda d’algun familiar o amic i l’opció d’un apartament o pensió.

Ara que ja coneixeu els secrets, cada vegada que repetiu un hàbit, sentiu-vos lliures de creuar la paret per aconseguir sortir de la vostra zona de confort, com aconsella Jesús García Fernández.

Descarregueu-vos el Baròmetre del consumidor sènior.