La platja no és un abocador :: Prensa Ibérica

La platja no és un abocador

Campanyes com #MiPlayaSinPlásticos volen crear consciència sobre l'impacte dels residus a les platges

Cecilia Vega


La mort del balenó de Cuvier a la costa de Filipines fa unes setmanes va remoure consciències. Els gairebé 40 quilos de plàstic que envaïen el seu estómac li impedien alimentar-se. Al novembre, una balena va ser trobada morta a Indonèsia amb més de 1.000 peces de plàstic al seu interior -xancletes, gots i ampolles, entre altres-. Fa poc més d'un any, la necròpsia confirmava que el catxalot trobat a Múrcia havia mort després d'ingerir 29 quilos de plàstic. A l'illa de Midway, al Pacífic, centenars de cadàvers d'albatros amaguen al seu interior taps, encenedors, restes de bosses i altres embolcalls de plàstic. Aquestes aus marines alimenten als seus pollets amb aquests objectes que confonen amb menjar.

Lamentablement, aquestes imatges no són res de nou i es repeteixen cada poc temps deixant un rastre de mort. I tot això perquè seguim tractant les vies aquàtiques i els oceans com abocadors a on van a parar cada any entre 8 i 12 milions de tones de plàstics.

Per això, al voltant del món estan sorgint iniciatives que advoquen per la reducció d'envasos d'un sol ús, així com pel reciclatge i la reutilització. També són destacables les accions de recollida de residus i neteja de platges que, a més de contribuir a posar fre a aquest tipus de contaminació, creen consciència i sensibilitzen a la societat sobre aquesta crisi global.

Vota per la teva platja preferida perquè sigui netejada

Una de les últimes campanyes en aquest sentit és la impulsada per Carrefour i P&G, que en la seva segona edició compta amb la col·laboració de Jesús Calleja. Amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient i sota el hashtag #MiPlayaSinPlásticos, l'aventurer i presentador de televisió convida els espanyols a votar per la seva platja preferida per tal que sigui netejada de plàstics. "És important sumar iniciatives com la de Carrefour i P&G que s'esforcen a potenciar i conscienciar, cosa que és responsabilitat de tots. Ens animen a implicar-nos a través del vot per tal que alguna platja protegida i rica en biodiversitat d'Espanya sigui netejada de plàstics. És una forma positiva i constructiva de sensibilitzar-nos amb allò que està succeint al nostre voltant ", assenyala Calleja.

Vanessa Prats (P&G), Jesús Calleja i Jorge Ybarra (Carrefour) compromesos amb la recollida de residus de les platges espanyoles

La votació estarà renyida entre 10 platges úniques d'Espanya (una per comunitat autònoma), sobre les quals s'ha valorat entre 1 i 5; i seguirà activa durant tres mesos accedint a la URL que es pot trobar a través del hashtag #MiPlayaSinPlásticos. El seu punt en comú és que tenen un alt valor ecològic i que, tot i que gaudeixen de ser zones protegides, no se salven del problema del rebuig de residus.

Les zones entre les quals es pot votar són el Parc Nacional Marítim-terrestre de les Illes Atlàntiques (Galícia), La platja del silenci (Astúries), el Parc Natural Aiguamolls de Santoña (Cantàbria), la Cala Azabaratza (País Basc), el Parc Natural del Delta del Llobregat (Catalunya), les Golas del Parc Natural de l'Albufera (Comunitat Valenciana), el Parc Natural del Cap Cope i Puntes de Calnegre (Múrcia), la Cala Bóquer (Illes Balears), la Punta Entinas Sabinar (Andalusia) i la platja de les Teresitas (Illes Canàries).

Cada any s'aboquen al mar entre 8 i 12 milions de tones de plàstics

La platja que més puntuació obtingui serà guanyadora d'una neteja per part de P&G, Carrefour i voluntaris de l'ONG Paisatge Net, a l'octubre. Es repetirà així l'escena que el passat 3 de juny es va registrar a les platges de Dènia (Alacant), quan les dues companyies al costat de voluntaris de Paisatge Net, i amb la col·laboració de l'ONG XALOC, Creu Roja, Volans i l'Ajuntament de Dénia , van batre els seus arenals per despullar-los de brossa i que recuperessin la seva bellesa original.

El 3 de juny empleats, col·laboradors i clients de Carrefour i P&G, al costat de Paisatge Net, van recollir residus a les platges de Dènia en mostra del seu compromís amb el medi ambient

Compromís amb el Medi Ambient

Segons Vanesa Prats, directora de vendes per a Espanya i Portugal de Procter & Gamble: "Buscar solucions als residus en els nostres mars és una responsabilitat de tots. Des P & G volem fer més. Treballem solucions perquè els nostres envasos siguin 100% reciclables i que a més utilitzen materials reciclats en la seva composició. Volem anar més enllà, utilitzar la nostra veu per crear la notorietat social i fer partícips a persones que volen contribuir a solucionar el problema començant per la neteja de'"les seves pròpies'" platges. Per això volem animar-vos a tots i totes a unir-vos a aquesta iniciativa i formar part de la solució. Amb un vot vostre a través del hashtag #MiPlayaSinPlásticos, la vostra platja preferida serà netejada de plàstics".

Per a Jorge Ybarra, director comercial d'Alimentació de Carrefour Espanya: "Amb aquestes accions volem continuar compartint el nostre compromís amb el Medi Ambient amb els nostres clients i col·laboradors. Aquesta acció posa en marxa un pla molt ambiciós i concret, per implicar-nos en un gran desafiament, que forma part de la nostra política d'accions de Responsabilitat Social Corporativa, de la qual us convidem a formar part".

L'excés de plàstics és un problema que ens afecta a tots. Els ciutadans cada vegada som més conscients i els governs ja han començat a aplicar certes restriccions relacionades amb el seu ús. I com no podia ser d'una altra manera, les empreses també han començat a aportar el seu granet de sorra en aquesta lluita global.