Nissan

Busca sempre la qualitat

おもてなし

Els 10 camins

Per què al Japó no es deixa propina?

La cultura de la no propina té a veure amb la filosofia omotenashi o el plaer de servir i fer feliços els altres

Les persones, les empreses i fins i tot les màquines japoneses practiquen l'omotenashi.

La cerca de la qualitat i l'atenció als detalls són parts intrínseques de la sincera hospitalitat japonesa.

Sabíeu que al Japó no s'acostuma a deixar propina? Si ho fas en un restaurant, corres el risc que el cambrer surti corrents darrere teu, pensant que t’has oblidat el canvi. I, fins i tot, treure diners de la cartera i donar-los directament al personal pot ser considerat una falta de respecte. No és educat.

Pot semblar estrany, perquè pel que fa a l'atenció i la cortesia, els japonesos són un dels millors països del món. On sigui que vagis rebràs, sens dubte, un servei excepcional. Els ciutadans es regeixen pels estàndards de qualitat més alts quan es tracta de prestar un servei. Però ho fan moguts per la seva disposició cap a la feina, perquè estimen la qualitat i busquen agradar, sense esperar res a canvi. Molt menys, un pagament extra. Només estan fent la seva feina correctament perquè el consumidor quedi satisfet, i un cordial i simple ‘arigatou’ (gràcies) és suficient.

¿Por qué en Japón no se deja propina?

Omotenashi: l'hospitalitat japonesa

Al darrere de la cultura de la no propina, cosa que pot semblar anecdòtica i confusa per a nosaltres, s'hi amaga un concepte molt arrelat al país nipó. Parlem d'omotenashi, que es pot traduir com a combinació d'hospitalitat, harmonia i servei. El terme va ser creat a l'era Heian i Muromachi, entre els segles VIII i XVI, un llarg període en què el Japó va consolidar els fonaments estètics de la seva cultura, quan es va iniciar la pràctica de la cerimònia del te i, amb ella, el ritual del benestar hospitalari, és a dir, rebre i atendre visitants. De la mateixa manera, la cortesia, la compassió i el respecte als enemics eren valors fonamentals del Bushido, el codi ètic dels samurais, la poderosa casta militar que era molt hàbil en les arts marcials. A partir d'aquí, la pràctica va evolucionar i es va convertir en una manifestació de màxim respecte per l'altre, gairebé una filosofia de vida que avui es pot apreciar en molts espais, àmbits i situacions.

Ikebana, el arte del arreglo floral

Omotenashi és preparar una habitació d'hotel, parant atenció a tots els detalls, per garantir el benestar de l'hoste i oferir una experiència única i satisfactòria. És, també, l'aigua i la tovalloleta per a les mans que us ofereixen en entrar en un restaurant. Quan repostes en una benzinera, els dependents et netegen el parabrises de forma gratuïta i després t'acompanyen al carrer per ajudar-te a incorporar a la via. Això també és omotenashi. Omotenashi és, així, la base de l'excel·lent servei que al Japó ofereixen els hotels, així com el comerç, l'hostaleria o el transport públic.

Cerca constant de la qualitat

A les empreses japoneses, els valors de l'omotenashi s'apliquen dia a dia. I es fa tant de forma interna, afavorint pràctiques i actituds que satisfacin el treballador i facin més agradable la convivència entre empleats, com a externa, prioritzant la recerca de la qualitat, la millora constant i la satisfacció i benestar del client en cada producte.

Com a resultat, fins i tot sembla que les màquines segueixin l'omotenashi. Només cal pensar en els taxis japonesos, que incorporen sistemes per a l'obertura automàtica de portes, o en els seus famosos vàters intel·ligents, la tapa dels quals s'aixeca quan t'hi acostes i que brinden tota mena de comoditats. També hi ha fabricants de vehicles, com Nissan, que utilitzen el màxim dels seus recursos i coneixements per satisfer l'altre i porten el plaer de servir els altres a la seva màxima expressió. Així, el nou Nissan ARIYA ha estat concebut per millorar l'experiència de conducció. En definitiva, per enriquir la vida de les persones i fer que se sentin a gust.

Búsqueda constante de la calidad

Per això, la marca japonesa, no dubta a innovar, buscar la qualitat i la millora constant, parar atenció als detalls i anticipar-se a les necessitats dels seus clients, principis intrínsecs a l'omotenashi. En el nou Nissan ARIYA, el primer SUV 100% elèctric de la marca, els dissenyadors de Nissan combinen cura artesanal, disseny i tecnologia avantguardista per aconseguir una identitat japonesa que transcendeix el seu atractiu estil i exercici i entra al terreny de l'harmonia i la hospitalitat, habitabilitat i confort. L’anomenen “Futurisme Atemporal Japonès”.

Això passa per dissenyar un interior espaiós i luxós que ofereix una sensació de confort, calma i serenitat. Amb un terra pla, gràcies a la disposició de les bateries i l'absència d'un motor de combustió interna, la cabina del nou Nissan ARIYA ofereix una gran sensació d'amplitud. A aquesta sensació hi contribueix la seva estètica minimalista, la gran neteja de línies i un lloc de conducció senzill coronat per una doble pantalla. També la cuidada il·luminació interior i l'absència de botons analògics. Al seu lloc, controls tàctils, subtilment integrats al tauler principal i al reposabraços central que queden ocults a la vista i cobren vida amb una brillantor en prémer el botó d'arrencada.

Búsqueda constante de la calidad

Búsqueda constante de la calidad

Aquest model també inclou seients Zero Gravity, que a més d'optimitzar l'espai interior del nou Nissan ARIYA, compten amb una tecnologia dissenyada per buscar la postura adequada i fer dels viatges llargs un trajecte més agradable.

Són detalls que marquen la diferència i que, juntament amb la versió més actual del sistema d'assistència al conductor ProPILOT 2.0, fan que el conductor se senti segur, còmode, mimat, únic i especial. 100% omotenashi.

Búsqueda constante de la calidad

Búsqueda constante de la calidad

Masaki Ishiguro, a la seva obra “25 hábitos japoneses para vivir mejor”, ens convida a “buscar la qualitat en tot el que fem”. Tu també pots incloure l'omotenashi a la teva vida, posar-lo en pràctica amb els teus convidats, en les teves relacions personals, a la feina… Aquesta és una de les claus de la qualitat de vida nipona i, certament, igual que els japonesos, tots hauríem de posar el cor en cada cosa que fem. Només es viu una vegada i no s’ha de desaprofitar el moment per fer sentir bé els altres.

REFLEXIÓ