Nissan

Respecta cada cicle

しょうがない

Els 10 camins

Shoganai, la paraula japonesa que canviarà la teva manera d'entendre la vida

L'expressió shoganai ensenya a acceptar allò que està fora del nostre control.

Acceptar és deixar que les coses flueixin per centrar-se en allò que sí que es pot millorar i canviar.

Gràcies a la seva manera de veure la vida, els japonesos han creat invents populars, com el karaoke o el disquet, i han estat pioners en l'electrificació de l'automòbil.

Si vas al Japó probablement sentiràs sovint la paraula shoganai. Com moltes expressions nipones, és difícil de traduir a altres idiomes, almenys si se'n vol transmetre el sentit complet. Però en un primer acostament podem dir que s'assembla al nostre “què hi farem”, o si mirem a altres llocs del món, a l'“it is what it is” anglès, (és el que hi ha), o al famós “C´est la vie” francès (“és la vida”).

La expresión shoganai enseña a aceptar aquello que está fuera de nuestro control

En el cas del Japó, shoganai no és només una paraula, és una filosofia de vida i, al contrari del que podríem pensar, no té res a veure amb el pessimisme, la desesperació o la lamentació, sinó amb l'acceptació d'allò que està fora del nostre control. Els japonesos no usen shoganai per plorar, sinó per seguir endavant. Com destaca Masaki Ishiguro a la seva obra “25 hábitos japoneses para vivir mejor”, els habitants del país del sol naixent són experts a respectar els cicles, els bons i els dolents, i a acceptar la vida tal com se'ls presenta. “Hi ha coses que no es poden canviar o modificar, són els cicles i cal respectar-los”, explica. Però acceptar allò que no té remei no és el mateix que conformar-se o resignar-se perquè “acceptar vol dir que entens que no pots canviar aquestes coses i que, per tant, l'energia i l'atenció cal posar-la en allò que sí que influeix en la teva vida. Conformar-se és una actitud reactiva mentre que acceptar és una actitud madura i proactiva.

Japó, el país de les innovacions

Darrere d'aquest pensament, herència del budisme zen, hi ha la realitat que hi ha coses que depenen de nosaltres i coses que no. La mentalitat japonesa no és, per tant, conformista, sinó pràctica i plena de saviesa. En no perdre el temps, centrar-nos i posar tot el nostre potencial en coses que sí que podem modificar, no només allunyem la frustració i el patiment, sinó que prosperem i donem lloc a idees i solucions que, altrament, mai no veurien la llum. Potser, per això, el Japó sempre ha estat i és un país conegut per les seves innovacions, una de les cultures més avançades i que ha aportat més patents al llarg de la història.

Al Japó es van crear invents tan dispars com les primeres calculadores de butxaca, l'anestèsia general, el paviment tàctil, els emojis o els populars fideus instantanis. També l'antena de televisió, el primer robot androide, el contestador automàtic, el cúter, el walkman i el discman, el pal de ‘selfie’, el tren bala o el famós karaoke. La llista completa seria gairebé inabastable i, curiosament, molts dels invents que la formen es deuen a una mateixa persona, Yoshiro Nakamatsu. Nascut al Japó el 1928, aquest pintoresc personatge, conegut també com el doctor Nakamats, és un dels grans inventors de tots els temps. Se li atribueixen més de 3.500 patents, fins i tot davant del gran Tomas Edison, responsable, entre altres creacions, del fonògraf, el telègraf o la pila alcalina. El geni japonès és el pare de l'esmentat karaoke, però també del taxímetre, el rellotge digital o del disquet d'ordinador, la idea dels quals va vendre a IBM.

La seva creativitat desbordant només sembla equiparable a la d'un altre compatriota, Hisashige Tanaka (1799 – 1881), per a molts “el Thomas Edison del Japó” o “el geni de meravelles mecàniques”, com se'l coneix.

Pioners de l'electrificació

Busca y encuentra lo bello en todo

“Inventar sempre és avançar-se al futur”

Yoshiro Nakamatsu

Pioners de l'electrificació

Els japonesos també han marcat un abans i un després a la història de l'automoció. De fet, van ser dels primers a emprendre el camí de l'electrificació. Davant l'escassetat de petroli derivada de la Segona Guerra Mundial, l'esperit shoganai va servir per impulsar el progrés d'aquesta tecnologia i la modernització del país recolzant-se en la producció elèctrica provinent de les centrals hidroelèctriques. El govern nipó va promoure la investigació i el desenvolupament en aquest sector i va encarregar a l'empresa Tokyo Electro Automobile Co, Ltd (que posteriorment va passar a formar part de Nissan) la creació d'un vehicle elèctric. Així naixia el 1947 el Tama Electric Vehicle, un èxit en el seu moment que es va utilitzar principalment en el sector del taxi.

Tama Electric Vehicle

Tama Electric Vehicle

Aquest vehicle, pioner de l'electrificació, va ser només el punt de partida d'un camí marcat per la investigació, el progrés, la millora constant i la innovació que Nissan ha continuat recorrent per dissenyar i produir els models actuals i conduir-nos cap a un futur amb 0 emissions.

Tecnologia elèctrica no endollable

Tot i que cal anar-se'n fins al 2010 per veure el naixement del Nissan LEAF, el primer elèctric massiu del mercat, el cert és que encara avui existeixen limitacions per a la massificació d’aquest tipus de motorització. Per això, des de la marca japonesa han creat la tecnologia e-POWER exclusiva, un sistema que trenca paradigmes i elimina barreres en proporcionar una sensació de conducció 100% elèctrica sense necessitats d'endolls.

Així com la filosofia shoganai encoratja a acceptar la realitat i centrar els nostres esforços en allò que sí que es pot millorar i canviar, des de Nissan han estat capaços d'idear una tecnologia revolucionària gràcies a dos motors. La tecnologia e-POWER combina un motor elèctric per moure les rodes i un motor de benzina per carregar la bateria, de manera que no cal endollar el cotxe. A més, l'energia produïda en frenar també col·labora a recarregar la bateria. És a dir, aquesta tecnologia, que ja es pot gaudir en el Nou Nissan Qashqai i en el Nou Nissan X-Trail, és perfecta per a aquells conductors que volen gaudir dels avantatges de la conducció elèctrica, com l'acceleració instantània, la suavitat i l'estalvi en combustible, però no poden connectar el cotxe a un punt de càrrega.

Tecnología eléctrica no enchufable

Yoshiro Nakamatsu deia en una entrevista fa anys que “inventar sempre és avançar-se al futur”. Nissan sap que el futur del motor és elèctric, però també té present que a causa de la conjuntura actual la transició s'ha de fer progressivament. Sota aquesta premissa, s'ha proposat acompanyar els conductors i preparar-los per a aquest futur, oferint-los tot el seu bagatge, coneixement i experiència.

Búsqueda constante de la calidad

La filosofia japonesa shoganai ens convida a cultivar la capacitat d'aprendre a acceptar. Quan ho fas de forma proactiva i destines els teus recursos i el teu esforç a intentar canviar situacions que realment es poden canviar els resultats són sorprenents.

REFLEXIÓ