Tots amb la selecció.
Tots amb la selecció

Els secrets de les convocatòries de Luis Enrique

Scroll down.
  • Text: Víctor García
  • 16 setembre 2022

Cada llista de Luis Enrique genera una gran expectació per la forma en què presenta els jugadors i aquest divendres en tenim un exemple en la nova convocatòria per als dos partits següents de la Nations League.

Com convertir una cosa avorrida en un moment curiós i emocionant? Fins al 2018, cada convocatòria de la Selecció espanyola de futbol es resolia amb un senyor -normalment gran, l'entrenador- llegint un full de paper. No hi ha una fórmula per transformar aquest tràmit (avorrit) en una cosa atractiva? Amb aquesta pregunta va començar tot fins a poder dir que cada llista d'Espanya ha generat una expectació comunicativa tan gran que, a més de ser pionera i referent, a finals de l'any passat va rebre un premi a la 'Innovació' a la gala UEFA Grow. La llista de Luis Enrique d’aquest divendres és un altre exemple de com captar l’atenció de l’aficionat.

Hem vist Luis Enrique escrivint els noms en una pissarra, posant cromos dels jugadors en un tauler, col·locant les motxilles de cada futbolista a la taquilla, mostrant la samarreta, cantant els elegits per cada racó del museu del futbol o, en el 200 aniversari del Museu del Prado, la RFEF també va donar una llista de convocats entre quadres de Francisco Goya i de Diego Velázquez.
En total, una vintena d'idees originals per impactar l'audiència com mai abans no s'havia fet.

Aquest divendres, com a gran aficionat al ciclisme i per celebrar la recent finalització de La Vuelta, va pujar a la bicicleta amb el membre del seu cos tècnic Aitor Unzué, fill del seu amic Juan Carlos Unzué (actualment en lluita contra l'ELA) i nebot del director del Movistar Team, Eusebio Unzué.
Ascendint el port madrileny de Canència, que fa uns dies va pujar el gran grup, va començar a dir la convocatòria convertint-se en una de les maneres més originals que ha hagut de donar a conèixer una llista.

Fer pública una llista de convocats per a la Selecció és un dels moments amb més impacte mediàtic de l'any i, sabent que Espanya té unes 5 convocatòries anuals, l'objectiu des que Luis Rubiales va entrar a la presidència era convertir cada finestra mediàtica en una oportunitat per la innovació.
Així va sorgir la idea i es va començar amb una cosa senzilla l'estiu del 2018 -primera convocatòria de Luis Enrique-: gravar l'asturià escrivint en una pissarra la seva primera llista com a entrenador de la Selecció.

A la feina en equip entre el departament de comunicació i màrqueting s'hi uneixen les facilitats que dona Luis Enrique. El tècnic entén la finalitat de tal acció fins al punt que ell mateix ha participat en algun suggeriment de com fer alguna de les seves llistes.
Actualment, les idees poden tenir alguna reunió interna o algun input extern. El requisit? Que, a més d'original, la proposta sigui prou senzilla per poder gravar-la i editar-la el mateix divendres al matí, unes hores abans que es faci pública (així ha passat sempre excepte quan es va haver de desplaçar fins al Museu del Prado).

Aquesta celeritat i feina contra el rellotge és la dificultat més gran, però és el que dota de realisme i transparència cada llista. No s'ha hagut de corregir cap enregistrament per una lesió o baixa d'última hora perquè tot passa uns instants abans que es faci públic.
Passa gairebé en directe, per tant la senzillesa i la naturalitat ha de predominar sobre un muntatge complex o artificial. Cal no oblidar, a més, que aquest moment és molt important per a la Federació, Luis Enrique i els jugadors, per la qual cosa aquest to de serietat no desapareixerà mai (i que Luis Enrique és un entrenador de futbol, no és un actor).

La confiança de Luis Enrique és tan gran que no només filma aquests serials creient que ho fa pel bé del futbol i la RFEF, sinó que ho grava confiant en l'equip tècnic que l'envolta perquè no hi hagi cap filtració fins que el vídeo es faci públic i corri entre periodistes i els telèfons dels aficionats gràcies a l'enviament massiu als mitjans de comunicació i pujant-lo directament als diferents canals de xarxes socials de la Federació.

El resultat és que, més enllà del reconeixement internacional a la RFEF, algunes d'aquestes convocatòries han arribat a superar els 2 milions de visualitzacions només a través de Youtube (sense comptar la resta de xarxes socials ni mitjans de comunicació). Efectivament, s'ha aconseguit l'objectiu de transformar un moment avorrit en un d'interessant gràcies a la innovació.

I en la propera convocatòria, què faran?
Aquesta és la qüestió que la RFEF ha aconseguit que es facin els aficionats de la Selecció en les hores prèvies a una convocatòria, com la d'aquest divendres que servirà per conèixer els futbolistes que s'enfrontaran a Suïssa a Saragossa, i a Portugal a Braga per tancar la fase de grups de la UEFA Nations League a finals de setembre, sent aquestes les darreres cites oficials abans del Mundial.

L'última convocatòria impactant 'made in RFEF' per a un gran esdeveniment va ser amb la Selecció femenina, quan es va gravar el tècnic Jorge Vilda juntament amb 138 drons per donar a conèixer la llista de les futbolistes que tan bones sensacions van deixar en la passada Eurocopa d’aquest estiu a Anglaterra. El llistó està molt alt i aquesta temporada hi ha Mundial de Qatar masculí i Mundial d'Austràlia i Nova Zelanda femení… s'accepten suggeriments.