Una xarxa sòlida: les claus del vertiginós salt endavant en la digitalització :: Prensa Ibérica per Telefónica

Una xarxa sòlida:
les claus del vertiginós salt endavant en la digitalització

Telefónica assegura que la crisi sanitària està accelerant el viatge cap a la transformació digital, que, juntament amb la sostenibilitat, s’han convertit en les dues revolucions del nostre temps

Instal·lacions de Telefónica.


La pandèmia actual ha obligat a traslladar molts dels aspectes de la vida personal i laboral a l’espai virtual, cosa que està sent la prova de foc de la connectivitat i ha propiciat un salt endavant vertiginós en el procés de transformació digital. En aquesta conjuntura, la digitalització, juntament amb la sostenibilitat, protagonitzen les dues revolucions del nostre temps. Són les aliades no només necessàries, sinó imprescindibles, de la recuperació econòmica i, en elles, les xarxes de telecomunicacions hi tenen un paper crucial.

‘El món ja ha canviat i no tornarà a ser com abans’

José María Álvarez-Pallete, president executiu de Telefónica S.A.
José María Álvarez-Pallete, President de Telefónica.

L’any 2020 serà recordat com el del coronavirus, un temps en què vam aprendre que cuidar-nos significa cuidar l’altre, a abraçar-nos portant-nos la mà al cor, a mantenir-nos units, divertir-nos, ser eficaços i treballar en equip des de la distància. Serà, en definitiva, l’any que va marcar un abans i un després en tots els àmbits de la nostra vida.

Solucions de connectivitat

El temps de confinament ha amenaçat l’economia i la societat, sembrant el camí d’obstacles que ens han obligat a posar en pràctica noves fórmules per mantenir l’activitat a tots els nivells. Com a conseqüència, la pandèmia està suposant una accelerada en el procés de transformació digital en àmbits com el de la salut, l’educació, l’empresa, el comerç o l’entreteniment. Ha portat la societat, en uns quants mesos, al lloc que al ritme de creuer normal s’hauria trigat anys a arribar.

Des d’aquells primers dies de confinament domiciliari ja es va fer patent el paper crucial de les xarxes de telecomunicacions per donar resposta a una necessitat extrema de connectivitat: milions d’estudiants de totes les edats seguint les classes a la seva habitació, centenars de milers de persones obrint oficina a casa, fent la compra a distància, descobrint per força les possibilitats de l’e-health, assistint a reunions i esdeveniments virtuals, reclamant 24 hores d’oci en línia i fins i tot prenent el vermut del diumenge a través de les diferents apps. En aquesta difícil conjuntura, fonts de Telefónica confirmen que Espanya ha sigut l’únic país que no ha tingut problemes de connectivitat per fer front a un augment de la demanda d’ample de banda de gairebé un 40%, a un creixement del trànsit de dades del 50%, i a un creixement de la veu mòbil del 25%.

I la xarxa va aguantar gràcies a la seva fortalesa: ‘Aquest va ser el principal objectiu de Telefónica des del primer minut de la crisi: assegurar la connectivitat perquè la xarxa de telecomunicacions operés a ple rendiment, d’una manera fiable, estable i segura. El Grup va realitzar la mateixa feina en tots els països on opera, esforçant-se per dotar les seves xarxes de la capacitat suficient per absorbir els pics de màxima exigència’, assegura l’operadora.

Han sigut les dures condicions del confinament i les restriccions posteriors les que han demostrat la qualitat i fiabilitat de les xarxes: ‘Una xarxa forta i sòlida de més d’1,6 milions de quilòmetres de fibra que serveix a 14 països. Una xarxa que és fruit d’una quantiosa inversió de més de 8.000 milions d’euros anuals en desplegament tecnològic. Una inversió emmarcada en una planificació estratègica amb un resultat que ha demostrat ser crucial en els últims mesos’, informa Telefónica.

Espanya, la millor fibra òptica d’Europa

En l’informe Societat Digital a Espanya 2019, de la Fundació Telefónica, s’assenyalen dues fites importants: que l’accés a internet a Espanya ja és generalitzat (nou de cada deu espanyols ja són usuaris d’internet) i que la connexió a les xarxes al nostre país és ultraràpida, tres de cada quatre llars tenen cobertura de fibra òptica. Aquest grau de penetració situa Espanya com a líder europeu en desplegament de fibra òptica fins a la llar o les instal·lacions (FTTP o FTTH) de tota la UE, molt per davant de potències com Alemanya, França o el Regne Unit.

Que Espanya té la millor xarxa d’internet d’alta velocitat d’Europa ho confirmen també les dades del Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital, des d’on s’afirma que “el 94% de la població compta amb cobertura de banda ampla de 30 Mbps, mentre que les xarxes ultra ràpides de més de 100 Mbps arriben al 84%”.

L’Índex d’Economia i Societat Digital (DESI), en el qual la Comissió Europea avalua des del 2014 els avenços digitals dels estats membres, corrobora que Espanya se situa quatre punts per sobre de la mitjana europea, per davant de països com Alemanya, França o Itàlia, però lluny encara dels líders: Dinamarca, Suècia, Finlàndia, els Països Baixos i el Regne Unit.

