Pacients 2.0: tecnologia al servei de la salut :: Prensa Ibérica

Articles

Pacients 2.0: tecnologia al servei de la salut

El paper de les noves tecnologies i les plataformes digitals ha suposat un gran avanç en la relació entre metge i pacient

La relació entre metge i pacient ha evolucionat a la versió 2.0. I això no vol dir que un robot o màquina reemplaci el seu doctor o infermer. Més aviat és que el sistema sanitari es valgui de la tecnologia per oferir un servei més complet.

Quantes vegades hem hagut d'anar fins al centre de salut a demanar cita? Passar-nos una bona estona al telèfon esperant una cita? O, que quan aconsegueixes la cita, en aquesta data no pots i no t'han donat opció de triar una altra hora. Aquest tipus de gestions que eren com menys tedioses, ara són molt més senzilles gràcies a internet.

Aquesta evolució entre la relació metge-pacient ha canviat amb l'arribada de diferents plataformes que estan facilitant una comunicació més fluida. Una d'aquestes plataformes és el Portal del Paciente, desenvolupada pel grup Quirónsalud per a tots els hospitals pertanyents al grup. Es tracta d'una eina que permet contactar en línia amb els metges i que a principis d'any ja havia superat el milió d'usuaris i en menys d'un any ha crescut més d'un 50%, fins als gairebé 1,6 milions d'usuaris. Aquesta aplicació permet als usuaris accedir al seu historial clínic i als resultats de proves diagnòstiques, així com demanar o modificar cites, rebre alertes i recordatoris i mantenir una relació directa amb els seus especialistes. Això contribueix al fet que el pacient guanyi més protagonisme a l'hora de gestionar la seva salut. L'objectiu és aconseguir que aquest portal sigui una nova finestra de comunicació entre el pacient i els professionals sanitaris que també permet ser proactiu a l'hora d'abordar una patologia sense esperar que acudeixi a consulta.

Aquesta eina ja ha permès que s'hagin realitzat més de 10 milions de gestions de cita des d'un ordinador, tauleta o mòbil sense necessitat de desplaçar-se a l'hospital o centre mèdic. L'aplicació és totalment gratuïta i està disponible tant a l’App Store com a Google Play. Gràcies a la comoditat i immediatesa del servei, els pacients estalvien temps.

Però no només és una aplicació per demanar cites. Quirónsalud ha volgut anar més enllà en el desenvolupament de la relació metge-pacient oferint múltiples funcions que permeten des de la possibilitat d'establir un contacte directe en línia amb un especialista sense necessitat d'acudir a consulta fins fer-te de guia en temps real a l'hospital. Totes les seves funcions estan enfocades a millorar l'experiència dels pacients.

El Portal del Paciente ofereix en alguns centres del grup Quirónsalud fins a més de 350 serveis assistencials per via telemàtica, entre els quals es troben la reproducció assistida, anticoagulats, endocrinologia, al·lèrgies, cardiologia, consultes de preanestèsia i seguiments o revisions de qualsevol patologia.

Visita guiada per l'hospital

A tots ens ha passat que hem anat a un hospital i ens hem perdut per les plantes i els passadissos que semblen laberints que no ens porten enlloc. Moltes vegades ens hauria agradat que a recepció hi hagués un fullet que ens expliqués amb tot luxe de detalls el camí a seguir... Alguns dels hospitals del grup Quirónsalud s'han posat a la disposició dels pacients a través del Portal del Paciente, una eina personalitzada d’acollida, guiatge i localització en temps real que facilita la visita i ús de les seves instal·lacions.

L'aplicació identifica cada pacient i el motiu de la visita en el cas que estigui programada i li ofereix la ruta més ràpida i senzilla per arribar a la consulta. El marge d'error és de menys d'un metre. Aquesta funcionalitat integrada al Portal del Paciente està disponible per a la Fundació Jiménez Díaz, l'Hospital Universitari Rey Juan Carlos (Móstoles), Hospital Universitari Infanta Elena (Valdemoro) i Hospital General de Villalba.

