De l'educació a l'economia: per què en la digitalització no sobra ningú :: Prensa Ibérica per a Telefónica

De l'educació a l'economia: per què en la digitalització no sobra ningú

En una de les pitjors crisis humanitàries a les quals ens hem enfrontat
en les últimes dècades, la tecnologia ha fet possible que el món segueixi connectat,
i ha posat el focus en la missió de Telefónica de fer el nostre món més humà, connectant la vida de les persones.


Per exemple, durant les primeres setmanes de confinament es va produir un augment de la demanda d'ample de banda de gairebé el 40%, un creixement del trànsit de dades del 50% i un increment de la veu mòbil del 25%, i es van arribar a registrar sis vegades més del que sol ser habitual, a causa de l'augment de trànsit de videoconferències.

La connectivitat ha fet que les barreres físiques desapareguin, creant nous espais sense fronteres on cada dia milions de persones s'han mantingut en contacte amb els seus éssers més estimats, i han pogut teletreballar, seguir els seus estudis en remot o gaudir de l'oci i l'entreteniment d’una altra manera. En l'actualitat vivim en una era de canvis, sinó en un canvi d'era, i aquest nou panorama planteja nous reptes.

La vida a la xarxa

La pandèmia ha posat de manifest la importància que han tingut les telecomunicacions i la connectivitat davant d'un món que semblava que s'havia d’aturar. No obstant això, Internet ja no és aquest ecosistema de dades i gigues que viatgen per la xarxa, és la vida de les persones, i és una realitat que es reforça gràcies a la revolució tecnològica en què estem immersos.

La velocitat de canvi que s'ha experimentat durant aquest any 2020 ha accelerat d'una manera vertiginosa la transformació digital de les nostres societats i les nostres economies. Per a Telefónica és vital mantenir les persones al centre d'aquesta revolució i de la transformació digital humana que Espanya està duent a terme.

Connectivitat i creixement sense fronteres físiques

Des del principi, les xarxes i les infraestructures de comunicació han facilitat el progrés de les comunitats, ja que milloren la qualitat de vida de les persones, impulsen la prosperitat econòmica i també la seva educació. Per aquest motiu és tan important desenvolupar una digitalització inclusiva en la qual ningú es quedi enrere.

En aquest sentit, Telefónica treballa per connectar les persones i esborrar així la tan temuda "bretxa digital", estimulant una formació constant al llarg de tota la vida de les persones, que permeti treure tot el profit possible a la tecnologia i adaptar-se als seus avenços. I més ara que la tecnologia no para d'evolucionar.

No obstant això, la gran transformació que com a societat estem vivint brinda un nombre important d'oportunitats de millora per aprofitar. I per fer-ho possible, Telefónica ja ha cobert el 75% de la població amb 5G aquest any mateix, i s'ha fixat el compromís de portar la fibra al 100% de la població el 2025.

Línies mestres per a la digitalització

Aquesta transició tecnològica s'ha d'abordar seguint unes línies de treball que humanitzin la digitalització, posant-se al servei de les persones i que beneficiï de totes les societats. Per això, a finals de juliol Telefónica va presentar el seu Pacte Digital, en el qual recull els postulats més importants sobre aquestes qüestions i proposa unes línies mestres, que renoven les polítiques socials i econòmiques i modernitzen les democràcies per a l'era digital.

El Pacte Digital fa dues propostes principals. La primera tracta de construir una economia digital més humana. Per protegir la dignitat i els drets fonamentals de les persones en una societat basada en les dades, s'ha creat la “Carta de Drets Digitals”. Aquesta nova economia aposta per les solucions col·laboratives, defensa l'equitat i la no discriminació, i convida les empreses a contribuir a la millora de les societats amb una digitalització sostenible.

La segona proposta tracta de generar i fomentar la confiança digital sobre l'ús de les dades millorant la ciberseguretat i la ciberresistencia, a través d'una "seguretat per disseny" al llarg de tota la cadena de valor digital. A més, la progressiva formació i empoderament dels ciutadans perquè puguin decidir com s'utilitzen les seves dades i triar com gaudir del seu valor, en un escenari de polítiques socials adaptades a la digitalització.. També planteja la necessitat de desenvolupar una "ètica de les dades", que defineixi la responsabilitat dels intermediaris i que lluiti contra els continguts nocius i il·legals.