arrow_back

Reduir el mal de l'hàbit de fumar des de la sostenibilitat i innovació

¿Els dispositius lliures de fum poden generar un impacte positiu en salut pública? Disminuir el risc de dany associat a la cigarreta és possible si es posa el focus a desenvolupar opcions basades en l'evidència científica i s'inverteix en una transformació tecnològica. L'aposta per la innovació i la sostenibilitat són la clau que obre la porta a un futur sense fum.

Empreses com Philip Morris International (PMI) veuen la sostenibilitat com una oportunitat de futur. És el motor per continuar innovant, creixent i creant valor a llarg termini. Però si hi ha un factor en què la companyia està posant des de fa anys tots els seus esforços, és a abordar els efectes negatius de l'hàbit de fumar en la salut, i s'ha convertit en un dels aspectes més importants de la seva estratègia. Per això, la recerca de solucions basades en la ciència i en la innovació tecnològica està sent imprescindible.

"Que Philip Morris deixi unilateralment de vendre cigarrets demà no canviarà res", afirma Moira Gilchrist, vicepresidenta de Comunicació Estratègica i Científica de PMI. "Perquè això no elimina la demanda de cigarrets. La demanda continuarà existint, i d'altres simplement la cobriran".

I a més afegeix: “La nostra transformació té molt més sentit, perquè en el que estem treballant és a reduir la demanda de cigarretes a llarg termini, de manera que ens assegurem que el descens del consum de tabac continuï –i fins i tot esperem que s'acceleri encara més”.

Un enfocament crític davant dels riscos de l'hàbit de fumar

L'estratègia de la companyia impacta de dues maneres diferents, diferenciant la petjada social de l'ambiental. És a dir, per una banda, treballa sobre els impactes generats pels seus productes, i de l'altra, els generats per la seva activitat comercial. El que produeix i com ho produeix.

Els impactes socials que generen els seus productes formen el nucli de l’estratègia empresarial de la tabaquera, una qüestió que es fonamenta sobre tres pilars. El primer se centra a maximitzar les característiques positives dels productes lliures de fum: el disseny i la comercialització de nous productes, sense combustió però amb nicotina, fabricats sota el prisma de la investigació científica.


I aquesta és precisament, la meta principal que s'ha posat Philip Morris: acabar amb les cigarretes, i que es converteixin en un producte del passat. I és que la ciència ha demostrat que el risc més gran està en el fum que es genera en cremar una cigarreta: conté més de 6.000 substàncies químiques, de les quals, unes 100 s'han identificat com a nocives o potencialment nocives. I aquests elevats nivells de substàncies tòxiques són la principal causa de malalties relacionades amb l'hàbit de fumar.

Finalment, la recerca d'un impacte positiu en la salut, que conjuga el repte d'assolir un futur lliure de fum amb el desenvolupament de noves fórmules de creixement en la cura de la salut i del benestar, aprofitant totes les capacitats tecnològiques basades en la ciència que l’empresa ha creat gràcies a transformació del seu negoci.

Ara bé, i en paraules de Gregoire Verdeaux, vicepresident sènior d'Afers Externs de PMI: “No hi ha dubte que la millor opció per a tots els que fumen és deixar completament el tabac i la nicotina. Però sabem que molts adults no ho deixaran, i aquestes persones mereixen tenir accés a millors alternatives que continuar fumant. Aquestes innovacions existeixen i impulsen un canvi real”.

Un futur lliure de fum en xifres

La transformació del sector tabaquer és un fenomen que ja no té marxa enrere i per això, la sostenibilitat és una peça essencial en totes les àrees del negoci per controlar els impactes realitzats pel producte i per la producció.

"Les xifres són impossibles d'ignorar", afirma Stefano Volpetti, president de Productes Inhalats Lliures de Fum i Director General de Consum de PMI, i afegeix: "Ofereixen (les xifres) una imatge clara del canvi que estem impulsant: en primer lloc, oferint una gamma de millors alternatives als fumadors adults i, en segon lloc, accelerant la fi de les cigarretes”.

El 2016, la companyia tabaquera va anunciar el seu compromís per generar un futur lliure de fum i des de llavors podem veure avenços des de diversos punts:

  1. A finals de setembre del 2023, la companyia reportava que més d'un 36% dels seus ingressos nets totals provenien dels seus productes lliures de fum, acostant-se a l'ambiciós objectiu d'arribar als dos terços el 2030.
    Així, des de la companyia afirmen que “amb el marc regulador adequat, amb diàleg i el suport de la societat civil, es podria posar fi a les cigarretes en uns 10 a 15 anys a molts països”.
  2. Aquestes alternatives ja estan disponibles en 82 mercats, davant l'objectiu dels 100 mercats per al 2025.
  3. Des del 2008, PMI ha invertit més de 10.500 milions de dòlars en desenvolupament, investigació científica, fabricació, comercialització i innovació contínua d'alternatives sense fum.
    En aquest sentit, el 2022 la companyia reportava que el 74% dels seus esforços comercials i el 99% dels seus recursos en R+D es van dedicar als productes lliures de fum.

Des de Philip Morris ens asseguren que la seva transformació “no consisteix únicament a substituir un producte per un altre de nou”, sinó que també requereix “transformar tota la nostra cadena de valor, així com la nostra manera de relacionar-nos amb la societat”.

En definitiva, hi ha la possibilitat d'ajudar a combatre l'impacte que genera el tabaquisme en la salut pública. Però no és una cosa que s'aconsegueixi de la nit al dia ni de manera individual, sinó que per veritablement deixar enrere la cigarreta, cal la col·laboració de la resta de parts interessades, com les autoritats públiques i les comunitats mèdica i científica.