Per utilitzar aquesta funció els usuaris només han de donar-se d'alta al Portal del Paciente i seguir les indicacions amb el seu telèfon intel·ligent una vegada que estiguin a l'hospital. A més de portar-lo a consulta, l'app també assenyala els punts d'interès com cafeteries, lavabos, punts d'informació o ascensors. A més, es poden seleccionar rutes específiques en què s'indiqui que la ruta eviti per exemple escales, per si el pacient té mobilitat reduïda.

Aquesta eina és un valor afegit per a molts pacients, especialment aquells amb alguna discapacitat o problemes visuals. Marta del Olmo, directora d'Informació i Atenció al Pacient dels Hospitals Públics de Quirónsalud, assenyala: "Això forma part d'un projecte més ampli dirigit a la recerca de l'excel·lència en el tracte i l'experiència del pacient". En aquest context, cal assenyalar la posada en marxa del Plan de Atención Integral al Paciente con Discapacidad y Necesidades Especiales, fruit d'un acord de col·laboració del grup d'hospitals amb Ilunion.

Habitacions digitals

Estar ingressat en un hospital no sol ser agradable per al pacient per la situació que això comporta. Però com que és una cosa que no es pot triar, sempre és millor, malgrat les circumstàncies, estar el més còmode possible tant per al pacient com per als familiars, que passen moltes hores a l'hospital.

Per això cada vegada és més important oferir un espai on els pacients puguin sentir-se "com a casa" perquè no saben el temps que hauran d'estar ingressats. En l'última reforma de l'hospital Quirónsalud Marbella, la comoditat dels seus pacients ha estat cabdal i han habilitat el que denominen "habitacions digitals". La nova zona s'estén per 600 m2, entre els quals s'inclouen 10 habitacions de 21m2 i 3 suites de 35m2. Aquestes últimes tenen una sala d'estar a més d'habitació i bany.

Les "habitacions digitals" estan dotades amb els últims avenços en sistemes d'informació assistencial, que faciliten una comunicació fluida entre metge-pacient-infermeria. Cada habitació té disponible un dispositiu Tablet a través del qual el pacient ingressat pot accedir al Portal del Paciente i a tot el seu historial clínic. També pot accedir a navegar per internet o veure la televisió. Tenen accés a tot tipus d'entreteniment com vídeo sota demanda (Netflix, HBO...) o un sistema de videotrucades a familiars i personal d'infermeria. L'habitació està dotada amb domòtica, per la qual cosa pot controlar mitjançant veu l'encesa i apagada dels llums.

Tot i que no està disponible, el següent pas que volen posar a disposició dels seus pacients és que puguin realitzar comandes a la cuina, conèixer l'hora a la qual tenen programades les proves mèdiques o controlar la temperatura, entre altres coses.

Control de qualitat

En moltes ocasions, les malalties que necessiten un control exhaustiu per comprovar l'estat de la salut provoquen una pèrdua en la qualitat de vida dels pacients que han de passar moltes hores en els hospitals, especialment quan d'improvís han de sortir corrent a urgències. La transformació digital ha provocat que aquests controls en algunes ocasions puguin fer-se telemàticament.

En el cas dels menors d'edat, és una cosa que pot ser molt positiva tant per a ells com per als pares. Un exemple de bona praxi és el projecte impulsat per l'Hospital General de Villalba que consisteix en un seguiment a pacients pediàtrics d'anticoagulació oral mitjançant Telecontrol.

Al febrer es compliran dos anys del primer pacient pediàtric i el grau de satisfacció ha estat l'esperat en el 100% dels casos. Tots el recomanarien a nens en una situació similar. No han hagut de realitzar cap visita a urgències per problemes derivats de l'anticoagulació i els controls s'han mantingut en els rangs adequats d'INR (ràtio internacional normalitzada) en el 95% de totes les determinacions.

Aquests menors tenen un alt risc de complicacions hemorràgiques o trombòtiques secundàries vinculades al tractament crònic amb antagonistes de la vitamina K (sintrom).

Amb l'objectiu de normalitzar la situació al màxim possible, el “Programa de seguimiento de la anticoagulación oral mediante Telecontrol” permet que els pares puguin realitzar des del seu domicili aquest control mitjançant una punció capil·lar al dit del menor, que s'analitza posteriorment en 1 coagulòmetre portàtil i el resultat s'emet a l'hematòleg mitjançant el Portal del Paciente.