S’ha de destacar que hi ha dos factors en els quals Espanya es desmarca molt per sobre de la mitjana: un és el dels serveis públics digitals i l’altre és la connectivitat. “Espanya és un dels països amb millors resultats en el desplegament de xarxes de molt alta capacitat, així com en la implantació de connexions de banda ampla ultra ràpida d’almenys 100 Mbps. El desplegament es deu a les inversions comercials realitzades per diversos operadors de telecomunicacions; a un marc reglamentari centrat a recolzar els desplegaments mitjançant un accés regulat efectiu i obligacions d’accés diferenciades des del punt de vista geogràfic; i a una ambiciosa estratègia nacional que concedeix subvencions a zones rurals i escassament poblades”, apunta l’informe DESI.

Espanya, tal com confirma l’avaluació de la Comissió Europea, està particularment ben situada pel que fa a les xarxes de molt alta capacitat. El desplegament de xarxes de fibra òptica (FTTP) segueix sent una característica important del mercat digital espanyol, amb una cobertura del 80% de les llars, molt per sobre de la mitjana de la UE del 34%. Malgrat les diferències encara existents entre les zones urbanes i rurals, la cobertura de xarxes de fibra òptica a les zones rurals a Espanya arriba al 46% de les llars, significativament per sobre dels índexs de cobertura tant rural com total de la UE (21% i 34%, respectivament).

Font: Telefónica.

Empenta sostenible

Una part majoritària del desplegament de fibra òptica, que situa Espanya en posició d’avantatge de cara a la transformació digital de l’economia, és resultat de l’estratègia i visió de futur de Telefónica. La companyia espanyola és líder en fibra a Europa i Llatinoamèrica amb més de 131 milions d’unitats immobiliàries passades amb fibra òptica d’alta velocitat a finals del mes de setembre.

Amb les seves xarxes en evolució, s’alia amb l’altra revolució del nostre temps, tan necessària i urgent com la digital: la revolució verda. La fibra no només constitueix el mitjà de transmissió d’informació per excel·lència, sinó que és un 85% més eficient energèticament que el coure, el seu predecessor. Només en els últims quatre anys, ha permès estalviar 346 GWh, cosa que suposa evitar l’emissió a l’atmosfera de 93.297 tones de CO2, equivalent al carboni capturat per 1.543.000 arbres. Digitalització i sostenibilitat van de la mà: la tecnologia, la connectivitat avançada i les xarxes d’alta capacitat són clau per a la descarbonització dels diferents sectors, per facilitar l’eficiència i fer més ecològiques les nostres economies.

Reptes de futur

L’Agenda Espanya Digital 2025 presentada el mes de juliol pel Govern traça un full de ruta que té per objectiu “rellançar el creixement econòmic, reduir la desigualtat i augmentar la productivitat”. L’avenç digital s’articula al voltant de quatre eixos d’acció: el desplegament de xarxes i serveis per a la connectivitat digital; la digitalització de l’economia; la millora de l’Administració electrònica, i la formació en competències digitals.

El document citat apunta: “Encara que l’avenç ha sigut important en tots els eixos, l’èmfasi inversor públic i privat ha estat clarament centrat en l’extensió de les xarxes físiques de telecomunicacions”, i afegeix que, precisament com a resultat d’aquests programes, Espanya compta amb una xarxa d’infraestructures digitals entre les millors del món, cosa que la col·loca en una posició molt favorable per abordar les següents fases del procés i les assignatures encara pendents.

Per a Telefónica, aquesta realitat precipita el canvi d’escenari que ja estava en marxa: “Ens ha posat de cara i per força davant la necessitat d’abordar els reptes encara pendents en el procés de digitalització per esprémer al màxim les possibilitats del nou paradigma econòmic que ve de la mà de la tecnologia i la connectivitat. Escurçar encara més la bretxa digital entre les àrees rurals i urbanes; impulsar la capacitació digital de tota la societat (treballadors, empresaris, alumnes, professors…) i recolzar la digitalització de les empreses, reorientant el model productiu cap a una economia més resilient i sostenible, augmentant la productivitat, però millorant també el benestar i la inclusió”.

Pacte digital

Amb l’objectiu d’aprofitar el potencial d’aquesta revolució en marxa per millorar la qualitat de vida i benestar de les persones i generar riquesa, Telefónica ha presentat la seva proposta per a un Pacte Digital, una carta de navegació per al nou món digital. En ell promou l’establiment d’unes regles del joc adaptades a la nova realitat post-Covid per evitar les desigualtats en el món digital, fomentar l’accés a la connectivitat de nova generació i a la protecció dels drets humans davant de les amenaces tecnològiques.

El Pacte Digital es configura en un temps que Telefónica entén de compromís i de servei raó per la qual aposta per impulsar la digitalització completa d’Espanya, de tal manera que el 2025 la fibra òptica cobreixi el cent per cent del país, i s’avanci de manera decidida en la implantació de la tecnologia 5G.

“Aquesta és la primera Revolució Industrial que troba el nostre país no només preparat, sinó a l’avantguarda. És hora d’emprendre una verdadera transició digital, i ja no n’hi ha prou d’adaptar-nos-hi: hem d’anticipar-nos i liderar aquesta transformació. Hem d’estar preparats per aprofitar la mà estesa que ens ofereix Europa. El compromís de Telefónica amb el futur digital d’Espanya és definitiu”

José María Álvarez-Pallete