Oficis connectats per fer coses increïbles :: Prensa Ibérica per Telefónica
Carregant
00
Veure el vídeo
Oficis connectats per fer coses increïbles
Cliqueu aquí
per veure el vídeo complet
Oficis connectats per fer coses increïbles

Talent i professionalitat connecten per fer possible la màgia de l’òpera. #MejorConectados descobreix qui hi ha al darrere del teló del Teatro Real de Madrid.

#MejorConectados és una plataforma de continguts de Telefónica on moltes personalitats d'èxit com Ferran Adrià, Teresa Perales, Javier Gómez Noya o Nacho Azofra, o altres personatges com l'emprenedor Javier Perea, o el violinista Kamran, retraten a la perfecció la idea “Quan connectem, som capaços de fer coses increïbles”, que és la veritat universal sobre la qual gira #MejorConectados, que té com a finalitat posar en valor el poder de les connexions humanes.

Talent i professionalitat connecten per fer possible la màgia de l'òpera

Els oficis del Teatro Real

En els més de 200 anys d'història, el Teatro Real de Madrid és considerat una de les primeres institucions de les arts escèniques i musicals espanyoles, sent el referent de l'òpera a Espanya i un dels principals centres culturals del país, amb una proposta actual i de qualitat, que compagina tant repertoris clàssics com avantguardistes. Un prestigi que traspassa fronteres i que rep reconeixements internacionals, com l'International Opera Award 2021 al Millor Teatre d'Òpera, fet que el converteix en un referent a nivell mundial. A punt de fer 25 anys de la seva reobertura, el Teatro Real és una institució carregada de prestigi i història.

Per assolir aquest prestigi, cal que hi hagi un gran nombre de persones que connectin el seu talent per aconseguir fer representacions increïbles. Al costat de tenors, sopranos, cor o orquestra, darrere del teló hi ha un equip tècnic especialitzat que aconsegueix que cada òpera al Teatro Real sigui un moment únic i especial per a l'espectador.

Equip tècnic

L´equip tècnic d´un teatre com el Real el compon un grup de persones altament qualificades, especialistes en cadascuna de les feines necessàries per assolir un objectiu comú, la representació d´una òpera. Per això hi intervenen desenes de professionals amb diferents oficis i funcions. Des del regidor, al cap d'’attrezzo’ del teatre, passant per músics com la primera flautista solista, fins al director d'escena o cap de mecànica escènica. Tots ells treballen darrere el teló i són els encarregats de crear connexions que permetin que la representació d'un espectacle tan complex com una òpera sigui precís, coordinat i que captivi l'espectador.

Regidor de teatre

DDins de les funcions d'un regidor del Teatro Real, hi ha la d'assistir en cada escena o indicar els canvis de decorat i ‘attrezzo’ que es necessiten, entre altres múltiples indicacions que anoten i detallen en la seva eina principal, una partitura reducció cant-piano perquè tot passi just en el moment en què ha de passar. Una cosa en què Guillermo Carbonell, regidor nivell 1 del Teatro Real, és un expert després de més de 1.400 funcions. Amb un equip format per quatre persones, la seva funció principal és crear connexions entre l'equip artístic i l'equip tècnic, encarregant-se que tot passi segons el pla de treball, amb una sincronització perfecta, fent més fàcil allò que és molt complex.

Guillermo Carbonell, regidor en cap del Teatro Real.
Guillermo Carbonell, regidor en cap del Teatro Real.

Director d'escena

Quina funció té un director d'escena? Format per un equip tècnic de professionals, un director d'escena, a més d'assistir el director de l'obra perquè tota la posada en escena es faci sense problemes, és l'encarregat d'idear com es representarà l'obra i formar l'equip de creació. Al Teatro Real, Marco Berriel és un dels components d'aquest equip de direcció d'escena. Té la missió de preparar el cor, no la part musical, però sí la seva faceta actoral. Dirigeix els components del cor en la interpretació de cadascun dels personatges assignats, així com el moviment per l'escenari. L'equip de direcció d'escena és el responsable de fer les connexions entre molts talents diferents.

Què és la mecànica escènica?

Darrere d'una òpera hi ha centenars d'hores de treball de preparació, tant musical com tècnica i mecànica. En el cas de la mecànica escènica del Teatro Real, comença un any abans de l'estrena d'una funció. Un dels seus responsables és Jesús Garnelo, cap de mecànica escènica del Real. Un procés que arrenca amb la presentació de la producció, que és quan s’explica en què consistirà. A partir d'aquí, arrenca la preparació de la maquinària i els equips que estaran al servei de l'escenotècnia, i es decideix l'ús que se li donarà. Després de molta feina, tot està definit un mes abans de l'estrena de la funció.

Darrere d'una òpera hi ha centenars d'hores de treball de preparació, tant musical com a tècnic i mecànic.

‘Attrezzo’ al teatre

El departament d'’attrezzo’ és el responsable dels estris i coses que apareixen en les òperes del Teatro Real. Un dels seus responsables és Álvaro Aguado, cap d'’attrezzo’ del Teatro Real. I és que el teatre madrileny disposa d’un taller amb personal propi encarregat de fer tangible la màgia de l´equip artístic. Una connexió imprescindible perquè el públic gaudeixi en cadascuna de les funcions del Teatro Real i les seves òperes siguin una experiència única i inoblidable.

Orquestra del Teatro Real

L'orquestra titular del Teatro Real és l'Orquestra Simfònica de Madrid. Cadascun dels seus components té un objectiu comú: connectar el seu talent i els seus instruments i escoltar per produir la música d'una òpera junts. Com passa a Anela Frey, flautista solista de l'orquestra del Teatro Real, cada intèrpret té un punt de vista particular d'una obra. Cosa que canvia quan connecta amb la resta de components per interpretar una partitura.

Aniela Frey, flautista solista del Teatro Real.
Aniela Frey, flautista solista del Teatro Real.
Veure el vídeo complet