El Dr. Rafael Martos, cap del Servei d'Hematologia i coordinador de la consulta d'Hematologia Pediàtrica de l'Hospital General de Villalba, assenyala: "Aquest projecte permet optimitzar el control de l'anticoagulació i millorar la qualitat de vida del nen i els seus familiars ajudant sobretot a pal·liar l'angoixa que suposa tenir un fill amb problemes de salut". De moment, els beneficis d'aquest sistema estan disponibles per a qualsevol menor de 16 anys de la Comunitat de Madrid que necessiti aquest tractament, tot i que se l'espera poder incloure aviat a la resta d'hospitals de Quirónsalud.

Sempre al seu costat

Hi pot haver alguna cosa més dura que haver de separar-te del teu nadó acabat de néixer? Segurament no. Amb l'objectiu d'oferir aquesta "tranquil·litat" als pares que han de deixar el seu nadó a Cures Intensives Neonatals, hi ha un servei que ofereix accés a unes càmeres web que ofereixen imatges en temps real i les 24 hores perquè puguin veure el seu nounat.

"Es tracta que els pares que es veuen obligats a absentar-se puntualment de l'hospital i deixar el seu nadó a la Unitat Neonatal, cosa que sempre produeix ansietat, tinguin la possibilitat i seguretat que, quan no són aquí, puguin veure com està el seu nen", ens argumenta Eva Rueda, responsable del Servei d'Informació i Atenció al Pacient de la Fundació Jiménez Díaz.

Aquesta iniciativa dona als pares una major seguretat, ja que els fa partícips de la cura del nadó. Si han de absentar-se de l'hospital, puntualment poden seguir veient-lo. Aquest servei està disponible a través del Portal del Paciente per als hospitals universitaris Fundació Jiménez Díaz, Infanta Elena, Rey Juan Carlos i General de Villalba, entre d'altres.

Es pot accedir a la imatge de la càmera web mitjançant telèfon intel·ligent, tauleta o ordinador. Així mateix, per tal de garantir la privacitat i seguretat del seu ús, l'hospital no guarda gravació de les imatges, no es reprodueix so i només està disponible per als progenitors. En el cas de la mare s'activa automàticament, mentre que el pare ha de donar d'alta el menor com a tutelat en la seva aplicació per accedir a aquesta funcionalitat.

De record: un time lapse del seu embrió

Victoria Ana va fer el juliol passat 35 anys. Va ser el primer nadó a Espanya que va néixer gràcies a la fecundació in vitro. Segons dades de Quirónsalud, el 2018, en un 40% dels casos, les causes per les quals es recorre a tècniques de reproducció assistida són factors d'origen femení: fallada ovàrica oculta (15%), endometriosi (12,3%) i desig de maternitat per part de dones sense parella (8%), entre d'altres. A la resta, l'origen és masculí (problemes de mobilitat, concentració o quantitat d'esperma), o mixt (afecten els dos membres de la parella). I és que l'augment progressiu en l'edat a la qual les dones espanyoles decideixen ser mares afecta directament les seves possibilitats de ser mares. 1 de cada 5 parelles en edat fèrtil recorre a aquest tipus de tractaments.

Per a aquells pares que hagin recorregut a la fecundació in vitro hi ha un servei disponible perquè puguin disposar d'un record únic del seu embaràs. Consisteix en una captura continuada d'imatges (time lapse) des de la incubadora Geri. Un dels hospitals que compta amb aquest servei és Quirónsalud Saragossa, que, mitjançant el Portal del Paciente, ofereix l'oportunitat de veure i descarregar els vídeos de l'evolució dels seus embrions des de l'extracció de l'òvul fins al moment de la transferència de l'embrió òptim.

"A més dels avenços tècnics que suposa poder observar l'evolució dels embrions a temps real, aquest sistema ofereix un record únic per als futurs pares, que recull des del minut u del procés de la fecundació in vitro fins a l'inici de la gestació en el ventre matern", explica el Dr. Antonio Urries, director de la Unitat de Reproducció Assistida de Quirónsalud Saragossa.